12 موافق FATF

هر چند در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالفانش کم نیستند اما در همان مجمع، همچنان هستند افراد و چهره‌هایی که دل در گرویش دارند؛ از FATF صحبت می‌کنیم.
کد خبر: ۳۳۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱ - 05March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، هر چند در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالفانش کم نیستند؛ اما در همان مجمع، همچنان هستند افراد و چهره‌هایی که دل در گرویش دارند؛ از FATF صحبت می‌کنیم؛ سوژه اول این روز‌های رسانه‌های کشور. استدلال موافقان آن است که با نپذیرفتن FATF و ملزوماتش، کشور منزوی و متحمل فشار‌های بی‌شماری از سوی آمریکا و متحدانش خواهد شد. اما این گروه به این سؤال مهم پاسخ نمی‌دهند که پذیرفتن برجام چه منفعت و آورده ملموسی برای مردم داشت که حال بخواهیم از راه FATF آن را تکمیل کنیم. سؤال مهم‌تر اینکه چه ضمانتی وجود دارد که با پذیرفتن FATF، اروپا و آمریکا به تعهدات قبلی خود عمل کنند. در ادامه گزارش به مواضع چهره‌های موافق FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهیم پرداخت.

فلاحت‌پیشه
آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همواره جزو آن دسته از اعضای حقوقی مجمع تشخیص بوده که به جد، طرفدار تصویب کنوانسیون‌های ذیل FATF است. او در مهرماه امسال در گفت‌وگو با «ایرنا»، همکاری نکردن با گروه ویژه اقدام مالی را به معنای انزوای ایران دانست و گفت: جلسه‌ای با حضور رییس مجلس، وزیران اطلاعات و خارجه، رؤسای فراکسیون‌ها و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد؛ آنچه اکثر اعضای این جلسه مطرح کردند، این بود که نپذیرفتن CFT ضرر دارد؛ اما پذیرش آن ممکن است منافعی را عاید کشور کند و در واقع باید جلوی بهانه‌ای را که وجود دارد گرفت.
رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: به هر حال، همکاری نکردن با FATF به معنای انزوای کامل ایران است و کشور‌های دیگر و دوست هم نمی‌توانند با ایران کار کنند.

نظر مساعد شمخانی!
روز 31 اردیبهشت‌ماه امسال بود که آقای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با همراهی آقایان ظریف، وزیر خارجه، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مسعود کرباسیان، وزیر وقت اقتصاد به مجلس رفته تا با حضور در جلسه غیرعلنی، درباره لوایح سه‌گانه دولت که مرتبط با FATF بود، توضیحاتی ارائه کنند.

آقای علی مطهری، نائب‌رییس مجلس همان ایام درباره شائبه مخالفت شمخانی با FATF گفت: اتفاقاً چنین چیزی نبوده است؛ نظر ایشان کاملاً مثبت بود. گفته شد این لوایح ایراداتی داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری، رفع شده است.

فرهاد دژپسند
در جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی با همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، خانم لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری و آقای عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، یک پای ثابت نشست‌ها بوده‌اند. دژپسند در جایگاه نماینده دولت، استدلال‌های لازم برای تصویب کنوانسیون پالرمو در مجمع را ارائه کرده است؛ اما بنابر آنچه آقای محسن رضایی عنوان کرد، «اظهارات نمایندگان دولت نتوانسته اعضای مجمع را برای تصویب پالرمو قانع کند.»

در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام (11 اسفند) بنابر گفته آقای مصطفی میرسلیم، درخواست فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد برای به تعویق افتادن بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد تا رأی‌گیری برای این موضوع به سال‌۹۸ موکول شود. دژپسند در این باره گفت: به دلیل اینکه احتمال ارتباط و تداخل جلسات لایحه پالرمو و CFT وجود داشت، پیشنهاد شد تا در فرصتی بهتر و در جلسه بعدی به این موضوع پرداخته شود و دلیل خاص دیگری ندارد.

محمدرضا عارف
آقای محمدرضا عارف از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که همزمان ریاست یکی از فراکسیون‌های مجلس را به‌عهده دارد، می‌تواند نقش مهمی در بازی‌های پشت پرده مجمع برای تصویب پالرمو ایفا کند. عارف البته برخلاف دیگر چهره‌های نزدیک به دولت، قائل به اعمال حق تحفظ‌هایی برای ایران در معاهدات بین‌المللی نظیر FATF است.

وی تیرماه امسال در گفت‌وگویی، با بیان اینکه نگاه ما به معاهدات بین‌المللی این است که «حق تحفظ» برای خود قائل شویم گفت: براساس حق تحفظ اگر جایی خلاف شرع یا قانون اساسی انجام شود، می‌توان آن را نپذیرفت.

حسن روحانی
اصلی‌ترین حامی FATF بی‌گمان شخص آقای حسن روحانی، رییس‌جمهوری است. او در سخنرانی‌های اخیرش به تعریض یا به عیان از تصویب کنوانسیون‌های FATF دفاع کرده است. او حتی کار را به تخریب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز کشانده است. روحانی که مدت‌هاست در جلسات مجمع غایب است، اخیراً در سخنانی، ضمن اظهار کنایه به عملکرد مجمع تشخیص در بررسی پالرمو گفت: «نمی‌شود کشور را به دست 10، 20 نفر داد و بعد بگویند هر چه تصمیم گرفته شد، ما تابعیم؛ نخیر! صاحب این کشور، ملت بزرگ ایران است؛ حتماً ملت ایران، بانک مرکزی و بانک‌های ما حرف خواهند زد.»؛ سخنانی که با واکنش منفی تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مانند محسن رضایی و آیت‌الله آملی و آقای محمدباقر قالیباف مواجه شد. او پیش از این نیز حل مشکلات کشور از جمله آب و محیط زیست را به توافق هسته‌ای (برجام) گره زده بود.

محمدجواد ظریف
شاید لازم نباشد در شدت تأکید و حمایت وزیر امور خارجه کشورمان از تصویب پالرمو و CFT در مجمع تشخیص، راه مبالغه در پیش بگیریم. ظریف در کنار روحانی، پیشاهنگ حمایت تام و تمام از کنوانسیون‌های مزبور است. محمدجواد ظریف روز گذشته (12 اسفند) با حضور در فراکسیون مستقلان مجلس درباره موضوعات روز سیاست داخلی و خارجی کشورمان از جمله FATF، به گفت‌وگو نشست. آقای مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به مباحث مطروحه از سوی ظریف در این جلسه گفت: ظریف معتقد است که با توجه به شرایط موجود و برای حل مشکلات اقتصادی باید لوایح مرتبط با FATF تصویب شود و امیدوار بود مجمع تشخیص مصلحت در نهایت به این لوایح رأی مثبت دهد. با وجود حمایت همه‌جانبه از FATF، ظریف در تاریخ 5 اسفند امسال این را هم گفت که تابع نظر مجمع تشخیص است. وزیر امور خارجه در این باره اظهارداشت: دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد، حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد.

علی لاریجانی
شخصیت سیاسی آقای علی لاریجانی، رییس مجلس، تودارتر از آن است که بخواهد نظرش را به طور عیان درباره FATF اظهار کند. با این حال با تعقیب عملکرد یک سال گذشته لاریجانی، می‌شود حدس زد که نظر کلی رییس مجلس در قبال FATF چیست. رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 20 خرداد پارلمان، در جریان بررسی و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) عنوان کرد که «شورای نگهبان ایرادی به لایحه پالرمو نگرفته است. فقط چند ایراد عبارتی بوده است و ترجمه مشکلی ندارد.» اظهارات علی لاریجانی به عنوان رییس قوه‌مقننه کشور درباره اشکالات متعدد لایحه «پالرمو» در حالی مطرح می‌شود که شورای نگهبان این ایرادات را فراتر از اشکالات تایپی، بلکه ترجمه‌ای دانسته بود!

مجید انصاری
آقای مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، جزو طرفداران دو آتشه تصویب CFT و پالرمو در مجمع است. او در آذرماه امسال در اظهاراتی گفت: لایحه مربوط به پالرمو و CFT هم برخی از موادش مورد اصرار مجلس بوده، از باب مصلحت به مجمع آمده است. من پیش‌بینی می‌کنم در مجمع تصویب شود، ممکن است با یک اصلاح جزئی در یک جایی برای تطبیق یا تأمین سیاست‌های کلی انجام گیرد؛ ولی تصویب خواهد شد. ما ناگزیر هستیم تصویب کنیم، منافع ملی ما اقتضا می‌کند تصویب کنیم.

انصاری حتی در جای دیگری مدعی شد که برای حمایتش از کنوانسیون‌های FATF، تهدید به قتل شده است! ادعایی که قاعدتاً اگر واقعیت داشت، بایستی توسط دیگر اعضای مجمع که موافق کنوانسیون‌های مربوطه هستند، تکرار می‌شد، اما نشد. انصاری درباره تهدید شدنش به قتل به «ایسنا» گفت: بعد از جلسه اخیر مجمع تشخیص (شش بهمن‌97) پیامک‌هایی با محتوای تهدید به «قتل» و «برخورد خونین» دریافت کرده‌ام.

سیدمحمد صدر
صدر از مشاوران محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات، مواضع قاطعی درحمایت از FATF اتخاذ کرده است. صدر نیز مانند دیگر موافقان، دورماندن کشور از تحریم‌ها را دلیل اصلی جانبداری‌اش از FATF عنوان کرده است. او در گفت‌وگویی در اسفندماه امسال گفت: در مجموع پیوستن کشور به FATF بیشتر به نفع جمهوری اسلامی است. زیرا اگر ما نپیوندیم، ترامپ را خوشحال کرده و کمک می‌کنیم تا تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده، گسترده‌تر شود. صدر و بقیه موافقان در حالی گریز از تحریم‌های آمریکا و بقیه کشور‌ها را دلیل قانع‌کننده برای تصویب کنوانسیون‌های FATF در مجمع تشخیص عنوان می‌کنند که آمریکا در دوران ترامپ و حتی در دوران اوباما، برخلاف نص معاهده برجام، فشار‌های فزاینده تحریمی خود علیه ایران را استمرار بخشید.

حامیان خاموش
علاوه‌بر چهره‌های یادشده، آقایان محمد فروزنده، سیدمحمد میرمحمدی، داوود دانش جعفری، حسن صانعی و علی‌اکبر ناطق‌نوری نیز اگرچه اظهار نظر مشخصی از آن‌ها در فضای مجازی یافت نمی‌شود؛ اما خبر‌های واصله حاکی از آن است که در جلسات مجمع، در موضع موافق موضع‌گیری کرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت: فلسفه اصلی موافقان FATF در مجمع تشخیص، به پیروی از موافقان خارج از مجمع آن است که چنانچه ایران به زیر بار تعهدات گروه اقدام ویژه مالی نرود، باید متحمل هزینه‌های گزافی نظیر تحریم‌ها شود؛ امری که تحقق آن، بنابر سابقه عهدشکنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ماجرای برجام، بعید به نظر می‌رسد. باید از موافقان FATF این سؤال روشن را پرسید، در شرایطی که رییس FATF، صراحتاً ایران را حامی گروه‌های تروریستی دانسته و صراحتاً افزایش نرخ دلار تا 14 هزار تومان را نتیجه تلاش خود ارزیابی کرده، الحاق به کنوانسیون‌های نامبرده در گزارش، چه منفعتی می‌تواند برای کشورمان داشته باشد؟ از همه مهم‌تر این‌که این موافقان در صورت تصویب FATF باید پاسخگوی این موضع خود در جانب‌داری از FATF باشند تا همچون سابق که درباره برجام اعلام شد «هدف از این توافق اقتصادی نبود»، در میانه راه وعده و وعید‌های خود را فراموش نکرده و مسوولیت رأی و نظر خود را به‌عهده گیرند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار