به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس به نقل از فارس، مجتبی زارعی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در دومین اجلاس منطقهای استفاده از خدمات تخصصی آموزشی استادان دانشگاهها در مساجد محلات محل سکونت اساتید، اظهار داشت: اگر دهها هزار مسجد کشور از حیث تعاملی به خُلق اجتماعی، جنبشی و انقلابی دههٔ شصت تجهیز شود و از منظر علمی و فنی بهبود یابند هیج خطری انقلاب مردمگرا و دین پایهٔ ایرانیان را تهدید نخواهد کرد.
وی افزود: مطالعهٔ چگونگی تحول در فهم رابطهها، نوسازی شبکهها و اکتشاف قدرت و شکل دهی فناوریهای اجتماعی از پیش نیازهای ورود به دههٔ پنجم انقلاب اسلامی است؛ برای این کار باید به مهندسْ معمار تولید قدرت از رابطههای نوپدید یعنی امام خمینی رضوان الله علیه کمک گرفت.
زارعی در باره مهندسی تغییر رابطهها از سوی امام خمینی گفت: این فقیه حکیم رابطه خدا (خدای غیر توانمند و دست بسته)، شاه و میهن را به رابطه خدا (خدای قادر متعال)، قرآن، سنت و جمهورمردم متحول و متبدل کرد، مسجد را از بی روحی به سنگر دفاع و قرآن را از کنج خانه به عرصهٔ اجتماع دلالت کرد و از عرفان خانقاهی و غیر اجتماعی، عرفانی حماسی و اجتماعی پدید آورد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهمتر از همه اینکه بنا به قول آیت العظمی جوادی آملی، او انسانها را از وضعیت نقل صامت و کم اثردوران روایت حدیث از سوی فقها و نقل سمعی کم اثر شنوندگان و نیز از دوران روابط مقلد و تقلید شونده (کارشناس) به وضعیت تعاملی امام و امت تکامل داده و استعلاء بخشبد؛ مردم را در متن جامعه وارد کرد و از مرحله قعود به قیام نقل مکان داد؛ از جنگ تحمیلی، مرتبهای از دفاع مقدس را تولید کرد که ظرف وجودی اش انسان ساز و تحول آفرین و نشاط آور شد.
عضو هیأت علمی اندیشهٔ سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در باره تحول ارتباطی در دوران پس از املم خمینی در دستگاه معرفتی فقاهت حکیمانه اظهار داشت: آیت الله العظمی خامنهای امامت دوران اجمالی امام خمینی را با وضعیتی تفصیلیتر طی کرد که ما از آن به امامت تفصیلی یاد میکنیم؛ توجه به تولید قدرت و ثروت و هویت از سازههای معرفتی از ویژگیهای دوران زعامت آیت الله خامنهای است.
وی ادامه داد: توجه به نظامات ارتیاطی، تعاملی و دوسویهٔ استاد و نخبه و ایده و از ایده تا محصول و شکل گیری شرکتهای دانش بنیان جزو دال مرکزی تحول در رابطهها و آفرینش قدرت از آنها بود؛ توجه شبکهای، هدفمند و کار افزا از گزارهی «العلم سلطان» و تبدیل آن به نظریه سلطنتِ حکمت، علم و قدرت مهمترین تحول در نظام ارتباطات رایج اداری و بروکراتیک بود.
رییس بسیج اساتید کشور از رشد در تولید علم، راهیابی به باشگاههای انحصاری چرخه سوخت و انرژی اتمی و فضایی و سلولهای بنیادی و تحول قدرت آفرین در بخش نانو به عنوان ثمرات نگاه تحولی در رابطه علم و فناوری در این دوره یاد کرد و افزود ما باید بتوانیم با ایجاد تحول در روابط جاری و کم اثر دانشگاه با جامعه دگرگونی ایجاد کنیم لذا اساتید بسیجی با نگاهی انتقادی به وضعیت موجود به روابط اثر بخش، تعاملی و قدرت آفرین فکر میکنند.
وی گفت: ایجاد نسبت بین استاد علوم انسانی؛ استاد جامعه؛ استاد بین الملل؛ استاد دانشجو؛ استاد نهادهای سیاستگذار؛ استاد دولت؛ و مهمتر استاد مسجد از ضرورتهای زیست شبکهای و قدرت آفرین است که در صدر توجهات بسیج استادان کشور در ارتباطات تعاملی است.
زارعی یادآور شد: در طرح سراسری استفاده از ظرفیتها و خدمات تخصصی استادان بسیجی ساکن در محلات مجاور یک مسجد، تلاش میشود روابط خاموش یک استاد علاقمند به اسلام و ایران در مجاورت یک مسجد در صحن و سرای مسجد تبلور یابد؛ از این رو بسیج اساتید با کمک تحول خواهان و سیاستگذاران در نظام مردمی مساجد میخواهد نگذارند اخلاق اداری و کرخت ناشی از نظام دیوانی و بروکراتیک به مساجد مردم پایه نفوذ کرده و سنگر بودن مساجد به نقشی کم اثرتر تقلیل یابد؛ بسیج اساتید در این باره همه توان دانشی و تخصصی خود را به صحنه خواهد آورد تا سرشت مساجد به وضعیت جنبشی و نهضتی دههٔ شصت برگردد و از سویی به دانش فناوریهای اجتماعی مجهز گردد.
زارعی یادآور شد: جریان سکولار و شبه روشنفکری که مؤتلف جریان تکنوکرات لیبرال است میکوشد با فراخوانهایی، در سطوح و لایههای اجتماعی برای خود آبرو و سرمایه اجتماعی کسب کند، اما همواره شکست خورده است و این بیشتر از همه مرهون تلاش مردمی در مساجد ایران است؛ مساجد در ایران حلقهٔ واسط نظام اسلامی در سطوح اجتماعی است، اما اکنون زمان آن رسیده است که بخاطر کرختی سیستم کارگزاری کرخت دولت ها، مساجد در الگوی جنبشها و نهضتهای اجتماعی مکتب پایه ایفای نقش کنند ضمن این که باید مراقب حسادتهای جریان روشنفکری سکولار و جریان تکنوکرات لیبرال به وضعیت ذاتی جنبشی و نهضتی مساجد در ایران باشند و خود را به فناوریهای اجتماعی پیشرفته مجهز کنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فراموش نکنیم جریان تکنوکرات _. لیبرال در اواخر دهه هفتاد با در اختیار گرفتن شهرداری تهران و دولت و با طرح جامعه مدنی تلاش کرد ساختهای اجتماعی جدیدی را در مقابل مساجد محلات به خصوص در شهرهای بزرگ ایحاد کند آنها تصور میکنند تا دین در در صحنه عمل ارتباطات بین مردمی حاکم است و تا مساجد نقش قرارگاهی خود را در محلات شهری و روستایی حفظ کنند نمیتوان به دگرگونی جامعه ایران دل بست.
وی اظهار داشت: اکنون هم عقده و کینه تاریخی خود را با خود به همراه دارند، طرح آتش زدن مساجد در فتنه ۸۸ و نیز دستور افراد بی آبرو برای آتش زدن مساجد، تکایا و حسینیهها از شبکههای های ماهوارهای اوج این حرکتهای تروریستی علیه مساجد بود، اما اگر استادان متعهد با نگاه دانشی و در گامی هجومیتر و مردمیتر مساجد محلات را به کارکردی جنبشی و نهضتی ارتقاء دهند روزبه روز بر عظمت اجتماعی و مردمگرایانهٔ مساجد افزون خواهد شد.
انتهای پیام/ 112