به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28 آذرماه) مجلس قرار گرفت.
نمایندگان با تصویب ماده ۱۲ این طرح اشخاص مشمول این قانون را مکلف کردند در صورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد، مراتب را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان، یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام مینماید، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.
اشخاص مشمول موظفند تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروشهای خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر میکند، ثبت و صورتحسابهای صادره را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
همچنین حکم این ماده در صورتی که امکان ثبت در سامانه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم فراهم نباشد نیز جاری است.
وکلای ملت با تصویب ماده ۱۳ این لایحه مقرر کردند در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطلی موقت یا دائم و یا انحلال واحد کسب و کار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ۱۰ روز از توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند.
بر اساس تبصره این ماده در مواردی که تعطیلی واحد کسبی با حکم مراجع قانونی ذیربط باشد و یا در موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیرمترقبه که مبتنی بر علل و جهاتی خارج از اراده اشخاص مشمول باشد و بر اثر آن اطلاع به سازمان امور مالیاتی ممکن نباشد، اشخاص مشمول تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی می باشند.
انتهای پیام/151