اختتامیه جشنواره «درخشش» برگزار شد؛

برای شخصیت‌های انقلاب رمان‌های کمی کار کرده‌ایم/ برگزیدگان معرفی شدند

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه نباید نقص و کم‌کاری‌ها را نفی کنیم، گفت: در زمینه رمان درباره شخصیت‌های انقلابی کار زیادی نکرده‌ایم درحالیکه درباره ناپلئون بناپارت در خارج کشور ۱۸ هزار کتاب نوشته شده است.
کد خبر: ۳۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳ - 29January 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری «درخشش» ویژه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران عصر امروز با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب، مسعود کوثری دبیر جشنواره در انتشارات علمی فرهنگی برگزار شد.

رضایی: در گذشته حتی آزادی مطالعه یک کتاب وجود نداشت

مسعود رضایی کارشناس فرهنگی در ادامه این مراسم اظهار داشت: یادمان باشد که نارسایی‌ها و یا پیسرفت‌هایمان مرهون فرهنگ و هنر است. یعنی اگر پیشرفت داشته‌ایم مرهون فعالیت درستمان هستیم و اگر نارسایی وجود دارد، بخاطر کم‌کاری این عرصه است.

وی به مشکلات فرهنگ اشاره کرد و گفت: اگر کسانی که دست به قلم دارند خوب کار کنند در جامعه موفق خواهیم شد و اگر چنین نباشد، موفقیت نخواهیم داشت.

این کارشناسی فرهنگی به پیشرفت‌های فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: همین که اعلام مشکلات از سوی مردم انجام می‌شود یعنی ما پیشرفت داشته‌ایم. ما در گذشته حتی برای مطالعه یک کتاب آزادی نداشتیم اما امروز موفقیت‌های زیادی حاصل شده است.

درباره رمان برای شخصیت‌های انقلاب کم کار کرده‌ایم/ برگزیدگان معرفی شدند

وی گفت: جامعه اگر می‌خواهد آرامش داشته باشد با کمک فرهنگ خواهیم توانست این مهم را محقق کنیم. کار این جشنواره پوشش دادن همه فعالیت‌های فرهنگی است.

ابراهیمی: فرهنگ عامه ما در جهان بی نظیر است

ابراهیمی جامعه‌شناس در ادامه این نشست سخنان خود را در ادامه سخنرانی رضایی دانست و اظهار داشت: مدتی است که فکر می‌کنم چطور می‌توان فارغ تحصیلان علوم اجتماعی را به اشتغال پیوند داد. من به عنوان یک مردم‌شناس براساس داشته‌های فرهنگیمان فکر می‌کنم چگونه یک فارغ‌التحصیل می‌تواند از فرهنگ کشورمان استفاده کند؛ در حالی که فرهنگ عامه ما در جهان بی نظیر است.

وی گفت: من به این نتیجه رسیدم می‌توان به عنوان یک ظرفیت از فرهنگ کار و اشتغال ایجاد کرد و می‌توان روی فرهنگ عامه به طور سیستماتیک برنامه‌ریزی کرد. در زمینه مردم شناسی و فرهنگ عامه ما از پیشینه طولانی و کهنی برخورداریم که قابلیت‌های متعددی دارد.

این جامعه‌شناس افزود: این فرهنگ خواهد توانست ایجاد شغل و آثار متعدد علمی تولید کند مخصوصاً در زمینه نمایشنامه‌نوسی، شعر و موسیقی. بخش از آیین و سنن ما می‌تواند اقتصاد خودکفایی مناطق را تأمین کند. چیزی که بتواند با نگاه درون به شکوفایی و پویایی منجر شود.

این جامعه شناس افزود: امروزه بخش عمده‌ای از گردشگری در جهان مربوط به خوراک و نظام‌های تغذیه مروبط می‌شود. ما در شناسایی این بخش فقیر هستیم که اگر شناسایی شود موجب تحرک اجتماعی خواهد شد که منجر به درخشش بشود.

وی گفت: وجود این جشنواره‌ها از این جهت که به کار جوانان اهمیت می‌دهد، می‌تواند محرکی برای فرهنگ درونی کشور باشد تا کار و اشتغال مادی برای کشور به ارمغان بیاورند. ما اگر در دانشگاه یاد بگیریم داشته‌هایمان را بازخوانی کنیم و نگاهمان را به درون معطوف کنیم حتما به نگاه‌های بکری خواهیم رسید نه اینکه صرفاً نگاهمان به ایده‌های بیرون کشور باشد.

رضایی با تاکید بر اینکه ما داشته‌های خودمان را نمی‌بینیم و نگاهمان به دیگری است، عنوان کرد: ترغیب جوانان و پژوهشگران برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی در جهت تزریق به جامعه برای تحرک و توسعه، نگاه و آرمان درستی برای این جشنواره است.

حسینی‌پور: درباره رمان برای شخصیت‌های انقلاب کم کار کرده‌ایم

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب در ادامه این مراسم اظهار داشت: ۴۰ عدد بلوغ است؛ به نظر می‌آید انقلاب نیز از نهالی جوان به درختی تناور تبدیل شده است که انشالله بتوانیم این اتفاق را همواره جشن بگیریم.

وی گفت: صبقه انقلاب بیش از آنکه سیاستی باشد، فرهنگی است. صیقه فرهنگی انقلاب بر سایر صبقه‌های آن می‌چربد. همانطور که رهبران آن فرهنگی بوده‌اند. ایران را نیز در خارج کشور با همین صیقه فرهنگی می‌شناسند؛ به همین خاطر جا دارد در زمینه فرهنگ کار بیشتری رخ دهد.

درباره رمان برای شخصیت‌های انقلاب کم کار کرده‌ایم/ برگزیدگان معرفی شدند

مدیرعامل خانه کتاب گفت: کتاب‌های ما از سال ۱۳۵۷ تا کنون در کمیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان بوده‌اند که در سیستم خانه کتاب ثبت شده است. در تولید محتوا و نهادسازی در حوزه کتاب، نهادسازی‌های خوبی اتفاق افتاده است. موسسات نمایشگاه کتاب، افزایش ناشران و کتابفروشی‌ها و جشنواره‌ها همه نشان‌دادن دهنده اهمیت ما برای کتاب است اما نمی‌توانیم نقص‌هایمان را نفی کنیم. مثلا در زمینه رمان درباره شخصیت‌های انقلابی کار زیادی نکرده‌ایم.

حسینی‌پور افزود: در حوزه رمان و داستان کار زیادی نکرده‌ایم این درحالی است که درباره ناپلئون بناپارت در خارج کشور ۱۸ هزار کتاب نوشته شده است.

در بخش پایانی این مراسم «امیر اطمینان»، «مریم فریدی شایسته» به عنوان تقدیری‌ها و «مهیمن‌دخت حسنی‌زاده» به عنوان پدیدآورنده برتر برگزیده بخش بزرگسال برگزیده شد که مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار