سردار هادیانفر در نشست خبری:

ثبت ۴۳۵ میلیون تردد در ایام نوروز/ رکورد مصرف بنزین شکسته شد

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در ایام عید ۴۳۵ میلیون تردد شمارش شد و مصرف روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین خودرو‌ها به ۱۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد.
کد خبر: ۳۴۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ - 08April 2019

هادیانفربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سید کمال هادیان‌فر» رئیس پلیس راهور ناجا صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه شرایط امسال به خصوص در روز‌های پایانی سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ متفاوت با دیگر سال‌ها بوده است، اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان، شرایط جوی طی ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و نوروز ما را نوروزی بی سابقه کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های پلیس راهور ناجا به دلیل شرایط موجود تغییر کرد، گفت: به دلیل سیل و لغزندگی سطح جاده‌ها برنامه‌ریزی‌های سریعی اتخاذ شد و توانستیم به خوبی نظم ترافیکی را ایجاد کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: پلیس راهور به تنهایی نمی‌تواند برخی برنامه‌ها را انجام دهد و‌ نیازمند همکاری دستگاه‌های  دولتی و مردم هستیم.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۴۱ میلیون و ۴۲۳ نفر در کشور دارای گواهینامه هستند که از این تعداد ۲۲ میلیون نفر دارای خودرو و ۱۱ میلیون و ۸۰۰ نفر دارای گواهینامه موتورسیکلت هستند.

وی بیان کرد: بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار خودرو و ۹‌ میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد که باید درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: تاکنون دو میلیون و ۳۱۶ هزار وسیله نقلیه اسقاط شده است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در سال ۹۷، ۱۶۴ هزار و ۹۸ فقره تصادف فوتی و جرحی داشتیم، گفت: هفت هزار و ۵۳۸ فقره خودرو مقصر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، ۹۵۲ هزار و ۸۳۴ دستگاه پلاک‌گذاری شده است که کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: یک میلیون و ۸۱۳ نفر دارای گواهینامه جدید هستند که هم‌اکنون مجاز به رانندگی در جاده‌ها نیستند و باید فقط در شهر‌ها رانندگی کنند و خودرو آن‌ها باید دارای علائم خاصی باشد.

سردار هادیانفر با ارائه آمار جان‌باختگان درون‌شهری و برون‌شهری در ۱۰ ماهه سال ۹۷، گفت: ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ۱۰ ماهه سال ۹۷ در شهر‌ها و جاده‌ها جان باختند که از این آمار سه هزار و ۷۵۹ نفر در شهر‌ها و ۱۰ هزار و ۸۹۰ در جاده‌ها کشور بودند.

وی ادامه داد: ۵۲ درصد جان‌باختگان در سر صحنه، شش درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و بیش از ۴۱ درصد در مراکز درمانی فوت کردند؛ از این تعداد بیش از ۲۰ درصد عابران پیاده کم‌سال یا کهن‌سال بودند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۲۲ درصد جان‌باختگان، راکبین موتورسیکت‌ها بودند و ۲۵ درصد دیگر بر اثر واژگونی‌ها جان خود را از دست دادند؛ همچنین ۲۷ درصد تصادفاتی که منجر به فوت شده است در پنج‌هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها و شهر‌ها صورت گرفته است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد از مصدومان سوانح رانندگی، در جاده‌های یک‌طرفه مصدوم شدند و در نوروز هم بیشترین تصادفات به دلیل انحراف به چپ بوده است.

وی بیان کرد: گواهینامه ۳۱ هزار و ۱۶۰ راننده که نمره منفی آن‌ها به حد نصاب رسیده، توسط پلیس ضبط شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بیشترین فوتی‌ها در شهر‌های اصفهان، مشهد و شیراز بوده است و پرحادثه‌ترین پاسگاه، پلیس راه در شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

سردار هادیانفر با اشاره به سهم خودرو‌ها در تصادفات ۱۰ ماهه ۹۷، اظهار داشت: سواری‌ها سهم ۷۹ درصدی در تصافات داشتند.

وی ادامه داد: ۲۸ درصد خودرو‌های تصادفی پراید، ۲۶ درصد پژو و مابقی خودروهای تصادفی نیز سایر خودرو‌ها بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به طرح‌های نوروزی و شرایط جوی کشور گفت: در ایام نوروز در مجموع هزار و ۳۰ پایگاه ثابت و سیار پلیس راهور در سراسر کشور ایجاد شد و شش هزار و ۵۰۰ تیم‌های گشتی نظم را برقرار کردند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در ایام نوروز در استان‌های معین از ۱۲ بالگرد استفاده شد، افزود: در ایام نوروز از ۳۵ هزار پلیس راهور در قالب پلیس ترافیک شهری، پلیس راه و پلیس نامحسوس استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با حضور همه دستگاه‌ها بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۹۶ نفر در ایام نوروز دست به دست هم دادند تا سفر‌های نوروزی به خوبی انجام شود.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در پیک شرایط جوی ۲۹۰ مورد انسداد جاده‌های شهری و برون‌شهری را داشتیم، اظهار داشت: ۱۳۲ مسیر در ایام نوروز بازگشایی شد؛ همچنین روازنه ۴۲ محور شریانی به دلیل ریزش کوه مسدود می‌شد.

سردار هادیانفر گفت: در طول ۲۰ روز تعطیلی ایام نوروز ۱۳ روز شرایط جوی خوبی نداشتیم؛ در ایام عید ۴۳۵ میلیون تردد شمارش شد و مصرف روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین خودرو‌ها به ۱۰۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: با بکارگیری نرم‌افزار‌های جدید و طرح‌های انتظام‌بخشی ترافیکی، متوسط سرعت را دو کیلومتر کاهش دادیم؛ بر اساس آمار مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک ناجا، ۳۳ درصد کاهش جان‌باختگان و ۹ درصد کاهش مجروحان در ایام نوروز داشتیم.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: از ۲۵ اسفندماه تا پنجم فروردین افزایش ۱۳ درصدی سفر‌ها را داشتیم؛ اما خوشبختانه آمار فوتی‌ها کاهش ۲۲ درصدی داشته است.

سردار هادیانفر با اعلام این خبر که هیچ‌گونه حادثه‌ای برای کاروان‌های راهیان نور رخ نداده است، گفت: در ایام نوروز ۱۵ هزار اتوبوسی که بحث حمل و نقل مسافر را بر عهده داشتند، دو بار مورد بررسی فنی کارشناسان پلیس راهور قرار گرفتند و مسئولان فنی پایانه‌ها موظف شدند بعد از هر بار سفر، اتوبوس را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص برنامه پنج ساله ششم دولت که به ازای هر ۱۰ هزار وسیله یک کشته قابل قبول است، افزود: بر اساس این شاخص در ایام نوروز امسال ۴۰ درصد نسبت به ایام نوروز سال ۹۷ کاهش آمار جان‌باختگان را داشتیم.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: اگر دستگاه‌های متولی و دولت کمک کنند و شرایطی همچون نوروز ایجاد کنیم، آمار جان‌باختگان و مصدومان تصادفات کاهش بسیاری خواهد داشت.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در طول سال ۹۷ آمار فوتی‌ها بر اساس واژگونی خودرو ۲۷ درصد بوده است، افزود: علی‌رغم هشدار‌های پلیس، متأسفانه ۴۳ درصد حوادث امسال واژگونی خودرو بوده است که چنین آماری اصلا سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ درصد تصادفات در نیمه اول و ۵۶ درصد تصادفات در نیمه دوم رخ داده است، عنوان کرد: بیشترین تصادفات با ۲۲ درصد بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ بوده است؛ همچنین ۶۷ درصد تصادفات در راه‌های اصلی، ۲۲ درصد در راه‌های فرعی و ۱۱ درصد در راه‌های روستایی بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره سهم خود‌رو‌ها در تصادفات فوتی و جرحی نوروز ۹۸ گفت: سهم سواری‌ها ۵۶ درصد بوده است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی چهار عامل مهم در تصادفات بوده است، افزود: در نوروز ۹۷، ۸۵ درصد از تصادفات فوتی و جرحی به همین دلیل بوده است و این آمار در نوروز امسال به ۷۸ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در نوروز ۹۷، ۶۳ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها صورت می‌گرفت که این آمار در نوروز ۹۸ به ۶۰ درصد رسیده است.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: در نوروز ۹۷ روزانه ۵۷ نفر جان خود را از دست دادند که بر اساس گزارش پلیس، این آمار در نوروز ۹۸ به ۳۷ نفر رسیده است.

سردار هادیانفر  با اشاره به اینکه بیشترین جان‌باختگان در سوم فرودین و کمترین جان‌باختگان در چهاردهم فرودین بوده است، گفت: بیشترین تردد‌ها در هشتم و نهم فروردین بوده است.

وی افزود: در ایام نوروز یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۵۲ تخلف حادثه‌خیز توسط پلیس ثبت و با آن برخورد شد؛ در ایام نوروز ۶۰ هزار و ۶۹۶ خودرو و موتورسیکلت توقیف شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به برنامه‌های راهور ناجا در سال ۹۸ گفت: کاهش دو هزار نفری میزان کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال جدید، انضباط‌بخشی ترافیکی، اصلاح خدمات پلیس و هوشمندسازی چهار برنامه پلیس راهور است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار