دفاع پرس گزارش می دهد/

برکناری فرماندهان ارتش در عراق؛مبارزه با فساد و بی کفایتی / گام مهم العبادی در نابودی داعش

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد: «رهبری ارتش باید کفایت داشته باشد و این یک موضوع مهم است چرا که کسی که کارآمد نیست نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد.
کد خبر: ۳۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ - 15November 2014

برکناری فرماندهان ارتش در عراق؛مبارزه با فساد و بی کفایتی / گام مهم العبادی در نابودی داعش

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس ، عراق طی شش ماه گذشته با پدیده تروریستی داعش روبرو شده و در این رویارویی از همان روز های اول با بسیج مردمی و ارتش عراق و هدایت جمهوری اسلامی ایران توفیقاتی را به دست آورده است .

در روند تحولات ماه های اخیر عراق شاهد استعفای نوری مالکی بودیم .نوری مالکی در حالی به خواسته مردم و مرجعیت عراق از نخست وزیری استعفا داد که به نحوه عملکرد وی در کابینه و چینش فرماندهان عالی مقام ارتش انتقاداتی شد.

اقدامات  مالکی سبب شده بود تا گروههای مختلف شیعه، اهل سنت و کردها از دولت مرکزی فاصله بگیرند. این حقیقتی است که شکل گرفته بود و آقای سیستانی هم آن را در نظر داشت. ضمن اینکه آیتالله سیستانی آگاه بودند که داعش به هر ترتیبی باید کنترل شود و راه کنترل آن هم اجماع در عراق است. ضمن اینکه ایشان دریافته بود دولت مالکی به هر دلیلی قادر به تأمین این مسئله و تشکیل اتحاد و اجماع داخلی میان گروههای مختلف عراقی نشده است. به همین دلیل آیتالله سیستانی از خیلی وقت پیش از مالکی عبور کرده بود.

پس از تعیین کابینه  العبادی وی  تلاش کرد از چهره هایی در دولت خود استفاده کند که مورد تایید بیشتر جریان های سیاسی از جمله شیعیان، اهل تسنن و کردها باشند. با توجه به اینکه العبادی با انتخاب افرادی هم چون "ابراهیم جعفری" که چهره ای مقبول در میان مردم عراق و حتی مقامات کشورهای خاورمیانه را دارا هستند به نظر می رسد سعی دارد با ایجاد همفکری و همدلی میان جناح های مختلف این کشور زمینه را برای انتخاب اکثریت افراد پیشنهادی در کابینه خود از سوی نمایندگان پارلمان آماده کند.

در حال حاضر گروه های مردمی و مرجعیت عراق خواهان تلاش بیشتر ارتش عراق هستند در همین راستا آیتالله علی سیستانی، روحانی برجسته عراقی هفتم اکتبر فساد در نیروهای مسلح را به تصرف بخشهای گستردهای از این کشور از سوی داعش مرتبط دانست. نخست وزیر عراق معتقد است فساد مالی و اداری خطری کمتر از داعش ندارد.  

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه (۲۱ آبان) در تلویزیون دولتی عراق اعلام کرد: «رهبری ارتش باید کفایت داشته باشد و این یک موضوع مهم است چرا که کسی که کارآمد نیست نمیتواند این کار را به درستی انجام دهد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، ۲۶ فرمانده ارتش به علت فساد و بیکفایتی برکنار شدند..
هنوز مشخص نیست که این فرماندهان برکنارشده از نیروهای واحدهای رزمی بودند یا در مشاغل اداری خدمت میکردند.

عبادی همچنین ۱۸ فرمانده را در پستهای جدید وزارت دفاع منصوب کرده است.
 سرلشگر بابکر زیباری رییس ستاد ارتش عراق جزء فرماندهانی است که  حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه برکنار کرده است.

نخست وزیر عراق در باره دلیل این اقدام خود گفت: «نکته دوم صداقت و راستی است چرا که کارایی بدون صداقت یک خلاء ایجاد میکند. نکته سوم شجاعت است به نحوی که یک سرباز وقتی ببیند فرماندهاش از چنین صلاحیتهایی برخوردار است به شیوه مناسبی خواهد جنگید.

ارتقای عملکرد ارتش عراق

سربازان ارتش عراق حدود ۶ ماه است که با تروریستهای تکفیری داعش مقابله میکنند. نیروهای عراقی وعده دادهاند در نبرد علیه این گروه تندرو که بخشهای گستردهای از عراق و سوریه را تصرف کرده است به دستاوردهای بیشتری دست یابند.

اقدام عبادی در تغییر ترکیب ارتش به عنوان یک تلاش آشکار برای ارتقای عملکرد ارتش در برابر تروریستهای تکفیری داعش در نظر گرفته شده است.

پیکارجویان داعش در عراق و سوریه جنایات هولناکی مرتکب شدهاند که از جمله آنها میتوان به اعدامهای گروهی و سر بریدن ساکنان محلی و اتباع خارجی اشاره کرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار