«دهلاویه» معراج مردان بزرگ جنگ

دهلاویه را بیشتر به نام شهید دکتر مصطفی چمران می‌شناسند، اما در این منطقه شهدای بزرگ دیگری نیز در راه دفاع از کشور جان خود را فدا کردند.
کد خبر: ۳۳۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ - 28March 2019

دهلاویه، معراج مردان بزرگ جنگبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دهلاویه روستای کوچکی است در استان خوزستان و در منطقه دشت آزادگان. این روستا در شهرستان سوسنگرد و در کنار جاده اصلی سوسنگرد بستان قرار دارد. تا قبل از سال های دفاع مقدس دهلاویه روستای کوچک و گمنامی بود اما امروز یکی از نقاط دیدنی استان خوزستان است و هر ساله مسافران و زائران زیادی را به سوی خود می کشاند. این روستا مقتل یکی از به یادماندنی‌ترین اسطوره های دفاع مقدس، دکتر مصطفی چمران است.

تا قبل از جنگ تحمیلی دهلاویه روستای کم اهمیتی بود. این روستا پس از جمله عراق به تصرف دشمن درآمد و پس از آزادی خط مقدم نیروهای خودی برای دفاع از سوسنگرد بود. اگرچه این روزها دهلاویه را بیشتر به نام شهید چمران می شناسند اما دهلاویه شاهد بزرگ مردان دیگری همچون علی تجلایی، ایرج رستمی، جواد داغری و ده ها شهید رزمنده دیگر بود که با شهادتشان از این مرز و بوم دفاع کردند.

دشمن در چند روز ابتدای جنگ نتوانست از سمت جاده بستان به سوی سوسنگرد پیشروی کند و ناچار به پیشروی از سمت شمال منطقه (تپه های الله اکبر) شد. از روز 29 مهر 20 تانک عراقی در جبهه شمالی سوسنگرد مستقر شدند. به این ترتیب حلقه محاصره سوسنگرد روز به روز تنگتر می شد. تانک های دشمن در کل محدوده به 90 دستگاه می رسیدند. به تدریج دهلاویه خالی از سکنه شده بود و اهالی روستا به شهرها و روستاهای شرقی رفته بودند.

در هشتمین روز از جنگ پس از مقومت های نیروهای مدافع تانک های دشمن وارد شهر شدند و سوسنگرد را تصرف کردند.

دشمن تا جاده بستان سوسنگرد تا پل سابله پیش آمدند، اما دهلاویه بین پل سابله و سوسنگرد قرار داشت و تا آن زمان به دست نیفتاده بود. عراقی ها برای عبور از پل سابله از طرف دهلاویه تهدید می شدند برای همین این منطقه را به شدت زیر آتش گرفتند، اما مقاومت رزمندگان و همچنین ممانعت رودخانه کرخه از شمال نمی گذاشت وارد دهلاویه شوند. دهلاویه از همه طرف در تیررس بود.

طرح شکستن محاصره سوسنگرد در جلسه ای با شرکت فرماندهان ارتش، سپاه و ستاد جنگ های نامنظم، نماینده امام در شورای عالی دفاع و استانداری خوزستان آماده شد. ستاد جنگ های نامنظم ستادی بود که در سال 1359 در خوزستان برای فرماندهی جنگ و عملیات چریکی توسط دکتر مصطفی چمران تاسیس شد. دکتر چمران با یک هیات 60 تا 70 نفره به سمت اهواز حرکت کرد و در این شهر به فرماندهی او گروهی تشکیل شد. بلاخره روز 26آبان ماه سال 59 رسید و عملیات شکستن محاصره سوسنگرد آغاز شد. سوسنگرد آزاد شد اما تپه های الله اکبر هنوز در دست عراقی ها بود، دهلاویه هم همینطور.

اول تیرماه سال 1360 شهید دکتر مصطفی چمران در خط مقدم دهلاویه به شهادت رسید. با پایان یافتن جنگ و بازگشت مردم به شهرها و رستاهای خود مردم منطقه دهلاویه به روستاهای خود بازگشتند. در حال حاضر نیز 120 خانواده در این منطقه زندگی می کنند.

امروز دهلاویه تنها روستای کوچکی نیست، در آن بنای بزرگی که یادمان شهید چمران نامیده می شود قرار دارد. یادمان دکتر چمران در محل شهادتش براساس طرح سه تن از اساتید دانشکده معماری تهران و ظرف مدت سه سال ساخته شد. این یادمان در سال 1374 افتتاح شد و 10 سال بعد پیکر شهید گمنامی در آن دفن شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار