سرلشکر باقری:

امنیت مردم‌پایه از برکات انقلاب اسلامی است/ آمریکا در بسیاری از جبهه‌ها مقابل مقاومت اسلامی شکست خورده‌ است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، دفاع و امنیت مردم‌پایه جایگاه اندکی در راهبرد‌ها و رویکرد‌های کشور داشت؛ اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی از امنیت مردم‌پایه برخورداریم.
کد خبر: ۳۳۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ - 05February 2019

باقریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح سه‌شنبه در سومین همایش نگهداری و تعمیرات تجهیزات نیرو‌های مسلح که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار شد، اظهار داشت: امروز یاد و خاطره شهدای نیروی هوایی ارتش از جمله شهیدان ستاری، بابایی، اردستانی، یاسینی و لشکری و بسیاری از شهدای این نیروی ارزشمند الهی را که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با حداقل امکانات مأموریت‌های بسیاری ارزشمندی را انجام دادند، گرامی می‌داریم و از تلاش ارزشمند و مسئولانه آن‌ها در نگهداری و تعمیر تجهیزات و آماده‌سازی مجدد هواپیما‌ها قدردانی می‌کنم.

وی افزود: شاید ما که در درون انقلاب بودیم، نتوانیم به عظمت انقلاب پی ببریم، اما افرادی که از دور به این صحنه نگاه می‌کنند، بیشتر اهمیت و بزرگی انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وابستگی کشور به آمریکا در دوران طاغوت گفت: انقلابی که ۴۰ سال قبل در کشور ایران رخ داد در حقیقت یک معجزه الهی بود.

سرلشکر باقری یادآور شد: ایران ما پیش از انقلاب یک عضو اساسی در حلقه کشور‌های غرب‌مدار و در مقابل شوروی آن روز بود که در جهت اهداف دفاعی و راهبرد‌های نظامی غرب گام برمی‌داشت.

وی اضافه کرد: ما در دوران طاغوت در حوزه دفاعی، راهبردی، تسلیحاتی، آموزشی، دکترین‌ها، روش‌ها و در تمامی ابعاد دیگر به طور کامل به آمریکا وابسته بودیم و می‌بایست در جهت استراتژی آمریکا حرکت می‌کردیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در آن دوران دفاع و امنیت مردم‌پایه جایگاه اندکی در راهبرد‌ها و رویکرد‌های کشور داشت؛ اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی از امنیت مردم‌پایه برخورداریم.

سردار باقری بیان کرد: به خواست خداوند و به برکت تلاش‌ها و ایثارگری‌های صلحا، علما، بزرگان و این ملت، انقلاب اسلامی شکل گرفت و به پیروزی رسید و تحولات بزرگی را در این چهار دهه در سطح جهان و منطقه رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: ایران که در دوران گذشته، اشغال نظامی را توسط قدرت‌های جهانی تجربه کرده، حوادث تلخی، چون قحطی و بیماری را دیده بود و بسیاری از منابع و امکانات و نیرو‌های انسانی و زیرساختی‌اش در طول این تحولات تلخ به نابودی کشیده شد در دوره سیاه پهلوی نیز حق هیچ‌گونه تصمیم‌گیری را ابعاد مختلف نداشته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ملت عزیز ایران خود تصمیم‌گیرنده و اقدام‌کننده هستند و از دخالت بیگانگان و دست‌اندازی آنان مصون هستیم.

سرلشکر باقری افزود: در چنین جهانی، ملت ایران برای خودش تصمیم می‌گیرد و همه شاخص‌ها در قیاس با ۴۰ سال پیش و حتی دیگر کشور‌ها قابل قیاس نیست؛ البته در نیرو‌های مسلح این پیشرفت چشمگیرتر از دیگر حوزه‌ها بوده است.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در حوزه دفاعی تصریح کرد: بخش دفاع از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تحت شدید‌ترین تحریم‌های دشمن بوده است، اما با وجود این، وضعیت امروز ما در ابعاد مختلف با گذشته قابل مقایسه نیست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز نیرو‌های مسلح افتخار دارند بخش کوچکی از توانمندی‌های خود را در نمایشگاه‌هایی در معرض دید عموم مردم و نمایندگان رسانه‌ها و سفرای دیگر کشور‌ها بگذارند.

سردار باقری با اشاره به اهمیت تعمیر و نگهداری تجهیزات دفاعی بیان کرد: اگرچه تولید تجهیزات دفاعی بسیار اهمیت دارد، اما آماده نگهداشتن تجهیزات موجود، کمتر از تولید آن‌ها نیست.

وی افزود: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بسیار سنگینی را در کشور دارند؛ زیرا کشور ما با حجم وسیعی از دشمنی و تهدید مواجه و از طرفی نیز با تحریم، فشار اقتصادی، سیاسی و روانی دشمنان روبه‌رو است؛ لذا در چنین وضعیتی نیروهای مسلح باید در ابعاد مختلف آماده، به‌روز، پای کار، شجاع، هوشیار و توانا باشند تا بتوانند چتر امنیتی و دفاعی مطمئنی را برای کشور فراهم کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز با چتر امنیتی که نیرو‌های مسلح ایجاد کرده‌اند، سایر بخش‌ها می‌توانند به سهولت وظایف خود را به شکل مطلوبی انجام دهند.

سرلشکر باقری با اشاره به امنیت مثال‌زدنی ایران اسلامی با وجود شرایط بحرانی و ناامنی در منطقه گفت: اگر امروز در کشور مسئولی پیدا شود و ادعا کند که به علت ناامنی و عدم ثبات قادر به انجام فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیست، وظیفه ما این است که پاسخگو باشیم و مسلماً پاسخگو هستیم؛ چرا که امروز امنیت مناطق مرزی ما یا در حد داخل کشور است و یا از آن هم امن‌تر و آرام‌تر است.

این مقام عالی‌رتبه نظامی با بیان اینکه ما نیرو‌های مسلح پر خرجی برای کشور نیستیم، افزود: با یک حساب سر انگشتی ساده و مقایسه بودجه دفاعی کشورمان با بودجه سایر کشور‌ها در عرصه نظامی به سهولت این موضوع را درمی‌یابیم.

وی بیان کرد: امروز کشور آمریکا با بیش از ٧٠٠ میلیارد دلار هزینه در حوزه نیرو‌های مسلح خود که در طرح‌ریزی و مدیریت هم به خوبی عمل نمی‌کند به همراه هزینه‌های هنگفتی که هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش همچون عربستان سعودی برای مقابله با انقلاب اسلامی صرف می‌کنند در بسیاری از جبهه‌ها در برابر مقاومت اسلامی شکست خورده‌ است. این در حالی است که کل هزینه نیرو‌های مسلح ما هفت الی هشت میلیارد دلار است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به سند راهبردی نگهداری و تعمیرات در نیرو‌های مسلح گفت: این سند راهبردی تهیه، تدوین و به نیرو‌ها ابلاغ شده است.

سرلشکر باقری به توانمندی‌های نیرو‌های مسلح در طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز اشاره و بیان کرد: نیرو‌های مسلح امروز بر روی پای خود ایستاده و بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز خود را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تامین می‌کنند.

وی افزود: در شرایطی که متخصصان ما امروز در تمامی حوزه‌های مختلف دریایی، زمینی و هوایی به خودکفایی رسیده‌اند و نیاز‌های خود را در داخل تامین می‌کنند، دشمنان منطقه‌ای ما پول خود را هزینه تجهیزاتی می‌کنند که قادر به بهره گیری از آن‌ها نیستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ساخت «موشک هویزه» تصریح کرد: این مایه افتخار است که متخصصان موشکی ما موشکی را ساخته‌اند که پس از طی مسافت یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر با ضریب خطای کمتر از پنج متر به هدف اصابت می‌کند.

سرلشکر باقری تأکید کرد: باید در حوزه نگهداری، تعمیر و عمردهی به قطعات به روش‌های جدید دست یابیم و فرایند ساماندهی قطعات را کوتاهتر از قبل کنیم.

وی اظهار داشت: تجربیات ما در زمینه تعمیر، نگهداری و بازآماد جنگنده‌ها موجب عملیاتی کردن جنگنده‌های سوخو ۲۲ و سوخو ۲۵ در کمترین زمان ممکن شد که نتیجه آن بهره‌مندی برادران ما در عراق در مقابله با تروریسم شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: باید اعتبار لازم جهت تعمیر و نگهداری تجهیزات در بودجه سال ۹۸ تمهید شود، تا در سال آینده در این رابطه دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار