سیدعباس صالحی در جمع خبرنگاران:

مشاغل فرهنگی از طریق «صندوق توسعه ملی» حمایت می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از طریق «صندوق توسعه ملی» از مشاغل فرهنگی با سودهای کم حمایت‌ مالی انجام خواهیم داد.
کد خبر: ۳۲۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ - 06January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات عملی وزارت ارشاد در راستای حمایت از کالاهای فرهنگی اظهار داشت: حمایت 2 هزار میلیاردی از 20 هزار شغل فرهنگی عملاً یک فرصت جدید را ایجاد می‌کند برای حمایت‌های تسهیلاتی و مالی از مشاغل فرهنگی که امیدواریم بتوانیم در تهران و تمام ایران آن را پوشش دهیم.

وی افزود: همچنین بر آنیم تا با کمک صندوق توسعه ملی بتوانیم حمایت‌های بهتری انجام دهیم که کارهای آن به مرحله پایانی رسیده است تا مشاغل فرهنگی نیز بتوانند از صندوق توسعه ملی با سودهای کمتری حمایت‌های مالی دریافت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های کاهش هزینه‌های تولید برای مشاغل فرهنگی ما اقدامات متعددی را دنبال کرده‌ایم که البته به اعتبار برنامه ششم توسعه بوده است. بخشی از این اتفاق به این مربوط است که ما بتوانیم مشاغل فرهنگی را در شهرها به گونه‌ای حمایت کنیم که به لحاظ مالیات و عوارض شهرداری این فضاها، فضاهای تجاری محسوب نشود بلکه به عنوان اماکن فرهنگی تلقی شوند. پیش‌بینی این اتفاق در برنامه ششم توسعه شده است و آیین‌نامه آن در حال تهیه است تا به دولت داده شود. با چنین اقداماتی به حمایت‌های اقتصادی‌تر از مشاغل فرهنگی برخواهیم آمد.

صالحی درباره نقش جشنواره‌ها در حمایت از کالاهای فرهنگی نیز گفت: جایزه فیروزه و سایر جایزه‌هایی که از این قبیل هستند تلاش می‌کنند از یک سو به ارزیابی مسیر تولیدات سالانه کمک می‌کنند. طبیعتاً اتفاقاتی که در یک سال رخ می‌دهد کمک می کند تا تولیدکنندگان مسیرهای طی شده را رصد کنند و سیاست‌گذاران هم احساس کنند که چه مسیرهایی پیش رفته و مسیرهای دیگر را سرعت ببخشند و از سوی دیگر فرصت تشکل‌سازی و صنفی را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌ها فرصت‌های تعلیمی و زیرساختی پیدا می‌کنند. همچنین فرصتی ایجاد می‌شود تا تولیدکنندگان برتر نوعی نشانه‌گذاری و فرصت بهتر عرضه کالاها را داشته باشند. این اتفاقات زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا کالاهای فرهنگی در کشور به عنوان کالاهای جدی مورد توجه بیشتری قرار گیرند و صنعت فقط در صنایع سخت دیده نشود چراکه صنعت نرم، صنعتی است که می‌تواند از لحاظ هویت و ارزآوری بیش از صنعت سخت موثر برای کشور باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه جایزه فیروزه گفت: مسیر جایزه فیروزه با این نگاه بوده که مولدان این قضیه مبناگذار باشند. این جایزه به همت صنف و تولیدکنندگان عرصه صنعت اسباب‌‌بازی، نوشت‌افزار و کالاهای فرهنگی و استارت‌آپ‌ها حرکت کرده و جلو آمده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همراه و همکار آن‌ها بوده است. عمده بودجه‌ای که ما در این جایزه صرف کرده‌ایم در حوزه دبیرخانه و جایزه‌ای بوده است. جشنواره‌های ما موظف هستند حداکثر تا سه ماه هزینه‌های مصرفی را اعلام کنند و این جایزه نیز حتماً تا سه ماه آینده هزینه‌ها را اعلام کند.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت بازار کاغذ نیز گفت: در بحث کاغذ از آخر شهریورماه که مجموعه‌ای از صحبت های صنفی با دولت انجام شد، طی شش ماه مسیر ثبت سفارش و تخصیص ارز انجام گرفت. احساس می‌شد پاره‌ای از اتفاقات که تدبیر لازم برای آن انجام نشده بود، مورد توجه قرار گرفته است. اطلاعات مجموعه‌هایی که توانسته بودند ارز دریافت کنند به ماموران قضایی داده شد تا چگونگی مصرف، مورد توجه و کنترل قرار گیرد. با این همکاری بین مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه قضایی، مسیرهایی طی شد که منجر به توزیع ارز در بازار کاغذ شد.

وی گفت: ارزهای دولتی سرمایه ملی هستند که باید نوع مصرف دریافت‌کنندگان آن مورد بررسی قرار می‌گرفت. ما در دوره جدید (سه ماه اخیر) با کسانی که در سامانه به طور شفاف فعالیت داشتند ادامه همکاری داریم و البته نسبت به فعالیت‌های شش ماه گذشته نگاه نظارتی را خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بهترین راهکار استفاده از کالاهای فرهنگی گفت: به نظر می‌رسد که اگر روح ایرانی را در کودکان و نوجوانان تربیت کنیم به مصرف کالای ایرانی کمک کرده ایم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار