استقبال اندونزی از توسعه همکاری با سینمای ایران

هیات اندونزیایی متشکل از رییس تلویزیون ملی، سفیر این کشور در ایران، و جمع دیگری از مسوولان تلویزیون ملی اندونزی در دیدار با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، بر گسترش همکاری با سینمای ایران تاکید کرده و خواستار افزایش نمایش آثار سینمای ایران در شبکه‌های تلویزیونی این کشور و تولیدت مشترک میان دو کشور مسلمان شدند.
کد خبر: ۳۴۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ - 23April 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رییس تلویزیون ملی اندونزی و هیات همراه با مدیران بنیاد سینمایی فارابی دیدار و گفت‌وگو کردند.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این دیدار با اشاره به پیشینه ۳۵ ساله فعالیت‌های سینمایی بنیاد فارابی در داخل و خارج از کشور و تلاش های این نهاد سینمایی در معرفی سینمای نوین ایران به جهان اظهار داشت: کشور ما دو سال پس از پیروزی انقلاب، با یک جنگ تحمیلیِ هشت ساله روبرو شد اما در این میان با تلاش سینماگران ایرانی، صدا و تصویر واقعی مردم ایران از طریق سینما در مجامع جهانی طنین انداز شد.

وی ادامه داد: آثار عباس کیارستمی و دیگر فیلمسازان نوگرای ایرانی توسط بنیاد سینمایی فارابی در سطح جهانی عرضه شد و در جشنواره های بین المللی درخشیدند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: در کنار تولید محتوا و حمایت از ساخت فیلم‌های سینمایی، فعالیت های بین‌المللی سینمای ایران نیز در بنیاد سینمایی فارابی متمرکز شده است.

تابش با اشاره به تحولات فنی و محتوایی سینما گفت: در جهان، صنعت سرگرمی وارد عصر جدیدی شده و ناگزیر باید دانش و توان خودمان را با قواعد جدید دنیای سرگرمی به روز کنیم و ظرفیت های فعال نشده در فضای ملی و بین الملل فعال شوند.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان ایران و اندونزی تاکید کرد: ایده های بسیاری برای ساخت فیلم و سریال بین دو کشور وجود دارد. در کنار تولید مشترک با ایجاد بازار مشترک می توانیم در این راه قدم های قابل توجهی برداریم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اهمیت جشنواره جهانی فیلم فجر در منطقه و جهان اسلام یادآور شد: امروز شما در خلاق ترین جامعه منطقه، یعنی ایران حضور دارید و هنرمندان ما در سی سال اخیر ایده هایی را پرورانده اند که آن ایده ها به درستی معرفی نشده اند.

تابش با اشاره به مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور یادآور شد: خوشحالیم که فیلم های ایرانی در تلویزیون اندونزی پخش می شود و مردم این کشور استقبال خوبی از فیلم ‌و سریال های ایرانی کرده‌اند. نمایش فیلم های ایرانی در شبکه های تلویزیونی اندونزی به افزایش تبادل و گفتگوی فرهنگی کمک خواهد کرد.

علیرضا تابش در ادامه با ارائه پیشنهادی عنوان کرد: بنیاد فارابی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب ده فیلم شاخص سینمای ایران را آماده سازی کرده است که می توان این آثار را با زیرنویس در تلویزیون و سینمای اندونزی پخش کرد.

تابش تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید، از ساخت فیلم های کودک و نوجوان حمایت می کند و جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان هر ساله در شهر تاریخی اصفهان برگزار می شود از اینرو دعوت می کنیم تا فیلمسازان اندونزیایی در تلویزیون و سینمای این کشور با آثارشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور یابند و سطح همکاری ها در حوزه کودک و خانواده ارتقا یابد.

می ادامه داد: موضوع مهم دیگر همکاری مشترک دو کشور در حوزه ساخت فیلم و سریال است. سینمای ایران همکاری خود را با کشورهای آسیایی و بخصوص کشورهای اسلامی که دارای صنعت سینما هستند توسعه خواهد داد، ما مصمم هستیم دامنه این همکاری ها توسعه یابد و از همراهی و پیشنهادات اندونزی در این زمینه استقبال می کنیم.

تاکید بر همکاری مشترک

«حلمی یحیی» رئیس سازمان تلویزیون ملی اندونزی نیز در این نشست عنوان کرد: از دعوت و مهمان نوازی جشنواره جهانی فیلم فجر و مردم ایران سپاسگزارم، از وقتی به ایران آمدم احساس می کنم عضوی از خانواده ایران هستم.

وی یادآور شد: من شخصیت عملیاتی دارم و از پخش فیلم ها و برنامه های تلویزیونی ایرانی در تلویزیون ملی اندونزی و تولید مشترک استقبال می کنم.

رییس تلویزیون ملی اندونزی تاکید کرد: درباره پخش فیلم های ایرانی در شبکه های تلویزیون اندونزی یکی از اعضا هیات همراه را برای پیگیری این مسئله مامور خواهم کرد. ما ۳۴ شبکه تلویزیونی داریم و می توانیم فیلم های سینمایی، انیمیشن و مستند را از شبکه های تلویزیونی اندونزی پخش کنیم.

یحیی ادامه داد: بیشتر شبکه های اندونزی آنالوگ است و برنامه ای داریم که تا ۲۰۲۰ همه شبکه ها دیجیتالی می شوند. همچنین ۱۵ شبکه رایگان ملی داریم که آنالوگ هستند که در آینده نزدیک دیجیتال می شوند .

وی افزود: خانم مارسا زالیانتی بازیگر مشهور اندونزی رییس سینمای اندونزی است و در تعامل با وی می توانیم همکاری سینمای دو کشور را به توسعه دهیم. همچنین از برگزاری جشنواره سینمایی ایرانی سالیانه در اندونزی استقبال می کنیم و متقابلا یک جشنواره اندونزیایی در ایران برگزار شود.

رییس سازمان تلویزیون ملی اندونزی عنوان کرد: از پخش برنامه های سینمایی و فیلم هایی که فرهنگ و سبک زندگی در ایران را نشان می دهد، استقبال می کنیم و آماده ایم که هرشب ماه رمضان یک فیلم ایرانی در تلویزیون اندونزی پخش شود.

یحیی اظهار کرد: بارها تاکید کردم عقاید دینی ما به یکدیگر نزدیک است و با توجه به احترام خاصی که به ادیان مختلف می گذاریم و نقاط مشترک داریم می توانیم برنامه های مشترکی را بسازیم و نشانه های پیوند فرهنگی و دینی ایران و اندونزی را به مردم بفهمانیم.همچنین از همکاری برای تولید آثار عاشورایی و معناگرا استقبال می کنیم.

وی گفت: اخیرا در اندونزی تلاش هایی برای جداکردن مسلمانان پیش آمد و ما برای تولید هر فیلمی که مردم مسلمان را به یکدیگر نزدیکتر کند استقبال می کنیم.

رییس سازمان تلویزیون ملی اندونزی تاکید کرد: هرکار مشترکی که توسط فیلمسازان ایرانی در اندونزی بخواهد انجام بشود ما همراهی می کنیم و برترین تجهیزات را در اختیار شما می گذاریم. همچنین در بخش انیمیشن نیز دو مرکز انیمیشن در اندونزی داریم. در نزدیکی جاکارتا کمپانی اپل، شهری بنام جوک جاکارتا ساخته و کارهای جهانی خوبی در این بخش انجام شده و امکان همکاری در این بخش وجود دارد.

یحیی گفت: ما در تلویزیون و سینمای اندونزی دو بازوی قوی داریم؛ نخست پخش و دوم سورس داستانی قوی. می دانم که در سینمای ایران استعداد و تکنولوژی و تجربه موج می زند و می توانیم در آینده برای تولید مشترک برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷۰ میلیون نفر را در شبکه های تلویزیونی خود پوشش می دهیم و در حال راه اندازی شبکه ای هستیم که کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد.

رییس سازمان تلویزیون ملی اندونزی تاکید کرد: مردم اندونزی به رغم اینکه به ماهواره دسترسی دارند اما بیشتر ، مخاطب شبکه های ملی تلویزیونی اندونزی هستند.

اکتاوینو علیمودین سفیر اندونزی نیز در این نشست عنوان کرد: پس از اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر و بخش های مختلف صدا و سیما در تهران و مراکز صدا و سیمای اصفهان و مشهد را دیدیم به این نتیجه رسیدیم در سینما و تلویزیون ایران می توانیم همکاری های نزدیکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه مسوولیت های بنیاد سینمایی فارابی و صدا سیما می توانیم در زمینه مبادله اخبار، سرگرمی و مستند با یکدیگر همراهی کنیم .می توانیم بر فرهنگ و اعتقادات مشترک فعالیت داشته باشیم. قدم اول این باشد که برنامه های دوطرف را گرفته و از طریق تلویزیون به مردم خود ارائه دهیم. ما در ماه رمضان می توانیم برنامه هایی را پخش کنیم که به سنت ها و اعتقادات ایرانیان در این ماه بپردازد و برنامه های قرآنی را بدون محدودیت پخش کنیم.

اکتاوینو علیم الدین تاکید کرد: فیلم های کودک و نوجوان را به جشنواره کودک و نوجوان می فرستیم و این جشنواره را در تلویزیون اندونزی معرفی و تبلیغ خواهیم کرد.

سفیر اندونزی در ایران تصریح کرد: پیشنهاد می کنم تفاهم نامه ای کلی داشته باشیم و در ادامه جزییات را مشخص کنیم. جشنواره فیلم اندونزی برگزار می شود که از شما می خواهیم در تقویت این رویداد به ما کمک کنید و زمینه حضور آثار ایرانی در این جشنواره فراهم شود.

وی گفت: در زمینه تهدید جهان اسلام از طریق داعش لازم است که به مردم اطلاع رسانی درستی کنیم. در اندونزی فرهنگی داریم که همسایه ها می توانند هوای همدیگر را داشته باشند؛ می توانیم با برطرف کردن کمبودها و فرهنگسازی از طریق فعالیت های مشترک، راه گرایش مردم به سمت گروه های تروریستی را ببندیم و از رادیکالیسم اسلامی جلوگیری کنیم.

در پایان این نشست از سوی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هدایایی به رسم یادگار به مسوولان اندونزیایی اهدا شد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، فرید زاده معاون بین الملل فارابی و حسین شیخ الاسلام مشاور مدیرعامل فارابی به همراه «اکتاوینو علیم الدین» سفیر اندونزی در ایران «حلمی یحیی» رئیس سازمان تلویزیون ملی اندونزی، «آپتی پوترا»مدیر تامین برنامه سازمان تلویزیون ملی اندونزی، خانم «توتی پوروانینگسی» مدیر پشتیبانی تامین برنامه و‌خبر، خانم «دیاه سولکورینی» رییس مرکز آموزش تلویزیون اندونزی، «محمد نور ذکریا» مدیر امور بین الملل تلویزیون اندونزی، در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها