در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت؛

مخالفت مجلس با نظارت سفت و سخت بر رفتار نمایندگان

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ماده‌ای از طرح اصلاح قانون انتخابات را که سازوکاری برای نظارت جدی بر رفتار نمایندگان داشت، حذف کردند.
کد خبر: ۳۳۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ - 12March 2019

مخالفت مجلس با نظارت سفت و سخت بر رفتار نمایندگانبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع‌پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه۲۱ اسفند) خانه ملت و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، الحاق ماده‌ای به قانون انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار دادند.

در این ماده تأکید شده بود درحالی‌ که شرایط نمایندگی هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طول دوره نمایندگی با اعلام هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان زائل شود، با حکم دیوان عالی کشور از نمایندگی عزل می‌شود.

شروع به رسیدگی توسط دیوان عالی کشور و با اعلام هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یا با شکایت مستقل خواهد بود.

در حالی‌ که کشف شود منتخبان پیش از شروع دوره نمایندگی، فاقد شرایط نمایندگی بوده‌اند، با اعلام شورای نگهبان، دیوان عالی کشور، این افراد را عزل می‌کند.

در ابتدای بررسی این ماده، تعداد زیادی از نمایندگان با فریادهای «دو-دو»، مخالفت خود با این ماده را اعلام کردند.

در ادامه جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد.

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در مخالفت با حذف این ماده، اظهار داشت: در کشور ما مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزرا تحت نظارت قرار دارند و امکان عزم آنها وجود دارد. باید بر نمایندگان مجلس نیز نظارت قوی‌تری وجود داشته باشد. در سیاست‌های کلی انتخابات نیز مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

در ادامه سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در موافقت با حذف این ماده، گفت: طرحی که در مجلس در حال بررسی است، در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: اما این ماده در مورد اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است. تلاش داریم تا با کمک مجلس، طرح یا لایحه‌ای برای تحقق سیاست‌های کلی انتخابات در زمینه نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کنیم.

وی این ماده را مبهم خواند و خواستار حذف آن شد. کمیسیون شوراها نیز نظری در مورد حذف این ماده ارائه نداد.

در پایان نمایندگان با ۱۷۳ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس، با حذف این ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار