به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام حامد آلیمین در نشست «تحلیل و بررسی تصوف فرقهای در ایران» که صبح امروز در خبرگزاری مهر برگزار شد، با اشاره به آسیبشناسی تصوف اظهار داشت: پیرامون تصوف و آسیبهای آن گفتوگوها و کتابهای زیادی نوشته و گفته شده است. سخن گفتن از آسیب هر چیزی به معنی رد و انکار آن نیست چراکه هر جریانی دچار آسیب میشود.
وی افزود: 2 گونه تصوف وجود دارد که یک تصوف به دوران تاریخی مربوط میشود و تصوف دیگر مربوط به امروز است. بسیاری از موضوعات تصوف امر جدید نیست بلکه مربوط به گذشته است و تصوف همواره در پاسخ به نقد و آسیبها در راستای بازسازی خود برآمده است.
این کارشناس دینی افزود: از ابتدا درباره اینکه تصوف فرقه است یا نه بحث بوده. از ابتدا به این جریان فرقه تلقی شده یعنی گروهی جدای از سایر مسلمانان که در جامعه زندگی میکردند. این نگاه ما که بهتر از دیگران هستیم و ما اهل الله هستیم و دیگران اهل دنیا هستند. تقریباً چنین نگاه خودبرتربینانهای در این جریان وجود داشته است.
آل یمین عنوان کرد: در بین علوم اسلامی بحثهای معنوی وجود دارد که مباحث اخلاقی را مورد بررسی قرار میدهند. اهل تصوف معتقد به ذکر جمعی و اتفاقاتی هستند که آن را در سایر اتفاقات اسلامی نمیبینیم یعنی آداب و رسومی دارند که با آداب سایر مسلمانان فرق دارد.
وی گفت: صوفیان آداب و رسوم خاصی دارند که فقط متعلق به خودشان است که آنها را خارج از دین تعریف کنند. نشان این اتفاقات در کتابهای خودشان پاسخ داده شده است. آنها خودشان را فرقه نمیدانند بلکه معتقدند اهل طریقت و علم هستند تا به شبهات تاریخی پاسخ دهند.
این کارشناس دینی با طرح این سوال که آیا تصوف مذهب است یا نه گفت: امروزه بیشترین عالمان اهل سنت و فقهای شیعه نیز آنها را رد میکنند. یعنی علمای شیعه و سنی به اهل تصوف انتقاد دارند که چنین احکامی در اسلام وجود نداشته است.
وی با اشاره به معضلاتی که صوفیان به آن میپردازند، گفت: خود صوفیان هم معتقدند انتقاداتی به آنها وارد است که باید آن را برطرف کنند. آسیب تصوف بخاطر وارد شدن به فضای اجتماعی بود.
این کارشناس دینی عنوان کرد: تصوف برخلاف دیگر علوم اسلامی که یک استاد درسی را تدریس و تبلیغ میکند و ادامه پیدا میکند، ادعای استاد داشتن کرسینامه و منتسب بودن به پیامبر (ص) دارند. علمای ما از طریق کتاب و منابع از اهل بیت علیهم السلام سخن میگویند اما اهل تصوف ادعای ارتباط مستقیم از طریق پرده غیب با پیامبر (ص) دارند که قابل اثبات نیست.
وی گفت: تصرف و تعبیر کردن خواب و استخاره همه مسیرهایی دارند که از طریق مسیرهای انحرافی نیز میتوان به آن رسید. ما نمیدانیم صوفیان از ولایت خدا استفاده میکنند یا ولایت شیطان. امروزه در زندانها تعداد زیادی افراد وجود دارند که ادعای خدایی و امام زمانی کرده و تعداد زیادی مرید دارند؛ این مشکل یک مشکل بزرگ است. در برخی از جریانهای تصوف به جای خمس که از وجوه شرعی است بحث دیگری به نام عشریه وجود دارد!
انتهای پیام/ 121