کارشناس مسائل عراق در گفتگو با دفاع پرس:

یک میلیون داوطلب مردمی امنیت عزاداران حسینی را تامین می‌کنند/ همکاری ایران و عراق موجب شکست داعش شد

حسن هانی زاده گفت: عملیات عاشورا و شکست آمرلی نقطه درخشان و تاریخی همکاری ایران با مردم و ارتش عراق در شکست تروریست‌ها شد و با وجود یک میلیون داوطلب مردمی برای مبارزه با داعش نیازی به حضور ائتلاف آمریکایی در عراق نیست.
کد خبر: ۳۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ - 02November 2014

یک میلیون داوطلب مردمی امنیت عزاداران حسینی را تامین می‌کنند/ همکاری ایران و عراق موجب شکست داعش شد

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، آغاز عملیات گسترده آزادی شرق الرمادی، وعده رئیسجمهور عراق به شورای استانداری نینوا درباره موصل و... از جدیدترین تحولات امنیتی عراق است.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل عراق با اشاره به آخرین تحولات داعش در این کشور به خبرنگار بینالملل دفاع پرس گفت: در حال حاضر یک سوم مناطق عراق بهطور پراکنده در اختیار داعش است که شامل مناطقی چون موصل، صلاحالدین، الاانوار، تلعه فر هست و تا نزدیکی استان دیاله را در بر میگیرد.

وی ادامه داد: به طور کلی نمیتوان رقم دقیقی از حضور داعش را در کشور عراق ارائه داد؛ چراکه این گروهک بهطور متحرک و غیر ثابت در مناطق مختلف عراق حضور دارند.

هانی زاده گفت: به نظر میآید بخش مهم عراق منطقه جرف الصخر بود که مابین بغداد و کربلا بوده و این دوشهر را به هم متصل میکرد که در حال حاضر از وجود تروریستها پاکسازی شده است. بر اساس آمار موجود صدها خانوار در نینوا صلاح الدین الانوار خانههای خود را ترک کردهاند و پنج هزار و 600 نفر از عراقیها در طول 10 ماه اخیر قربانی خشونتها شدهاند.

 

اهل سنت آماده مبارزه با داعش

وی تصریح کرد : داعشی ها سعی میکنند با ایجاد وحشتی غیر متمرکز عملیات خود را در بخشهای مختلف این کشور ادامه دهند و برای همین هم دائما نقل مکان می کنند اما با توجه به حضور نیروهای مردمی و انسجام آنها با نیروهای مسلح و ارتش به نظر می رسد بر این گروه تروریستی مردم عراق پیروز شوند. بعد از کشتار قبایلی عراق یک نوع جو روانی برای مقابله با داعش بوجود امد و اهل سنت را بر آن داشت که با این تروریستها مقابله کند.

هانی زاده ادامه داد: فتوای آیتالله سیستانی در مورد ضرورت حضور مردم برای مقابله با داعش و کمک به سنیها نیروهای مردمی را منسجمتر کرده و با حضور در پادگانهای نظامی در کنار نیروهای مسلح برای مقابله با تروریستها آموزش میبینند.

همکاری درخشان ایران و عراق در آمرلی و جرف الصخر

وی ادامه داد: شکستن محاصره آمرلی یکی از موفقیت های درخشان همکاری ایران و ملت عراق است؛ چراکه مردم آمرلی در یک محاصره 80 روزه به سر می بردند و اگر داعش این شهر را به تسلط خود در می اورد 15 هزار نفر از شیعیان ترکمن قتل عام می شدند.

وی خاطرنشان کرد: شکست آمرلی از توان ارتش عراق به تنهایی خارج بود از این رو برخی از فرماندهان ایرانی با همراهی ارتش عراق یک پیروزی ارزشمند را بدست اوردند.

 

وی ادامه داد: عملیات عاشورا یکی از مسائل مهم تاریخی همکاری ایران و عراق است که داعش را از شهر جرف الصخر که تلاش داشتند به سمت کربلا هجوم ببرند پاکسازی کردند. خوشبختانه در این عملیات که با همکاری فرماندهان ایرانی و ارتش و ملت عراق به موفقیت رسید کلید پیروزی برای مقابله با تروریستها را به دست عراقیها سپرد.

 

هواپیماهای آمریکایی مردم عراق را بمباران میکنند

وی با اشاره به حضور نیروهای ائتلاف امریکایی برای دفع داعش گفت: آنچه که مسلم است در حال حاضر نیروهای ائتلاف کاری انجام نمی دهند؛ بلکه تلاش نیروهای مردمی سازماندهی شده را از طریق حملات هوایی خود تضعیف میکنند. اتفاقاتی که در کوبانی و الانبار رخ داد این بود که هواپیماهای امریکایی مردم را بمباران کردند و حتی محمولههای تسلیحاتی را برای داعش در کوبانی پرتاب میکردند؛ بنابراین ائتلاف امریکایی برای سرکوب داعش جدی نیست و اگر هماهنگی ایران و عراق ادامه پیدا کند نیروهای مسلح عراق و مردمی بدون تکیه به ائتلاف نیز میتوانند بر داعش پیروز شوند.

وی با اشاره به تدابیر امنیتی شدید در شهرهای مذهبی عراق گفت: با توجه به اینکه نیروهای مردمی در شهرهای مذهبی و دستهجات مذهبی نیز حضور دارند احتمال حضور تروریستها برای از بین بردن امنیت میان مردم وجود دارد اما نیروهای مردمی با همکاری ارتش عراق به تامین امنیت شهرهای مذهبی میپردازند؛ البته گروهکهای تروریستی نیز به دنبال عملیاتهای تروریستی در عراق هستند، که با هوشیاری مردم این عملیاتها خنثی میشود.

وی با اشاره به بافت جمعیتی ارتش عراق گفت: نیروهای مردمی همچون بدر، مجلس اعلای عراق، مقتدا صدر همه در کنار نیروهای مسلح و تحت فرماندهی ارتش با تروریستها مبارزه میکنند و نمیتوان تفکیکی را در میان ارتش عراق قائل شد. مردم و ارتش عراق در امرلی و جرف الصخر نشان دادند که با انسجام و هماهنگی یکدیگر میتوانند بر داعش غلبه کنند و نیازی به ائتلاف ضد داعش ندارند.

تعیین وزاری دفاع و کشور موجب تقویت وضعیت امنیتی عراق شد

 وی ادامه داد: تعیین وزاری دفاع و کشور موجب تقویت وضعیت امنیتی عراق شد؛ چراکه در گذشته با مشکلاتی روبرو بودند، اما این دو وزیر بهصورت هماهنگ عمل کنند و برای تحقق امنیت داخلی با انسجام بیشتری حرکت کردند. در حال حاضر کابینه العبادی کاملا یکدست و همسو است و اختلافی میان وزرا وجود ندارد.

حضور نیروی زمینی ائتلاف در عراق نقض حاکمیت این کشور است

هانی زاده گفت: حیدر العبادی نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده نیازی به حضور نیروی زمینی کشورهای ائتلاف نیست و تنها نیازمند کمکهای تسلیحاتی هستند؛ چراکه در حال حاضر یک میلیون داوطلب مردمی در کنار نیروهای مسلح عراق دربرابر داعش ایستاگی میکنند و نیازی به نیروهای زمینی بیگانه درخاک عراق نیست.

کارشناس مسائل عراق اظهار داشت: در صورت حضور نیروهای زمینی ائتلاف به خاک عراق این اقدام به عنوان نقض حاکمیت این کشور محسوب میشود و عراق میتواند به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده اما به نظر نمیآید که امریکا دست به چنین اقدامی بزند؛ چراکه در صورت این اقدام قهری قطعا با واکنش مردم عراق روبرو میشود.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار