نیلی: سروش باید به اقتدار گذشته‌ بازگردد/ سروش برند گرانی است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: سروش زمانی آوازه بلندی داشته است. مدیران صدا و سیما باید تلاش کنند با همکاری مجموعه این انتشارات اقتدار سروش دوباره بازگردد.
کد خبر: ۳۲۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ - 10January 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تکریم مجید بلالی و معارفه ابراهیم شمشیری به‌عنوان مدیرعامل جدید انتشارات سروش، شب گذشته در ساختمان سروش برگزار شد.

شعردوست: سروش دل‌مشغولی من بوده و است

علی اصغر شعردوست یکی از مدیران عامل پیشین انتشارات سروش در ابتدای مراسم اظهار داشت: روزی که درچنین مناسبتی آقای لاریجانی بنده را به جای آقای فیروزان به عنوان مدیرعامل سروش معرفی کرد، البته در ساختمان اصلی سازمان یعنی طبقه آخر ساختمان شیشه‌ای، بعضی از دوستان مشترک من و فیروزان حضور داشتند. آقای صابری فومنی، گل آقا رحمت الله علیه، اولین سخنران آن مراسم بود. او بنیانگذار یک سبک طنز نویسی در سال‌های پس از انقلاب بود و من هم به مناسبت سیصدمین شماره گل آقا، سرمقاله‌ای در سروش برایش نوشتم که خیلی خوشش آمد. به هر حال وقتی سخنرانی می‌کرد از این تعبیر استفاده کرد که صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

وی افزود: سروش دل مشغولی من بوده و است؛ من زمانی عهده دار مسئولیت سروش شدم که یک دفعه وضعش تغییر کرد و به ما گفتند که از واحد سازمانی بروید، خودتان را اداره کنید حتی اگر پرسنل سازمانی هم باشند باید خودتان حقوق بدهید. اگر توانایی پرداخت حقوق هر یک از نیرو‌های سازمانی را ندارید، به سازمان برشان گردانید.

شعر دوست ادامه داد: سروش نام بزرگی داشت. در تاریخ انقلاب در مجموع ملاقات‌های امام خمینی (ره) تنها یک مجله با اعضایش به حضور ایشان شرفیاب شد و آن مجله سروش بود. این مسئله در صحیفه نور ثبت شده است. البته مربوط به دوران مدیریت پیش از من بود.

مدیرعامل پیشین انتشارات سروش در بخشی از سخنان خود به چاپ فرهنگ آثار در این انتشارات اشاره کرد و گفت: ما هر کاری کردیم تا مجلدات این فرهنگ بیرون از سروش چاپ نشود. به یاد دارم آقای سیدحسینی را به پاریس فرستادم تا با ناشر اصلی این فرهنگ صحبت کند و این تذکر را به او بدهد که فرهنگ شما هر سال نو و جدید می‌شود، اما این چه مطلبی است که اسفار اربعه ملاصدرا در آن نیست. همین که سه هزار مدخل ایرانی- اسلامی وارد فرهنگ آثار مادر شد، برای ما بس بود و منفعت مالی چندانی از این کار نداشتیم.

وی در پایان گفت: سروش درخت پرباری و ریشه عمیقی دارد. ما از چهره‌های مختلفی برای همکاری دعوت کردیم مثلا به یاد دارم از آقای کریم زمانی دعوت کردیم و او هم هرآنچه از عهده اش بر می‌آمد انجام داد. بدانیم که اگر به کارمان نگاه کنیم باقی می‌ماند.

خجسته: اگر بنا بر فروش برند باشد، سروش برند گرانی است

در ادامه مراسم حسن خجسته معاون پیشین صدای جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان خاطراتی از مجموعه انتشارات سروش گفت: در این سال‌ها برخی از فرصت‌ها ایجاد شد و برخی از فرصت‌ها هم از دست رفت. سروش طی سالیان اخیر مشکلات زیادی داشته است. من که در سازمان بودم در جریان مصائب این شرکت انتشاراتی قرار داشتم و اگر تا به امروز سر پا مانده، به خاطر حمایت سازمان است. البته بخشی هم به ایستادگی خود مجموعه سروش بر می‌گردد.

خجسته افزود: اگر بنا بر فروش برند باشد، سروش برند گرانی است. آقای شعر دوست سعی کرد این برند را ارزان نفروشد. دوستان بدانند انتشاراتی که در دستشان است اعتباری برای صدا و سیما و وزن خاصی برای این سازمان است. امیدوارم مدیرعامل جدید سروش بتواند نیرو‌های بالقوه را فعال کند.

رضایی: سروش به سمت پایداری رفته است

سخنران بعدی این مراسم مجتبی رضایی سرپرست صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما بود که گفت: فعالیت در حوزه نشر مشکلات ودشواری‌های زیادی دارد و در شرایط فعلی کاری شاق و سنگین محسوب می‌شود. سرمایه گذاری در کار فرهنگی به سود و منفعت اقتصادی منتهی نمی‌شود. ما هم نباید از طریق سرمایه گذاری‌های فرهنگی به دنبال کسب سود باشیم. این هم تفکر درستی نیست که انتشارات سروش برای سازمان سودآوری خاصی داشته باشد. به علاوه تصمیم واگذاری شرکت براساس واگذاری شرکت‌های تابعه هم با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد؛ بنابراین شرکت‌ها باید به دنبال سودآوری بروند و فعال باشند.

وی افزود: ۴ شرکت زیرمجموعه سازمان صدا و سیما به دلیل قوانین و مقررات کمی از سازمان فاصله گرفته‌اند. در این زمینه سازمان مشکلاتی دارد از جمله اینکه نمی‌تواند کار‌های خود را واگذار کند. این شرکت‌ها هم از جهت واگذاری کار به بخش خصوصی مشکل دارند.

رضایی ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که طی سال‌های گذشته وجود داشته، فلش فعالیت‌هایی که الان در سروش انجام می‌شود نشان می‌دهد که این شرکت به سمت پایداری رفته است. آقای بلالی در حوزه مالیاتی تلاش‌هایی کرد، هم هیئت مدیره قبلی و هم هیئت مدیره قبل تر، تلاش کردند تا مشکلات مالیاتی حل و فصل شود. مسائل بیمه‌ای شرکت هم تقریباً به جا‌های خوبی رسید و امروز از نظر مباحث مختلف، سروش در وضعی است که برای انجام کار‌های بزرگتر، آماده است.

سرپرست صندوق بازنشستگی صدا و سیما گفت: در کشور ما شرکت‌های دولتی همه این مشکلات را دارند؛ حقوق، مالیات، بیمه و مسائل بانکی، اما سروش امروز این مشکلات را ندارد. از مدیرعامل جدید سروش توقع داریم با طرح‌های جدید، مأموریت‌هایی را که از طرف سازمان به سروش واگذار شده، دنبال کند.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: کتابخوانی در کشور ما رایج نیست و این یک معضل دیرینه است که قرار شد صدا و سیما به آن رسیدگی کند و هیئت رئیسه انتشارات سروش با مدیریت میثم نیلی بناست فکری در این باره کند. از این بابت به تیم جدید هیئت مدیره خوش آمد می‌گویم.

نیلی: سروش باید به اقتدار گذشته‌اش بازگردد

میثم نیلی رئیس جدید هیئت مدیره انتشارات سروش هم به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: در یک جمله، این مسئولیت‌ها خیلی زودگذرند و فرصت‌های اندکی برای مدیران هستند. آن‌هایی که چند سال هم در این مسئولیت‌ها باقی می‌مانند می‌دانند مانند چند روز کوتاه می‌گذرند.

وی ضمن درخواست از سازمان صدا و سیما به عنوان صاحب برند سروش برای توجه بیشتر به فرهنگ مکتوب؛ و گفتن این نکته که اگر فرهنگ و ادب پشتیبان رسانه نباشد، رسانه وضع خوبی نخواهد داشت، به این مسئله اشاره می‌کند که اگر روزگاری سروش ویژگی‌های ممتازی داشت باید تلاش شود در این دوره با کمک مدیران صدا و سیما آن اقتدار قبلی بازگردد.

بلالی: سروش تنها یک ناشر نیست/ آماده اوج گیری است

مجید بلالی مدیرعامل پیشین انتشارات سروش در این مراسم گفت: بعد از آقای فیروزان و شعر دوست و تحولات فرهنگی کشور، سروش نتوانست خود را با سرعت تغییرات هماهنگ کند. سروش تنها یک ناشر نیست بلکه یک گروه مطبوعاتی بوده و بخش زیادی از خانواده مطبوعاتی کشور، دوره‌هایی را در آن گذرانده‌اند. بسیاری از نویسندگان و شاعران چه به عنوان صاحب اثر و چه در مقام مدیر اجرایی همه به نوعی وامدار سروش بوده‌اند.

وی افزود: سروش یکی از افتخارات و سرمایه‌های بزرگ صدا و سیما و کشور است، اما طی ۵-۶ سال گذشته مشکلات تشدید شد و تغییر ابزار‌های ارتباطی که به نوعی صنعت نشر کشور را پشت سر گذاشت، باعث شد سروش دچار مشکل شود و نتواند خود را با شرایط محیطی همراه کند. در شرایط فعلی روزی نیست که چند کتابخانه یا مجله تعطیل نشود. هرچند فکر و اندیشه در عرصه‌های دیگری بروز پیدا می‌کند، اما هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب و نوشتن را بگیرد.

بلالی ادامه داد: سروش از دهه ۷۰ به عنوان یک شرکت دولتی تغییر وضعیت داد، اما همچنان رویکرد سازمانی داشت. مشکلات زیاد انتشارات تا دقیقه ۹۰ روی هم جمع شده‌اند تا در نهایت مثل سیلی روی این مجموعه آوار شوند که نمی‌شد از پسشان برآمد. ما یک ارگان دولتی صرف نبودیم که کار‌های اداری، سامان داده شود و ما بخواهیم فقط کار فرهنگی کنیم. همین شد که از سروش، پیکری فرتوت و بیمار باقی ماند و متأسفانه در دوره‌ای از صدا و سیما به این جمع بندی رسیدند که این فرزند کهنسال را به خانه سالمندان بفرستند. در برهه‌ای هم حتی به فکر فرستادنش به دیار باقی افتادند که اقداماتی هم در این زمینه انجام شد، اما آقای علی عسگری که به صدا و سیما آمد، یک گزارش کلی گرفت و دستور داد جلوی این اقدام گرفته شود.

مدیرعامل پیشین انتشارات سروش گفت: به من گفته شد که دو سال فرصت داری شرکت را نجات دهی و از حالت بحرانی خارج کنی. روزی که می‌خواستم به سروش بیایم با چشم انداز مبهمی مواجه بودم و نمی‌دانستم وارد چه معرکه‌ای می‌شوم. مشکلات شرکت هم عمدتاً اجرایی بودند تا فرهنگی. جا دارد که اذعان کنم که در دو سال گذشته دوره پرفشاری را گذراندیم چاره‌ای هم نبود. کمکی که سازمان به سروش می‌کند تقریبا معادل با کمکی است که ۵ سال پیش می‌کرد. حالا با وضعیت فعلی مسائل اقتصادی این کمک را مقایسه کنید! با این منابع اندک واقعا فکر می‌کنم کارکنان نجیب سروش شرایط سخت را به صورت فوق العاده تحمل کردند.

وی افزود: احساس من بعد از دو سال این است سروش ققنوس وار به سپهر فرهنگی کشور برگشته و آماده اوج گیری است. من خیلی تلاش نکردم با منابع مالی مشکلات را حل کنم بلکه سعی کردم با افزایش بهره وری منابع انسانی این کار را انجام دهم. یعنی در حال حاضر هر فرد در سروش دو برابر زحمت می‌کشد و با نصف ظرفیت پرسنل کار‌ها را پیش برده‌ایم. به دلیل برخی از اخبار یأس آور درباره سروش، سازمان دربرهه‌ای از ما فاصله می‌گرفت.

شمشیری: از ظرفیت‌ها برای فعال‌سازی بخش کتاب استفاده می‌کنیم

شمشیری مدیر عامل جدید انتشارات سروش سخنران پایانی بود که گفت: بزرگترین سرمایه هر مجموعه نیروی انسانی است.

وی با اشاره به مسئله چاپ کتاب گفت: در این زمینه بحث ظرفیت سازمان صدا و سیما در باره کتاب مطرح است. تلاش جدی ما این است که هم از ظرفیت‌های سروش برای صدا و سیما استفاده کنیم و هم از ظرفیت‌های سازمان برای سروش و فعال سازی بخش کتاب بهره ببریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها