معرفی کتاب؛

«زرسالاران یهودی و پارسی؛ استعمار بریتانیا و ایران»

کد خبر: ۳۲۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ - 29December 2018

«زرسالاران یهودی و پارسی؛ استعمار بریتانیا و ایران»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «زر سالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران» کتابی از «عبدالله شهبازی» است که در آن به مساله یهود و صهیونیزم می‌پردازد.

«زر سالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران»  که در سال ۱۳۸۵ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است، حاصل کوششی طولانی است که در چهار جلد تالیف و به ترتیب زیر تنظیم شده است.

جلد اول به ۲ مسئله بنیادین نظری در شناخت تاریخ معاصر ایران اختصاص دارد. اول استعمار اروپایی، پیشینه و پیوند آن با تحولات جهانی دوم، سیر پیدایش و تکوین الیگارشی یهودی.

جلد دوم به مسئله «الیگارشی یهودی و پیدایش زرسالاری جهانی» پرداخته شده است.

جلد سوم به سیر تحول و تکاپوهای الیگارشی زرسالار معاصر در سده نوزدهم میلادی با تأکید ویژه بر پیوند آنان با تحولات شرق و ایران؛ همچنین «الیگارشی جهانی و دنیای امروز» که به معرفی برخی خاندان‌های مهم عضو الیگارشی جهانی معاصر، پیشینه و پیوندهای خویشاوندی، سیاسی و مالی آنان اختصاص دارد.

جلد چهارم به پدیده الیگارشی پارسی و مباحث مرتبط با آن اختصاص دارد. در این جلد علاوه بر آشنایی با تاریخچه الیگارشی پارسی و نقش آن در تحولات سده های اخیر شبه قاره هند و منطقه، خاندان های برجسته عضو این الیگارشی را مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر این بحثی درباره پیشینه «پارسیان» و آئین آنان عرضه خواهد شد و شرحی درباره پیوند الیگارشی پارسی با ایدئولوژی آریایی گرایی سده نوزدهم و اوایل سده بیستم مطرح شده است.

جلد پنجم به طور کامل به ایران پرداخته شده است. بخش مهمی از آن به تکاپوهای الیگارشی زرسالار معاصر در ایران اختصاص دارد و در این میان تأکید خاص بر نقش الیگارشی یهودی و پارسی و کارگزاران و وابستگان ایرانی آنان است. در کنار مباحث متنوع دیگر، بحثی مفصل درباره بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس و جایگاه برجسته آن در تحولات سیاسی ایران ارائه و بخشی مستقل به کودتای 1299 و صعود سلطنت پهلوی اختصاص داده شده است.

نویسنده درباره عنوان و متن کتاب می‌گوید:

«عنوان «زرسالاران يهودي و پارسي، استعمار بريتانيا و ايران» را برای کتابم انتخاب کرده‌ام تا محتواي اثر منتقل کند. واژه زرسالاري را در همان معنايي به كار برده‌ام كه در نوشتار سياسي معاصر غرب از مفهوم «پلوتوكراسی» فهميده مي‌شود. در اين پژوهش زرسالاري دنياي امروز را داراي ساختاري دودماني يافته‌ام و لذا از آن با عنوان اليگارشي زرسالار نيز ياد كرده‌ام. در كاربرد واژه اليگارشي (به معناي نخبه‌سالاري دودماني)، نه معادل فارسي آن، تعمد داشته‌ام زيرا به گمان اينجانب معادل‌هاي فارسي گوياي تمامي مختصات و ابعاد آن پديده‌اي نيست كه با اين مفهوم شناخته مي‌شود.

در متن كتاب، درباره اين پديده و سير بغرنج و طولاني پيدايش و تطور آن به تفصيل سخن گفته‌ام. ملخص كلام اين كه بر بنياد سنن و ميراث دوران جنگ‌هاي صليبي، در سده‌هاي شانزدهم تا نوزدهم ميلادي اتحاديه‌اي از خاندان‌هاي شريك و درگير در غارتگري‌هاي ماورا بحار در غرب و مركز اروپا شكل گرفت. همين مجموعه بود كه زمام امور كمپاني هند شرقي بريتانيا را در دست داشت و در سده نوزدهم بزرگترين امپراتوري مستعمراتي تاريخ معاصر را بنياد نهاد.

نگارنده در پژوهش حاضر از روشي بهره برد كه تبارشناسي ناميده مي‌شود. اين روش براي ما ناشناخته نيست؛ همان دانش ارجمندي است كه با نام‌هايي چون «علم‌الانساب» و «علم‌الرجال» در ايران پيشينه طولاني دارد و در گذشته يكي از بنيان‌هاي استوار تاريخنگاري ما را تشكيل مي‌داد. تبارشناسي امروزه براي پژوهش در زمينه ايلات و عشاير و تمامي جوامع داراي ساختار قبيله‌اي كاربرد گسترده دارد و از پايه‌هاي دانش مردم‌شناسي به شمار مي‌رود. اين روش در تحليل تحولات تاريخ معاصر نيز داراي كارايي جدي است.»

«زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران» در پنج جلد به قلم «عبدالله شهبازی» تالیف و توسط نشر «موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» در سه هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار