گام دوم/

نقش راهبردی معلم در گام دوم انقلاب

وقتی خدای متعال خود را معلم توصیف، و رحمت و محبت را مقدمه تعلیم، و تعلیم هدفمند را مقدمه «رشد» اعلام می‌کند، احساس کرامت و بالندگی وصف‌ناپذیری را به همه معلمان انسان‌پرور و تاریخ‌ساز جهان ارزانی می‌دارد.
کد خبر: ۳۴۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۱ - 01May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از رسالت، وقتی خدای متعال خود را معلم توصیف، و رحمت و محبت را مقدمه تعلیم (1)، و تعلیم هدفمند را مقدمه «رشد» (2) اعلام می‌کند، احساس کرامت و بالندگی وصف ناپذیری را به همه معلمان انسان پرور و تاریخ ساز جهان ارزانی می‌دارد.

دوازدهم اردیبهشت نیز سالروز شهادت استاد گرانقدری است که با علم و عمل و سلوک حکمت آمیز خود منزلت معلمی را بیش از پیش رفعت بخشید وبه مقام قرب رساند و به نشان افتخاری برای تعیین روز بزرگداشت مقام معلم تبدیل شد. با این امید که مسئولان عالی نظام تعلیم وتربیت کشور از قبیل: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت معلم و استاد، استاد شهید علامه مرتضی مطهری را الگوی کادرسازی خود قرار دهند و تلاش کنند مانند او پرورش دهند تا انقلاب اسلامی بتواند افق‌هایی را که ترسیم کرده است را محقق کند.

اکنون انقلاب اسلامی در گام دوم، برای تحقق اهداف و آرمان‌های خود، به ظرفیت سازی بیشتر برای تربیت راهبران و مدیران توانا، پاکدست، امین و آزاد ازتعلقات پَست، و مصمم و استوار و شجاع و پرتلاش نیازمند است، تا بتواند راه پر فراز و فرود خود را آن گونه که برایش ترسیم شده است طی کند و با صلابت و اقتدار موانع پیش رو را یکی پس از دیگری بردارد و با ایجاد و عرضه تمدّن عظیم اسلامی به جهان بشریت، و کسب شایستگی از معبر آزمون‌های دشوار، زمینه را برای ظهور «ولایت عظمی» عجل الله تعالی فرجه الشریف، فراهم سازد. چرا که بر اساس سنت الهی، رشد یافتگی و توانمندی برای رسیدن و رساندن به قله آرمانها، جز با مجاهدت و مقاومت در برابر دشمنان، و اندوخته سازی تجربه‌های کلان، حاصل نخواهد شد.

اگر چه انقلاب اسلامی در بستر حوادث و رویداد‌های پیش روی خود ازجمله سال‌های دفاع مقدس توانست از بسیاری تهدیدها، فرصت سازی کند و مدیران جهادی و کارآمد مورد نیاز خود را پرورش دهد، اما در گام دوم و برای ادامه راه، بیش از گذشته نیازمند کادر سازی هدفمند وتربیت انسان‌های پرهیزگار، دانشمند، ماهر، ومصمم است تا بتواند این کشتی را از میان امواج سهمگین حوادث و دشمنی‌ها عبور داده و به ساحل نجات برساند.

بدون تردید برخورداری از نیروی انسانی پرورش یافته در «تراز انقلاب اسلامی» گنجینه‌ای ارزشمند وبه‌مثابه پشتوانه اساسی برای اعتلای کشور است، اما این دستاوردی نیست که تصادفی حاصل شود و یک فرایند هدفمند و زمان‌بر است و از لوازم آن برخورداری از بینش مبتنی بر وحی ونگرش غیر التقاطی نسبت به انسان برنامه‌ریزی، همت بلند و پشتکار است و سنگ بنای آن نیز توسط نظام تعلیم و تربیت کشور باید پی‌ریزی شود.

آیا در آموزش و پرورش و آموزش عالی فعلی که مسئولیت اصلی را در این زمینه برعهده دارند، چنین قابلیت وظرفیتی به وجود آمده است؟

نظام تعلیم و تربیت ما در چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقشه راه نداشت و حالا که بیش از هفت سال از تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، انگیزه اجرای آن وجود ندارد! چون سند، مدیران مجری خود را توصیف نکرده است! و مدیرانی که خود در تراز انقلاب پرورش نیافته‌اند و مبانی آن را باور ندارند و بعضی از آن‌ها نقشه راه «دشمن نوشته» 2030 را بدون سر و صدا کاشت می‌کنند نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با اجرای سند تحول در جهت حذف منافع دراز مدت دشمنان اسلام و انقلاب در این کشور ریل‌گذاری کنند! رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: نکته مهمی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی خواهند توانست آن‌ها را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.

مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. (3)

این که هفته بزرگداشت مقام معلم پس از چند دهه هنوز دولتی برگزار می‌شود و از سوی خانواده‌ها (بدون دستورالعمل‌ها و یادآوری‌های وزارتی و مطالبه مدرسه‌ای) به ندرت اقدام خود جوشی در جهت تجلیل ازمعلمان فرزندشان دیده می‌شود نشانه آن است که مردم ما هنوز نظام آموزش و پرورش فعلی را خیرخواه و دلسوز فرزندان خود باور ندارند. بدون تردید کلاس و مدرسه وکتاب و درس و تمرین و ورزش و اردو و... حول محور یک معلم ومربی «لایق و اهل» اعتبار و مفهوم پیدا کرده و اثر بخش می‌شود و تغافل نسبت به این مسئله مهم است که کارآمدی این وزارت را هم در حوزه آموزش وهم درحوزه پرورش هرسال بیشتر از سال قبل کاهش داده است.

اسناد بالا دستی هرچه متعالی باشند، راهبرد‌ها وراهکار‌ها هرچه عالی باشند

برنامه ریزی‌های آموزشی وپرورشی هرچه ممتاز باشند و کتاب‌های درسی هرچه گسترده و آموزنده، تا نیروی خط مقدم ارتباط بادانش آموز یعنی معلم و مربی، ممتاز ومتعالی تربیت نشده و ممهز ولایق نباشند، در جهت «رشد» متعلم و متربی اتفاق مهمی نخواهد افتاد.

نتیجه اینکه اگر ملت ایران بتواند به کمک مدیران پرورش یافته و لایق و پاکدست، از آزمون‌ها و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود، موفق و سربلند عبور کند، به خوبی از عهده راهبری این انقلاب و پیشرانی آن در ادامه مسیر تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی در گستره جهان، برخواهد آمد؛ و این معلمان کشور هستند که باید بتوانند مدیرانی در تراز انقلاب اسلامی پرورش دهند. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که افق متعالی انقلاب را همیشه یادآوری می‌کردند خطاب به معلمان کشور فرمودند: شما‌ها معلم نسلی هستید که درآتیه «همه مقدرات کشور» به آن نسل سپرده می‌شود. (4)

به همین دلیل باید تاکید شود که اعتقاد و باورمندی مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش نسبت به بزرگداشت مقام معلم را صرفا ازطریق اقداماتی از قبیل: ریل‌گذاری صحیح برای تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی و تحقق مطالبات آموزشی و پرورشی خانواد‌ها از معلم و مدرسه و همچنین تأمین کرامت و آسودگی خاطر معیشتی معلمان که بار‌ها در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلان اجرائی ابلاغ شده، می‌توان باور کرد و نه صرفا با سالی یک بار مراسم تقویمی موسوم به بزرگداشت.

پی نوشت:
1- سوره الرحمن آیات 1 و 2،
2- استفاده از مقارنه آیه 2 سوره رحمن و جن
3-بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
4-صحیفه امام خمینی جلد 14 صفحه 36

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها