شهیدی در اختتامیه جشنواره اینفوگرافیک «رسانه سرخ»:

تحقق توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از راه هنر/ یک فیلم برابر صدها سخنرانی تاثیرگذار است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت از راه هنر محقق می‌شود، گفت: فیلم «روز واقعه» و «مختارنامه» چیزی را بیان می‌کنند که با صدها سخنرانی قابل بیان نیست؛ هنر چنین نقشی دارد. ما باید از راه هنر بکوشیم تا برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم.
کد خبر: ۳۳۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ - 05March 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه نخستین جشنواره اینفوگرافیک «رسانه سرخ» 40 سال ایثار و پایداری صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه هنری برگزار شد.

شهیدی در این مراسم با اشاره به درپیش بودن روز ۲۲ اسفندماه، اظهار داشت: در ۲۲ اسفند سال ۵۸ با فرمان امام راحل بنیاد شهید تشکیل شد و کارش را شروع کرد. تشکیل بنیاد شهید در سال ۵۸ نشان از ریزبینی و زیرکی امام راحل را می‌رساند که ایشان از همان اول به فکر جامعه ایثارگری و فداکار بودند. در زمانی که امام (ره) دستور تشکیل بنیاد را دادند ما غریب به سه هزار شهید در سطح کشور داشتیم که از سال ۴۱ به بعد به شهادت رسیده بودند درحالی که هنوز جنگ شروع نشده بود.

وی افزود: ما قبل از انقلاب تعداد شهدایی داشتیم که خانواده‌هاشان از ترس رژیم قبل آن‌ها را شبانه دفن می‌کردند و نمی‌گذاشتند آثار و اسمی از آن‌ها بماند؛ اما آنچه ما آمار داریم قبل از تشکیل بنیاد شهید حدود سه هزار شهید وجود داشت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: محور رسیدگی به خانواده‌های ایثارگران و کار فرهنگی برای جامعه ایثارگر و جامعه فداکار ایرانی محورهای کاری بنیاد شهید بود. شاید حدود چند ماه نگذشته بود که جنگ تحمیلی علیه انقلاب شروع شد. تا شهریور سال ۵۹ توطئه‌های مختلفی در سطح کشور به وجود آمد که شهدایی داشت. ترور شخصیت ها که نزدیک به چهار هزار پرونده شهید تا قبل از جنگ تحمیلی شروع شد.

وی افزود: در جنگ تحمیلی یک جنگ نابرابر وجود داشت که همه معیارهای جنگی دنیا را به هم ریخت و شکست و بعد از هشت سال دفاع مقدس این جنگ به جهت فداکاری مردم ما به پیروزی رسید. این جنگ برای ما آثاری داشت یا به تعبیری بسیرگران تمام شد و هزینه زیادی برای ما برداشت که ملتمان حدود ۲۳۰ هزار شهید تقدیم کردیم. جوانان پاک، از خودگذشته و فداکار گل‌چین و دعوت شدند.

شهیدی خاطرنشان کرد: حدود ۵۶۲ هزار عزیزان و جوانان ما جانباز شدند که امروز نیز آثارشان در جامعه وجود دارد. حدود ۴۳ هزار نیز در زندان‌های عراق بودند که آزاد شدند و همه آن‌ها جانباز بودند بعلاوه آزاده چراکه تا آخرین لحظه و آخرین گلوله فداکاری و ایثار کردند؛ همه افتخاراتی که داریم از این جامعه ایثارگری است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به بخش دوم ماموریت‌های این بنیاد اشاره داشت و اظهار کرد: قسمت دوم انجام وظیفه ما مسئله فرهنگی جامعه است که یکی از آثار و وظایفی که باید انجام دهیم همین جشنواره‌ها است که کار فرهنگی است. پس از پایان جنگ، کار فرهنگی در بنیاد آغاز شد و کارهایی در این زمان با ایجاد دبیرخانه فرهنگی ایثار و شهادت و مقاومت شروع شد.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: یکی از سفارشات رهبری در روزهای اولیه که من این مسوولیت را پذیرفتم این بود که فرمودند «بکوشید مردم بدانند که فرهنگ ایثار و شهادت را می‌خواهیم و آن را رشد دهیم. و در این راستا جانبازان را بیشتر ببینید».

شهیدی ادامه داد: من همان زمان بخاطر سفارش مقام عظمای ولایت که فرمودند این دیدارها را ضبط و پخش و در جامعه پخش کنید تا مردم بداند ما به این فرهنگ لازم دارم. بخاطر همین بود که با رئیس جمهور صحبت کردم که دیدارهایمان را شروع کردیم و آقای روحانی پس از اولین دیدار گفتند ما باید این دیدارها را انجام دهیم تا شارژ شویم و تا به امروز حدود صد دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران داشته‌ایم و در این زمینه تا اندازه‌ای موفق شدیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما به هرحال وظیفه داریم از هر راه که می‌توانیم اطلاعات و واقعیت‌های جنگ و ۴۰ سال انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم. رمز موفقیت ما فرهنگ عاشورا بوده چراکه فرهنگ مقاومت را امام حسین (ع) پایه‌ریزی کرد. صدام بعد از هشت سال با وجود اینکه پشتیبانی غرب و شرق را داشت نامه ملتمسانه نوشت تا جنگ را پایان دهیم و ما امروز هنوز نتوانسته‌اند یک روز و یک ماه جنگ را برای نسل جوان بیان کنیم. امروز نسل جوان در معرض خطر است و می‌خواهند نسل جوان را از انقلاب بگیرند بخاطر همین وظیفه ما سنگین است و نمی‌توانیم بگوییم امام زمان (عج) درست می‌کند، خیر. باید خودمان اطلاع‌رسانی کنیم.

وی اظهار با اشاره به اهمیت اینفوگرافیک گفت: باید همه در زمینه اینفوگرافیک و از روش‌های نو، جدید و از راه هنر کار کنیم. هنرمندان خیلی در این زمینه نقش دارند. با سخنرانی نمی‌توان نقش هنر را انجام دهیم. فیلم «روز واقعه» و «مختارنامه» چیزی را بیان می‌کنند که با صدها سخنرانی قابل بیان نیست؛ هنر چنین نقشی دارد. ما باید از راه هنر بکوشیم تا برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم.

شهیدی افزود: اینفوگرافیک طبیعتاً تصویری است که ما را به اهدافمان نزدیک می‌کند. دست یاری به سمت هنرمندان دراز می‌کنیم و بنیاد شهید در همه عرصه‌ها انتظار یاری دارد تا بتوانیم در این مسیرگام‌های خوبی برداریم. مقام رهبری فرمودند «دفاع از عظمت، فرهنگ و خانواده‌های ایرانی و حرکت با شکوه ایرانی فقط با سخنرانی و نگارش نیست، هنر باید میدان‌دار این کار باشد».

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها