علیرضا مختارپور مطرح کرد؛

نگرانی جهانی از جایگزین شدن فضای مجازی بر مطالعه کتاب

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نگرانی جهانی وجود دارد که مبادا بخشی از فضای مجازی که به دلیل توجه به امور زود گذر و احساسی و بدون عمق و تفریحی افزایش پیدا کرده، بتواند عاملی برای مطالعه باشد و این نگرانی در تمام کشورهای جهان است و از این آثار قابل ملاحضه است.
کد خبر: ۳۲۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ - 27January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری چهارمین دو سالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با حضور علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این جشنواره و مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این نشست به جشنواره «کارتون کتاب» اشاره کرد و اظهار داشت: کار ارزشمندی در این جشنواره صورت گرفت و آثار ارزشمندی جمع‌آوری شد. این آثار چند نکته قابل توجه دارند؛ اول اینکه برخی از نگرانی‌هایی که برخی از اهالی فرهنگ و خصوصاً کسانی که در عرصه مکتوب و مطالعه در کشور توجه دارند، این دغدغه‌ها از روی آثاری که در این مجموعه آمده، معلوم می‌شود که بسیاری از این دغدغه‌ها، دغدغه‌های جهانی است. 

وی افزود: اگر در کشورمان یک هنرمند کاریکاتوریست توجه به فضای مجازی را در مقایسه با کتاب مقایسه می‌کند، با مشاهده این آثار می‌بنیم چنین فضایی در اتریش و روسیه و سوئد نیز همین است. و این مسئله نشان می‌دهد که این نگرانی جهانی وجود دارد که مبادا بخشی از فضای مجازی که به دلیل توجه به امور زود گذر و احساسی و بدون عمق و تفریحی افزایش پیدا کرده، بتواند عاملی برای مطالعه باشد و این نگرانی در تمام کشورهای جهان است و از این آثار قابل ملاحضه است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دادمه داد: مقایسه بین افرادی که اهل مطالعه هستند و افرادی که اهل مطالعه کتاب به شکل‌های کاغذی و مجازی و ... نیستند در برخی از آثار هنری مجموعه این جشنواره کاملاً مشهود است.

مختارپور توجه و تاثیر عادت دادن کودکان و نوجوانان به مطالعه را نکته برجسته دیگر آثار جشنواره کارتون کتاب دانست و گفت: در جشنواره سابق مخصوصاً اثر روی جلد مجموعه آثار نمایشگر مادری بود که در حال مطالعه بود و فرزند او نیز مشغول مطالعه بود که نشانگر نقش مطالعه مادران برای نسل بعدی را نمایانگر بود، در آثار منتخبیبن به خوبی دیده می‌شود.

وی با تاکید براینکه استفاده از فضای مجازی هیچ ضرر و مخاطره‌ای برای مطالعه نیست و برعکس می‌تواند به دسترسی اطلاعات و استفاده از کتاب‌های مختلف کند، اظهار داشت: ضعف و نقصی هم در جامعه هنری و رسانه‌ای وجود دارد که دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای در انتشار آثار این جشنواره خیلی خوب فعالیت نکرده‌‌ایم تا آثار تبدیل به یک گفتمان شوند و در همه مناطق شهری و کتاب‌های آموزشی و مجلات دیده شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها