گام دوم/ حجت‌الاسلام ماندگاری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«القای امید» نکته مهم گام دوم انقلاب/ بیانیه گام دوم انقلاب در وزن کلام معصومین (ع) و امام راحل (ره) است

رییس موسسه «روایت سیره شهدا» بیانیه گام دوم انقلاب را در وزن کلام معصومین (علیهم السّلام) و امام راحل (ره) دانست و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب تقریباً مثل وصایای انبیاء، نامه امیرالمومنین به مالک اشتر و وصیت الهی سیاسی امام (ره) دارای وزن زیادی است.
کد خبر: ۳۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹ - 07April 2019

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری رییس موسسه روایت سیره شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم اظهار داشت: هر انقلابی قبل از شروع و رسیدن به مقصد، نیازمند ناخدایی است تا مسیر حرکت برای رهروان روشن شود.

وی افزود: انقلاب ما از آنجایی که براساس قرآن، عترت و اسلام بود؛ امام بزرگوار از روز اول با این آیه شروع کردند «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی» یعنی قیام له الله؛ هر کسی اهل قیام له الله است، بیاید. همچنان که امام حسین (ع) فرمودند: «هر که اهل بذل جان است، بیاید».

رییس موسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: وقتی انقلاب شروع شد، امام (ره) فرمودند: «مقاصد ما یکی سقوط طاغوت است» که الحمدالله مردم ایشان را در این امر یاری کردند. امام (ره) در گام اول خیلی زیبا سقوط طاغوت را ترسیم کردند و شاید هیچ انقلابی به سرعت انقلاب ما به پیروزی نرسیده باشد. مقصد اول برای انقلاب ما اتفاق افتاد؛ اما مقصد دوم برقراری نظام اسلامی بود که آن نیز رخ داد و مقصد سوم را رهبر کبیر انقلاب اعلام کردند بسترسازی ظهور است.

ماندگاری بسترسازی برای ظهور را مستلزم زمان دانست و تاکید کرد: بسترسازی برای ظهور زمان زیادی لازم دارد. این اتفاق مهم را رهبر معظم انقلاب در سه مرحله پیش‌بینی کردند. ایشان فرمودند: «تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی». ۴۰ سال است که دشمن در این مسیر سنگ‌اندازی، مانع‌تراشی، دشمنی، تهدید، جنگ و تحریم کرده و امام دیروز و امام امروز ما ۴۰ سال مقاومت را برای مردم ترسیم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که در گام اول، طاغوت را ساقط و جمهوری اسلامی را برقرار کرده و در واقع ۴۰ سال دشمن را ناامید کردیم، یعنی هر ترفندی که دشمن در عرصه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، جنگ روانی، تهدید، تخریب، تضعیف، تحریف و تحقیر به کار گرفت جواب نداد. مدل‌های انقلاب رنگی، شورش‌های خیابانی، جنگ روانی و نفوذ در چهره‌ها نیز تاکنون جواب نداده است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در این ۴۰ سال از لحاظ پیشرفت علمی، تکنولوژی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای به نقاط خیلی خوبی رسیده‌ایم چراکه ۴۰ سال دشمن را ناامید کرده‌ایم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) به عنوان رهبر و ناخدای انقلاب به نظرم بهترین زمان ـ چون هیچ انقلابی در دنیا به ۴۰ سالگی نرسید ـ و در ۴۰ سالگی انقلاب دوباره مبانی، اصول و اهداف انقلاب را برای نسل بعدی بازخوانی کردند. امروز درصد بالایی از جمعیت کشورمان که جوانان هستند، دوران انقلاب و جنگ را ندیده‌اند چراکه متولد سال‌های بعد از انقلاب هستند. پس باید دوباره آن مبانی و قیام لله و مبانی انقلاب که ولایت‌مداری و بسترسازی ظهور بود، برای نسل دوم تعریف می‌شد. به این معنا که اولاً به ۴۰ سال گذشته افتخار کنیم و شاکر خدا باشیم؛ رهبر معظم انقلاب افتخارات گام اول را در این بیانیه به خوبی تبیین کردند. ثانیاً باید بدانیم امروز تمام آن مجاهدتی که در گام اول بوده را باید به شدت و عمق بیشتر ادامه دهیم. آن روزگار اگر تنها جهاد نظامی بوده باید امروز جهاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریت جهادی، زندگی جهادی، اردوی جهادی انجام داده و تمام ابعاد زندگیمان را جهادی کنیم.

ماندگاری «القای امیدواری» را مهم‌ترین نکته بیانیه گام دوم انقلاب دانست و تاکید کرد: نکته سومی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره دارند، القای امیدواری است. یعنی نسل دوم باید مسوولیت و امانت را از نسل اول بپذیرند که رهبر انقلاب به خوبی این موضوع را رصد کرده‌اند که تعداد جوان و نوجوانی که شانه زیر بار گام دوم دارند، بیشتر از تعداد جوان و نوجوانانی هستند که شانه زیر بار گام اول داشتند چراکه این جوانان بیشتر و مصمم‌تر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: هیچ کس به اندازه امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب مردم و جوانان را باور ندارد. هیچ کس به اندازه این بزرگواران به نصرت‌ الهی و حقانیت این راه اعتقاد ندارد. این راه باید ادامه پیدا کند تا به مقصد برسد. این راه هنوز یک راه ناتمام است. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند: «تقریباً راه امام (ره) و شهدا ناتمام است» یعنی از انقلاب شروع شده و به ظهور ختم می‌شود. در گام دوم همانند جوانان نسل اول باید جوانان بار زحمت را به دوش بکشند؛ با این تفاوت که یک تجربه روشن روبروی آن‌هاست. ما در گام اول تجربه‌ای نداشتیم الا تاریخ اسلام، ولی جوانان در گام دوم تجربه روشنی پیش‌ رو دارند که پتانسیل بزرگی است. ما روز اول ظرفیتی نداشتیم و ظرفیت‌هایمان اندک بود، اما امروز این ظرفیت‌های علمی، صنعتی، نظامی، فرهنگی و سیاسی خیلی بالا رفته است.

وی اظهار داشت: تعداد مساجد، دانشگاه‌ها، جوانان، اعتکاف‌ها و همه ظرفیت‌هایمان نسبت به گذشته پیشرفت چشم‌گیر داشته است. تجربه، ظرفیت و چشم‌انداز وجود دارد که فکر می‌کنم اگر نسل دوم انقلاب با مجاهدت، جدیت، امیدواری و ولایت‌مداری جدی‌تر حرکت کند، قطعاً به نتایج بهتری از گام اول خواهیم رسید.

این فعال فرهنگی خطاب قرار دادن مردم توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم را نشانه نقش اهمیت آفرینی مردم دانست و افزود: از اول مخاطب انقلاب مردم بوده است البته مسوولین نیز جزئی از مردم هستند. خطاب قرار گرفتن مردم در بیانیه گام دوم را به این معنا ندانیم که رهبر معظم انقلاب از مسوولین ناامید است چراکه ایشان بار‌ها از تلاش‌های مسوولین با وجود کم‌کاری‌های انجام شده تشکر کردند. همین مسوولین در این سال‌ها راه‌ها، دانشگاه‌‎ها، مساجد و امکان را برای کشور ساخته‌اند. خطاب قرار گرفتن مردم در بیانیه گام دوم بخاطر این است که مخاطب انقلاب‌ها مردم هستند. مسوولین نیز جزئی از مردم و منتخب آن‌ها هستند.

ماندگاری بیانیه گام دوم انقلاب را متنی نزدیک به وصایای انبیا دانست و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب تقریباً مثل وصایای انبیاء، نامه امیرالمومنین به مالک اشتر و وصیت الهی سیاسی امام (ره) دارای وزن زیادی است. یعنی در واقع این بیانیه در وزن کلام معصومین (علیهم السّلام) و امام راحل (ره) است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها