در نشست «هنرمند و آینده» مطرح شد؛

توصیه آیت‌الله میرباقری به فیلمسازان عمار: آینده هنر را راهبری کنید

آیت‌الله میرباقری در سخنانی خطاب به فیلمسازان جشنواره عمار گفت: جهان‌های جدیدی که پیش روی فضای هنر قرار می‌گیرند را پیش‌بینی و طراحی و حادثه‌سازی کنید. مقیاس کارتان هم مقیاس جامعه جهانی برای مقابله با امپراتوری‌های هنری جدید جهانی قرار دهید.
کد خبر: ۳۲۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱ - 08January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در نشست «آینده و هنر» که عصر امروز در حاشیه جشنواره عمار برگزار شد، خطاب به فیلمسازان این جریان سینمایی اظهار داشت: هنرمندان داخل کشورمان را طرف مقابل خودتان نبینید؛ طرف مقابل شما جبهه جهانی هنرمندانی هستند که در چارچوب ایدئولوژی مدرن می‌اندیشند و برهمان اساس هم خلق اثر هنری می‌کنند و می‌خواهند جامعه جهانی را به سمت مطلوب خودشان پیش ببرند.

وی افزود: هنرمندان انقلابی باید در همان مقیاس تلاش کنند و اگر این تلاش با موفقیت انجام شود، نتیجه آن این می‌شود که بسیاری از هنرمندان بخاطر نبود میدان فعالیت صحیح در چارچوب آن‌ها قرار گرفته‌اند به شما محلق شوند و همراهان شما خواهند بود.

این استاد حوزه ادامه داد: بسیاری از کسانی که در فضای سینمای غرب زیست می‌کنند، بخاطر این است که ما فضای جدیدی را خلق نکردیم و بنابراین مقیاس کار خودتان را مقیاس جهانی قرار بدهید و رقبای خودتان را فدراسیون‌های بزرگ جهانی که در عرصه هنر مدرن برای جهانی شدن می‌دانند را بدانید.

میرباقری خاطرنشان کرد: هنرمندان ما باید مصادیق کارشان را ارتقا دهند. یعنی فرض کنید اگر جبهه مقابل شما در مقایس سینمای سلطه یا جنگ جهانی چهارم کار می‌کند که اقتضائات جنگ تمدنی را از منظر هنر هدایت می‌کند، شما هم باید در همان مقیاس حادثه‌سازی کنید و منفعل نباشد و اثرگذار باشید.

وی افزود: این امر شدنی است و این همت‌های بزرگ ممکنه است از نقاط کوچکی آغاز شود اما حتماً اگر همراه با همت و تدبیر باشد به نتیجه خواهد رسید. بنابراین شما می‌توانید در این مقیاس کار کنید و اثر هنری خلق کنید، اگر فرض کنید جنگ بین لیبرال دموکراسی و اسلام جنگ اصلی دنیای امروز است؛ سینما و هنر شما باید هنر در خدمت اسلام باشد. کمااینکه هنر آن‌ها دنبال آفرینش اثر هنری است که گویا آینده جهانی را رقم می‌زند.

این استاد حوزه تاکید کرد: زمینه‌های فعالیت هنری آماده است و هرجا ورودی پیدا شده اتفاقات خوبی رخ داده است. اگر آن‌ها مثلاً فیلمی می‌سازند که در جامعه جهانی اثر می‌گذارد و ایران را بد معرفی می‌کنند شما باید آمریکا را تحلیل کنید که اگر این جنگ بین تمدن اسلام و الیبرال دموکراسی است، وقتی آن‌ها به ایران حمله می‌کنند شما نیز باید اول آمریکا را نقد کنید در حالی که زمینه‌های نقدشان هم فراوان است.

میرباقری به کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» اشاره کرد و افزود: هر کدام از صحنه‌های کتاب تاریخ مستطاب آمریکا می‌تواند تبدیل به یک اثر هنری تاثیرگذار بر جامعه جهانی باشد که اصل هویت جامعه آمریکایی را زیر سوال می‌برد چراکه از اصل کشف آمریکا و نحوه شکل‌گیری جامعه آمریکایی زیر سوال است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم سطح کارتان را سطح توسعه هنر قرار دهید و آینده هنر را راهبری کنید. جهان‌های جدیدی که پیش و روی فضای هنر قرار می‌گیرند را پیش بینی و طراحی کنید و حادثه‌سازی کنید. مقیاس کارتان هم مقیاس جامعه جهانی برای مقابله با امپراتوری‌های هنری جدید جهانی قرار دهید و با آن‌ها درگیر باشید و اصلاً مقیاس درگیری را با دوستان داخلی قرار ندهید چراکه بسیاری از آن‌ها در آینده همکاران خوب شما خواهند بود چرا که در نبود عرصه با هنر غرب همکاری می‌کنند.

این استاد حوزه اظهار داشت: زنجیره کارتان را از مبانی تا اثربخشی عملی تکمیل کنید. یعنی از مبانی نظری تا نظریه فلسفه تاریخ و نظریه اجتماعی و بعد نظریاتی که در باب هنر و عرصه‌های مختلف آن وجود دارد و سپس خلق آثار هنری و زنجیره خلق تا مصرف اجتماعی را طراحی کنید. شبکه آن را نیز آرام آرام تولید کنید. علت اینکه گاهی آثار هنری ما کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرد، کم بود مقیاس زیبایی‌شناسی کار نیست بلکه بخاطر عدم تولید زنجیره است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها