ما پیروزیم- 356/ حجت‌الاسلام ماندگاری:

جایگاه امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر احترام ایشان به پدرشان بوده است

رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: امروز حضرت آقا، ولی امر مسلمین اگر به جایگاه نیابت امام زمان ارواحنا له الفدا رسیده، قطعا یکی از ادله‌اش، بخاطر احترام ایشان به پدر پیرشان آقاسید جواد آقا بوده است.
کد خبر: ۳۳۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ - 20March 2019

جایگاه امروز رهبر معظم انقلاب بخاطر احترام ایشان به پدرشان بوده است به گزارش خبرنگار اعزامی دفاع‌پرس از خرمشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رئیس موسسه روایت سیره شهدا در مسجد جامع خرمشهر با بیان روایتی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند «من و علی بن‌ابی‌ طالب پدران امت هستیم»؛ لذا امروز هم شب میلاد علی بن‌ابی‌ طالب و روز پدر است و میلاد امیرالمومنین روز پدر نیز نام گرفته است.

وی در ادامه به مناطق راهیان نور اشاره داشت و گفت: سرزمین راهیان نور محل شهادت پدران آسمانی است. تعدادی از شهدای هشت سال دفاع مقدس متاهل و دارای فرزند بودند و به شهادت رسیدند. یعنی خیلی از فرزندانشان آن‌ها را ندیدند و یا به قدری کوچک بودند که پدرانشان را به یاد ندارند. امروز نیز بسیاری از شهدای مدافع حرم فرزندانی دارند که پدرانشان را ندیده‌اند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا به سه وظیفه اساسی نسبت به پدران پرداخت و افزود: با آگاهی از این سه نکته نسبت به وظایف‌مان در برابر پدرانمان آگاه خواهیم شد. امیرالمومنین (ع)، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام همگی پدران ما هستند.

وی عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند «شما ملت سه مدل پدر دارید، اولاً آن پدر و مادری که واسطه خلقت شما هستند. دوم پدر و مادر همسر که پدر و مادر شما هستند. سوم معلم است که پدر و مادر شماست».

ماندگاری ادب و احترام را اولین وظیفه‌ دانست که قرآن نسبت به پدر و مادر معین کرده است و با طرح سوالی گفت: چرا قرآن بعد از نام خداوند چهار رتبه، نام والدین را آورده است؟ یعنی اگر ما قدرشناس پدری که بالای‌سرمان است و غذا و پوشاک ما را تهیه می‌کند نباشیم احتمالاً قدرشناس آن پدری که به لحاظ فیزیکی او را احساس نکرده‌ایم نیز نباشیم. امیرالمومنین و ائمه اطهار علیهم السلام برحسب معنا از پدر واقعی ما به ما نزدیک‌تراند و به حسب فیزیکی نه چرا که امیرالمومنین ۱۴۰۰ سال پیش می‌زیسته است. اگر واقعاً ما اهل ادب به پدرمان باشیم در واقع امیرالمومنین را احترام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما به هر پدری احترام بگذاریم. بلکه به هرکسی که شنیدیم پدر و مادر است در واقع به جایگاه پدر احترام گذاشته‌ایم که این جایگاه شایسته علی بن‌ابی طالب است. شما هر پدری را دیدی احترام کنید و ثوابش را به آقایمان امیرالمومنین تقدیم کنیم که این یک خیرات است.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: قرآن فرموده است «شما موظفید بزرگ‌ترهایتان را احترام کنید» چراکه مقام بزرگی متعلق به اهل بیت علیهم السلام است. ما وقتی بزرگترها را احترام کنیم قطعا امیرالمومنین را نیز احترام خواهیم کرد ولی اگر پدرمان را احترام نکنیم، احتمال دارد که جز کسانی باشم که در زمان امیرالمومنین سلام به ایشان نمی‌دادم و بلکه جواب سلامشان را نمی‌دادم.

ماندگاری تاکید کرد: دین ما معتقد است به هر کسی که نام او پدر بود احترام بگذار و کاری به دین او نداشته باشید. کارمندان، مغازه‌داران، راننده‌ها و روحانیون به احترام امیرالمومنین به هرکسی که در جایگاه پدر است احترام بگذارند.

این عالم دینی به خاطره‌ای شهید مهدی زین‌الدین پرداخت و گفت: پدر شهید زین‌الدین در خاطره‌ای نقل می‌کند که یک روزی آقا مهدی چیزی به من گفت و من نیز در پاسخ گفتم راست می‌گویی؟ و او در پاسخ گفت مگر تا باحال من با دروغ گفتن به شما بی ادبی کرده‌ام؟! دروغ گفتن به پدر و مادر بی ادبی است. اگر خداوند درجه شهادت را به شهدا داد، قطعاً یکی از دلایل آن احترام به پدر و مادرشان بود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: امروز حضرت آقا، ولی امر مسلمین اگر به جایگاه نیابت امام زمان ارواحنا له الفدا رسیده، قطعا یکی از ادله‌اش، بخاطر احترام پدر پیرشان آقاسید جواد آقا بوده است. پدرشان از ایشان خواسته بود که مشهد بمانید درحالی که حوزه مشهد همانند حوزه قم نبود. و فرموده بودند ما دعا می‌کنیم خداوند متعال آنچه مقرر باشد در قم به شما بدهد در مشهد نیز عنایت فرماید. ایشان در مشهد ایستادند و به پدر احترام و رسیدگی کردند و خداوند به ایشان جایگاه نائب امام زمان (عج) را داد.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا خطاب به جوانان حاظر در جلسه اظهار داشت: پدر و مادر بهترین محل سرمایه‌گذاری است. هرکسی که می‌خواهد پولدار، عزیز و موفق شود و به پدر و مادر احترام، اطلاعات و خدمت کند تا آن‌ها او را دعا کنند.

وی افزود: ما وظیفه داریم به پدر و مادرمان و هر کسی که در این جایگاه وجود دارد، احترام بگذاریم. اگر چنین کردیم حتماً به صراحت مقدس محمد و آل محمد (ص) احترام گذاشته‌ایم. ادب و احترام یعنی تکریم زبانی و اعمالی.

این عالم دینی با ذکر خاطراتی به اثرات دعای پدر و مادر اشاره کرد و ادامه داد: پدر علامه مجلسی شب هنگام مشغول عبادت بود که صدای علامه که کودکی خردسال بود، بلند شد. پدرشان در قنوت نماز شب در همان هنگام برایشان دعا کرد و ایشان چنین شخصیت مهمی شدند. اگر به پدر و مادر احترام کنم، بزرگ می‌شویم.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: برخی از باسوادهای ما می‌خواهند پدر و مادرشان را ادب کنند درحالی که وظیفه ما احترام به پدر و مادر است و در این زمینه باید الگویمان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) باشد لذا اشکال پدر و مادر را نیز می‌توان بدون تحقیر و بی ادبی منتقل کرد.

ماندگاری اطاعت را دومین وظیفه نسبت به پدر و مادر دانست و افزود: البته اطلاعات باید در راستای امر خدا باشد. اگر ما اطاعت نسبت به پدر و مادر را تمرین کردیم «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» نیز در جامع جا خواهد افتاد. اگر امروز واجبات ترک شده و محرمات نادیده گرفته می‌شود احتمالا بخاطر این است که در خانه‌ها احترام پدر و مادر وجود ندارد.

وی گفت: خدمت به پدر و مادر سومین وظیفه ما نسبت به پدر و مادر است که باید همواره نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار