گزارش/

سامانه‌ای که امنیت آسمان ۳۰ کشور را تأمین می‌کند

توپ‌های ضدهوایی متعددی در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها توپ دو لول ۳۵ میلی‌متری ساخت شرکت سوئیسی «اورلیکن» است که در اواخر دهه ۱۹۵۰طراحی شد و هم‌اکنون در حدود ۳۰ کشور از آن استفاده می‌شود.
کد خبر: ۳۲۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ - 06January 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: در اورلیکن ۳۵ میلی‌متری (Oerlikon۳۵ mm) به منظور مشخص کردن هدف و تنظیم سمت، از سیستم کنترل آتش و رادار‌های «سوپر فلدرموس» و «اسکای‌گارد» استفاده شده است که طی آن معمولاً دو توپ به یک رادار متصل می‌شوند.

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

«اورلیکن» یک سیستم کششی است که به منظور جابجایی آن از کامیون استفاده می‌شود، اما مدل‌های خودکششی آن نیز با استفاده از شاسی تانک «لئوپارد ۱» و در کشور ژاپن با نام «تایپ ۸۷» و بر روی شاسی تانک ژاپنی «تایپ ۷۴» ساخته شده‌اند؛ علاوه بر این، شرکت بریتانیایی «مارکونی» هم یک مدل خودکششی از این سیستم را با رادار‌های سری ۴۰۰ «مارکونی» طراحی کرده است که با نام «مارکسمن» شناخته می‌شود.

برد مؤثر «اورلیکن» شش هزار و ۸۰۰ متر است و گلوله‌های آن تا ارتفاع چهار هزار متری بالا می‌رود. فشنگ‌های این توپ ضدهوایی حدود یک هزار و ۶۰۰ گرم و گلوله‌های آن حدود ۵۵۰ گرم وزن دارد که با سرعت قابل توجه یک هزار و ۱۷۵ متر بر ثانیه از زبانه لوله‌های ۳.۱۵ متری این توپ خارج می‌شوند. سرعتی که از اغلب توپ‌های ضدهوایی مشابه بالاتر است. همچنین نواخت تیر تئوریک این سیستم نیز ۵۰ گلوله در دقیقه است.

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

«اورلیکن» به کشور‌های مختلفی از جمله اتریش، عربستان، کویت، بحرین، امارات، ایران، آرژانتین، نیجریه، مصر، برزیل، اکوادور، شیلی، قبرس، یونان، اسپانیا، رومانی، ترکیه، تایوان، اندونزی، سنگاپور، مالزی، پاکستان و آفریقای جنوبی صادر و لیسانس تولید آن نیز به چین فروخته شده است که چینی‌ها مشابه آن را با نام «تایپ ۹۰» تولید کرده‌اند.

ایران نیز از کاربران این سیستم است که صد دستگاه از آن را در سال‌های ۵-۱۹۷۴ خریداری کرد و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نمایشی بهتر از حد انتظار داشت به همین خاطر پس از پایان جنگ، صنایع دفاعی کشورمان اقدام به نوسازی این سیستم و تولید داخلی آن با نام «سماوات» کرده‌است؛ بنابراین می‌توان گفت توپ ۳۵ میلی‌متری «اورلیکن» یک توپ دو لول با توان شلیک مهمات‌های ۳۵ میلی‌متری با طول پوکه‌های ۲۲۸ میلی‌متری است که هر کدام یک و نیم کیلوگرم وزن دارند. توپ به صورت خودکار مسلح می‌شود و هر لوله در سمت خود دارای یک خشاب ۶۳ گلوله‌ای برای هر لوله است.

این توپ که می‌تواند با اهداف زمینی و هوایی درگیر شود، دارای توان پوشش منفی ۵ درجه به طرف پایین و مثبت ۹۲ درجه به طرف بالاست و با داشتن شش هزار و ۷۰۰ کیلوگرم وزن، با سه نفر خدمه عملیاتی می‌شود.

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

برای این توپ می‌توان از مهمات‌هایی مانند مهمات آتش‌زا علیه اهداف هوایی، ضد زره علیه اهداف زرهی و انفجار مجاورتی علیه موشک‌های کروز، استفاده کرد.

اولین نمونه از این توپ در سال ۱۹۵۹ با نام ۱ZLA/۳۵۳ MK، که به GDF-۰۰۱ تغییر نام یافت، تکمیل شد، اما در سال ۱۹۸۰ مدل GDF-۰۰۲ معرفی و بیش از دو هزار قبضه از آن در حدود ۳۰ کشور تولید شد و به فروش رفت.

در ماه مه ۱۹۸۵، GDF-۰۰۵ معرفی شد؛ این مدل، بهبودیافته مدل‌های قبلی است که با استفاده از کیت‌های بهبود عملکرد عرضه شد؛ بدین صورت که دارای یک سیستم جدید کنترل خودکار اسلحه، منبع تغذیه و بارگیری خودکار است.

بعد‌ها GDF-۰۰۵ با سیستم AHEAD ارتقا یافت و به نام GDF-۰۰۷ نامگذاری شد. فن‌آوری AHEAD، توسعه‌یافته توسط Oerlikon Contraves قابلیت دفاع هوایی را افزایش می‌دهد تا امکان درگیری و نابود ساختن اهداف هوایی، از هواپیما‌های بزرگ تا اهداف کوچک مانند موشک‌ها فراهم شود.

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

در این مدل توپ «اورلیکن» با رادار «اسکای گارد» مورد استفاده قرار می‌گیرد تا این توپ در شب یا شرایط جوی نامناسب هم کارایی داشته باشد؛ بدین شکل که رادار جستجو با برد ۲۰ کیلومتر و پوشش ۳۶۰ درجه وظیفه کشف و شناسایی هدف و رادار درگیری وظیفه تنظیم خودکار لوله توپ و آتش به سوی هدف را بر عهده دارد.

انواع نسخه‌های «اورلیکن»

GDF-۰۰۱: اولین نسخه‌ای است که در سال ۱۹۵۹ تولید شد.

GDF-۰۰۲: در سال ۱۹۸۰ معرفی شده که بهبودیافته نسخه اولیه است.

GDF-۰۰۳: پیشرفت‌های جزئی ازجمله پوشش‌های محافظ و روغن‌کاری اتوماتیک سلاح.

GDF-۰۰۵: ساخت سال ۱۹۸۵ با دوربین Gunking ۳D با دید کامپیوتری و دستگاه سنجش لاینسس به همراه سیستم کنترل آتش دیجیتال و بارگیری خودکار.

GDF-۰۰۵ :GDF-۰۰۷ با سیستم AHEAD ارتقا یافته است.

«اورلیکن» به غیر از سامانه «اسکای گارد» در سامانه‌های دیگری نیز استفاده شده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

گریپارد: توپ «اورلیکن» بر شاسی تانک لئوپارد ۱ نصب شده که از یک رادار جستجو با برد ۱۵ کیلومتر و پوشش ۳۶۰ درجه و رادار درگیر با برد کیلومتر ۱۵۰ بهره می‌برد و در کشور‌های برزیل، هلند، رومانی، اردن، شیلی و بلژیک استفاده می‌شود.

مارکسمن: این سامانه انگلیسی می‌تواند بر روی شاسی تانک‌های مختلف نصب شود؛ اما تنها تانکی که این سامانه بر روی آن نصب شد، شاسی T-۵۵ بود؛ البته از این مدل هفت عراده بیشتر ساخته نشده است.

تایپ ۸۷: توپ اورلیکن در این سامانه ژاپنی بر روی شاسی تانک تایپ ۷۴ نصب شده که دارای رادار کشف با برد ۲۵ کیلومتر و رادار درگیری با برد ۱۳ کیلومتر است.

PGZ- ۰۷: این سامانه چینی (کپی مدل GDF-۰۰۲) برای دفاع هوایی نقطه‌ای و ساحلی مناسب است. این سامانه معمولا در نزدیکی پایگاه‌های نظامی، فرودگاه‌ها، تونل‌ها، جزایر و در امتداد ساحل مستقر می‌شود تا از پل‌ها، بنادر و سایر نقاط مهم دفاع کند.

۳۵ میلیمتری که در ۳۰ کشور استفاده می‌شود

سماوات: نسخه ایرانی این اسلحه دارای قابلیت دید در شب و رادار‌های استفاده شده با Skyguard و Super Fledermaus FC است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار