آذر در صحن علنی مجلس:

گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه 96 برای اولین‎بار به صورت الکترونیک منتشر شد

رئیس دیوان محاسبات گفت: گزارش تفریغ بودجه 96 برای اولین‎بار در بستر سامانه نظارت الکترونیک در سطح کشور تهیه شده است.
کد خبر: ۳۲۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ - 28January 2019

بررسی بودجه شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام موثر دیوان محاسباتبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، قرائت گزارش رئیس دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۶ امروز (یکشنبه هشتم بهمن) در دستور کار وکلای خانه ملت قرار گرفت.

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در تشریح این گزارش، اظهار داشت: بررسی بودجه شرکت‎های دولتی و عملکرد حسابرسی دستگاه‎ها و سازمان‎ها از بخش‎های جدید، گزارش دیوان محاسبات است؛ این گزارش برای اولین‎بار به صورت تمام الکترونیک تهیه شده است و دیوان به وعده خود مبنی بر تهیه سیستم نظارت الکترونیک و حسابرسی الکترونیکی عمل کرد.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه در ۴۴۶ صفحه تهیه شده و دارای ۵ بخش است، افزود: میزان پیش‌بینی لایحه بودجه سال ۹۶ بالغ بر یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان بود که ۱۱۳ درصد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه مصارف بودجه نیز شامل یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان بود که ۱۱۰ درصد آن محقق شده است، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه به منظور تسویه اسناد خزانه مبلغ ۶۳۳۷ میلیارد تومان از سرجمع درآمدها برداشت کرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در خصوص علل کسری بودجه نیز گفت: برداشت از خزانه برای تسویه اسناد، اعمال برخی معافیت‌های حقوق گمرکی و عدم واگذاری بخشی از اوراق و اسناد، عامل کسری بودجه است.

عادل آذر با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه ۹۶ به میزان ۸۲ هزار و ۷۷ میلیارد تومان، گفت: این مبلغ از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده بود که با نظارت دیوان محاسبات به میزان ۷۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

این مقام مسوول با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ دارای ۱۶۷ تبصره بود که حدود ۳۸ درصد تبصره‌ها به صورت کامل رعایت شد، گفت: ۴۶ درصد به صورت ناقص و یا کامل اجرا نشد و ۱۶ درصد تبصره‌ها فاقد عملکرد است، این در حالی است که در سال ۹۵ تنها ۱۸ درصد احکام به صورت کامل اجرا شده بود.

رئیس دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای نفتی در سال ۹۶  محقق شده است.

عادل آذر در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات، گفت: ۳۵۹ شرکت دولتی سودده، ۶۰ شرکت زیان‌ده و ۹ بانک دولتی شامل شرکت‌های دولتی هستند که بودجه آنها ۸۰۵۲ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در سال ۹۶ علی‌رغم حکم ماده ۱۷ قانون محاسبات، بودجه ۱۷ شرکت دولتی در لایحه بودجه ذکر نشده بود که با تذکر دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی، بودجه ۱۵ شرکت به لایحه بودجه اضافه شد که مهم‌ترین آنها، بودجه مناطق آزاد بود.

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شرکت‌های دولتی را تشریح کرد و گفت: بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۶ از میزان ارزش ۸۳۵ میلیارد تومان شرکت دولتی، ۱۴۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان آن را به بخش غیردولتی واگذار کرده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها