لاریجانی در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام مطرح کرد؛

هراس آمریکا از وحدت امت اسلامی/ تشکیل دیوان داوری اسلامی ضروری است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل دیوان داوری اسلامی برای گسترش کشورهای اسلامی اثرگذار است.
کد خبر: ۳۴۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ - 28April 2019

//به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع‌پرس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به جریان‎های سیاسی در جهان اسلام اظهار داشت: جریان‎های سیاسی در جهان اسلام در طول چند دهه اخیر دچار تحولات مهم و اساسی شده‎اند.

وی افزود: این تحولات در راستای روشن‎سازی آینده جهان اسلام است؛ چراکه برخی از این جریان‌ها که در گذشته افراطی‌گری می‌کردند، امروز مسیری عقلانی را در پیش گرفته‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه جریان‎های سیاسی مهم‌ترین عامل موفقیت جهان اسلام در برابر دشمنان غربی است، گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث شد پروژه‌های  آمریکایی‌ها در عراق با شکست مواجه شود، جریان‎های سایسی در عراق تحت فرماندهی آیت‌الله سیستانی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وحدت میان امت اسلامی می‌تواند تمام توطئه‌های غربی‌ها را خنثی کند،‌ گفت: متاسفانه برخی از حاکمان امت اسلامی مسیر حق را از باطل تشخیص نمی‎دهند و به نحوی دنباله‌روی اهداف دولتمردان غربی شده‌اند؛ لذا غفلت برخی از این حاکمان منجر به خسران عظیمی برای ملت و کشورشان خواهد شد.

وی با توجه به این نکته که آمریکا و متحدانش به شدت از وحدت میات امت اسلامی هراس دارند، گفت: کشورهای اسلامی باید برای تحکیم روابطشان از تمام ظرفیت‎های موجود استفاده کنند؛ به عنوان مثال صنعت گردشگری که در این چند سال اخیر مورد غفلت و از دید مسوولان مربوطه کشورهای اسلامی مغفول مانده است، می‎تواند در تحکیم روابط اثرگذار باشد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این‎که داشتن دیوان داوری اسلامی در جهت گسترش کشورهای اسلامی اثرگذار است، افزود: با توجه به گسترش روابط و تجارت کشورهای اسلامی، ایجاد یک دیوان داوری اسلامی امری ضروری است؛ لذا اقدام موسسه آینده‎پژوهی در این زمینه قابل تحسین است.

وی با اشاره به نقش امام راحل در سرنگونی رژیم طاغوت و انتقال فرهنگ و تفکر جهادی به خارج از مرزهای کشورمان، گفت: تحقیقات بسیارخوبی در خصوص همگرایی جهان اسلام از سوی متفکران و نخبگان اسلامی انجام شده است که در راس تمام محققان می‌توان به جایگاه امام خمینی در این راستا اشاره کرد. ایشان تاکید و توجه بسیاری به جهان اسلام و کمک به مسلمانان جهان داشتند.

لاریجانی ظرفیت‌های جهان اسلام و چگونگی بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها را بزرگ‎ترین دغدغه امام راحل عنوان کرد و گفت: توجه به جهان اسلام، کمک به ملت‌های مسلمان در اصول مختلف قانون اساسی متبلور است. باید بسترهای فرهنگی نیز در این راستا ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مراجع در نهاد روحانیت به نوعی هدایت امت اسلامی را بر عهده دارند، افزود: باید از این ظرفیت استفاده کرد. بزرگ‎ترین رهبران نهضت مشروطه، مراجع عظام عراق بودند که برای ایران دغدغه داشتند.

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت در هدایت امت اسلامی نقش مهم و ارزشمندی دارد، تصریح کرد: در زمان مشروطه بزرگ‎ترین و برجسته‌ترین رهبران دینی در عراق بودند که در مبارزه با جریانات افراطی پیش‌گام و آیت‌الله سیستانی مصداق بارز این رهبران مبارز و مجاهد بودند.

لاریجانی با اشاره به اهداف آمریکایی‌ها مبنی بر تجزیه عراق به نقش آیت‌الله سیستانی در خنثی‌سازی تمام توطئه‌های دولتمردان این کشور اشاره کرد و گفت: وقتی که حکومت صدام در عراق سقوط کرد،‌ آمریکایی‌ها در این خیال بودند که می‌توانند تمام مختصات این کشور ا به عهده بگیرند لذا به فکر این بودند که برای عراق قانون اساسی در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه ایستادگی آیت‌الله سیستانی در مقابل زیاده‎خواهی دولتمردان آمریکایی مانع از تحقق اهداف و تعبیر خواب غربی‎ها شد، گفت: آیت‎الله سیستانی متن قانون اساسی که آمریکایی‎ها برای عراق نوشته بودند را به کاغذ پاره‎ای تشبیه و اعلام کردند که قانون اساسی عراق را باید مردم عراق بنویسند.

لاریجانی ایجاد تفرقه میان شیعه و اهل تسنن را مهم‌ترین هدف غربی‌ها عنوان کرد و افزود: نقش برجسته آیت‏‎الله سیستانی در نقش بر آب کردن نقشه‎های آمریکایی‎ها برای از بین بردن وحدت میان امت اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ ملت عراق قدردان این شخصیت حکیم است.

وی با تاکید بر اینکه جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام باید مورد بررسی و توجه قرار گیرند، افزود: تفکر عمده جریان‌های افراطی برگرفته از تفکرات وهابی است که باید این مسئله مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ اینگونه تفکرات ریشه در جهان غرب دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش مهم و اساسی جبهه مقاومت در تضعیف و شکست جریان تکفیری داعش در منطقه گفت: تمام کشورهای دارای عقل و اندیشه به خوبی دریافته‌اند که مسب تمام گرفتاری‌های منطقه، آمریکایی‌ها و حمایت بی‌چون وچرای دولتمردان این کشور از داعش است؛ لذا داعش در منطقه شکست خورد اما فعالیت‌های این جریان مخرب همچنان ادامه دارد که باید به شدت سرکوب شوند.

لاریجانی با بیان اینکه نهایت بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های امت اسلامی کاری دشوار است، اما غیرممکن نیست، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر که می‌تواند وضعیت امت اسلامی را بهبود بخشد، توچه ویژه به اقتصاد است، لذا در برحه‌ای از زمان که دشمنان برای نابودی قدرت امت اسلامی، اقتصاد آنها را مورد هدف قرار داده‌اند، باید مورد بررسی قرار گرفته و برای مقابله با اقدامات آنها کار اساسی انجام شود.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها