آیت الله اراکی در نشست خبری کنگره جهانی"جریانات افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام"

مثلث استکبار، صهیونیسم و حکومت های مرتجع منطقه عامل ایجاد تکفیری‌ها هستند

دبیر اجلاس عمومی کنگره جهانی "جریانات افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" گفت: رژیم صهیونیستی با رویش انقلاب و هم جوار شدن ایده انقلاب از سوی خط مقاومت و پیدایش جریان انقلاب در کنار رژیم برای موجودیت خود احساس خطر کرد و برای ایجاد راه حل به تقویت گروه های تکفیری اقدام کرد.
کد خبر: ۳۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵ - 18November 2014

مثلث استکبار، صهیونیسم و حکومت های مرتجع منطقه عامل ایجاد تکفیری‌ها هستند

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، کنفرانس خبری کنگره جهانی "جریانات افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده موسوی رئیس ستاد برگزاری و آیت الله اراکی دبیر اجلاس عمومی کنگره در مرکز بسیج صدا و سیما برگزار شد.

آیت الله اراکی در ابتدای این نشست با اشاره به این که کنگره جهانی جریانات افراطی و تکفیری، یک رویداد علمی و فکری بسیار مهم و بی سابقه است، اظهار کرد: تاکنون در جهان اسلام کنگرهای که بتواند علمای اسلام را جمع کند و کلمه و موضوع روشن علما نسبت به جریانات تکفیری روشن شود و اظهار نظرها و موضوع واحدی از نظر صاحب نظران اسلام مطرح شود را نداشتهایم و این برای اولین بار است که در حوزه علمیه قم به عنوان پایتخت فکری انقلاب کنگرهای در رابطه با این موضوع برگزار میشود.

وی سه عامل عمده را دلیل به وجود آمدن جریانهای تکفیری در منطقه عنوان کرد و گفت: امروز با جریانی روبرو هستیم که سه عامل عمده متاثر از پیدا شدن آن شده است و نحوه مقابله با این جریانات دغدغه مسلمانان در منطقه است. جهان استکبار با سه انگیزه؛ یک مقابله با پیدایش امت واحد اسلامی که انقلاب اسلامی پایه های آن را پی ریزی کرده و بیش از یک قرن است مسلحان جهان اسلام شعار امت واحده را سر میدهند.

دبیر اجلاس عمومی کنگره جهانی "جریانات افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" گفت: شکل گیری امت واحده با پیروزی انقلاب و گسترش آن و با ظهور پدیده بیداری اسلامی مقدماتش شکل گرفت، ایدهای که دور از دسترس بود به ایدهای قابل دسترس تبدیل شد. همین مساله باعث شد جهان سلطه در اندیشه جلوگیری از شکل گیری امت واحده درآید. عامل دوم  گسترش اسلام در جهان غرب بود که برای جلوگیری این گسترش سریع که ما شاهد پیوستن اروپاییان به اسلام و رشد شدید و عجیب مساجد بودیم انگیزههای بود که جهان استکبار دست به کار شد و اقدام به ایجاد، حمایت، تقویت و گسترش گروههای تکفیری در منطقه کرد.

آیت الله اراکیمحور دوم به وجود آمدن این جریان را حمایت حکومتهای مرتجع منطقه دانست و خاطر نشان کرد: وقتی حکومتهای مرتجع منطقه با بیداری اسلامی احساس خطر کردند برای حفظ و تداوم قدرت استبدادی خود راهی جزء تقویت گروههای افراطی و تکفیری نیافتند، و عامل سوم این بحث رژیم صهیونیستی بود که احساس کردند با رویش انقلاب و همجواری ایده انقلاب از سوی خط مقاومت با رژیم صهیونیستی و پیدایش جریان انقلاب در کنار این رژیم و در دل خود برای موجودیت خود احساس خطر کردند.

وی گفت: تکفیریها امروز همه موجودیت اسلام را هدف قرار دادهاند، عقاید، وحدت، اقتصاد، سیاست و امنیت جهان اسلام و مسلمین توسط جریان تکفیری مورد هدف قرار گرفته است. امروز در قلب جهان اسلام عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای اسلامی که میتوانستند در رشد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی امت واحده نقش موثری داشته باشند به وسیله این چالش از این مهم جا ماندند.

دبیر اجلاس عمومی کنگره جهانی "جریانات افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام"تاکید کرد: این کنگره در سطح متفکران، صاحب نظران و مفتیهای تراز اول جهان اسلام برگزار است و ابعاد این خطر را تبیین خواهند کرد و موضع دین اسلام نسبت به این گروه روشن و شفاف مطرح خواهد شد.

آیت الله اراکیاین کنگره را یک موضوع علمی دانست و گفت: این کنگره جایگاهی علمی دارد که و رنگ سیاسی ندارد، برگزار کنندگان این کنگره از بزرگترین متفکرین حوزه علمیه قم هستند و برنامههای علمی آن نیز زیر نظر آیت الله سبحانی است. تعداد زیادی از علما و صاحب نظران جهان اسلام از اهل تسنن، تشیع و دیگر مذاهب اسلامی در این کنگره حضور دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار