شهدای آستان شاه عبدالعظیم را بیشتر بشناسید

در مجموعه آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی چندین شهید از دوران‌های مختلف تاریخی به خاک سپرده شده‌اند که محلی برای زیارت زائران این بارگاه معنوی هستند.
کد خبر: ۳۲۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ - 13December 2018

شهدای آستان شاه عبدالعظیم را بیشتر بشناسیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اگر تهران را به 2 بخش شمال و جنوب تقسیم کنیم بدون شک حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری قطب مذهبی و فرهنگی جنوب تهران محسوب می شود، همانطور که امامزاده صالح در میدان تجریش را قطب مذهبی شمال تهران می دانند. عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن (ع) است که در زمان امام موسی کاظم (ع)به دنیا آمد و در دوران امام هادی (ع) از دنیا رفت. بنا بر اسناد حضرت عبدالعظیم حسنی در زمان معتز عباسی به امر امام هادی (ع) از سامرا به ری آمد. در آن زمان ری پایگاه مهم عباسیان بود.

روایات و اشاراتی که از سوی ائمه و عالمان در باب زیارت عبدالعظیم حسنی آمده نشان از جایگاه والای این امامزاده دارد چنانچه در روایاتی ثواب زیارت وی را همچون زیارت حضرت سیدالشهدا ذکر کرده اند.

چند سالی است آستان مقدس حضرت عبدالعظیم سوم ربیع الثانی مصادف با ولادت ایشان را با اجرای برنامه های معنوی متنوع در این بارگاه گرامی می دارد و جشن های ویژه تولد حضرت در شهرری برگزار می شود.

در مجموعه آستان عبدالعظیم علاوه بر حرم این نواده امام حسن مجتبی (ع) بقعه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر نیز جزو بناهای این آستان به شمار می رود. رواق ها و صحن های این مجموعه در طول دوره های تاریخی متفاوتی بنا شده و دارای ارزش تاریخی است. همچنین بازار ری در کنار حرم عبدالعظیم حسنی تاریخی چند صد ساله دارد. یکی از بخش های مهم و ارزشمند آستان حرم حضرت عبدالعظیم محلی معروف به «باغ طوطی» است که محل دفن بزرگان و مشاهیر و همچنین شهدایی از دوران های مهم تاریخ است.

در این حیاط که در ضلغ غربی حرم شاه عبدالعظیم واقع شده است شهدایی مدفون هستند که در این گزارش به معرفی آنان می پردازیم.

طیب خمینی

شهید «طیب رضایی» از بازاران معروف تهران در سال های 11320 بود. او از کسانی بود که در جریان نهضت انقلاب اسلامی به صف مبارزین انقلاب اسلامی پیوست و از شیفتگان مکتب امام خمینی (ره) شد. او در جریان 15 خرداد به عنوان یکی از محرکین اصلی علیه حکومت پهلوی شناخته و به اعدام محکوم شد. وی به همراه همرزم خود شهید حاج اسماعیل رضایی که با وی در میدان میوه و تره بار همکار بود در 11 آبان ماه سال 41 به شهادت رسید و پیکر آن 2 در ضلع شرقی حرم مطهر عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

سردار ملی

ستارخان از جمله چهره های مشهور و از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی است. ستارخان را اگرچه شهید نمی خوانند اما از جمله چهره های مشهور ملی در تاریخ ایران است که پیکرش در باغ طوطی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شده.

شهید هسته ای

شهید قشقایی از شهدای هسته ای کشور متولد شهرری تهران است. او از دوستان شهید احمدی روشن بود و همراه با وی در 21 دی ماه سال 1390 ترور شد و به شهادت رسید. پیکر شهید قشقایی نیز در باغ طوطی حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شده است.

مجاهد مشروطه

شیخ محمد علی خیابانی نیز از مجاهدان دوران مشروطه و نماینده مردم تبریز بود که در کنار افرادی چون شهید مدرس و میرزا اسماعیل نوبری موضع گیری های ضد استبدادی و ضد استعماری داشت. او در سال 1338 توسط قشون دولتی به شهادت رسید و پیکرش در مجموعه آستان مقدس حرم عبدالعظیم در صحن باغ طوطی به خاک سپرده شد.

شهید شاعر

افتخار العلما و متخلّص به صهبا عالم شهير و اديب و از دانشمندانی است که در سال 1248 در تهران به دنیا آمد. افتخار العلماء در عين دارا بودن مقام عليم، بسيار فعال در مسائل اجتماعى و دلير و شجاع بود و در بيشتر فعاليت‏ هاى سياسى در صحنه حاضر بود آشتيانى در سال (1327 ق) توسط عده ‏اى مزدور و جاهل و به تحريك دربار به شهادت رسيد. پیکر وی نیز در مجموعه حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شده است.

عبدالعظیم محل اعزام رزمندگان به جبهه

علاوه بر این 7 شهید دوران دفاع مقدس به نام های عبدالله عبداجباری، محمدعلی بارگاهی، مرتضی اسلامی، محمد ابراهیم جواهری، محمد شمس محققین، محمدعلی عمدی و محمدرضا عمدی در آستان شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شده اند.

آستان حرم حضرت عبدالعظیم در دوران دفاع مقدس یکی از مراکز اعزام نیرو به جبهه ها جنگ بود، و مراسم اعزام های باشکوهی در صحن قدیم حرم برگزار می شود که رزمندگان پیش از عزیزمت به جبهه های جنگ با حضرت سیدالکریم تجدید بیعت می کردند.

همچنین بنا به وصیت بسیاری از شهدای تهران و ری و شهرهای اطراف از جمله شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، پیکر مطهر پس از شهادت در حرم عبدالعظیم تشییع و طواف داده شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار