مجید مجیدی:

فیلمسازان مسلمان به ذخایر فرهنگ شرقی پشت نکنند

کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» گفت: متاسفانه وقتی می‌بینم فیلمسازان کشورهای مسلمان اثری باب سلیقه برخی جشنواره‌های خارجی می‌سازند تاسف می‌خورم که چرا به ذخایر فرهنگ شرقی پشت می‌کنند.
کد خبر: ۳۴۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ - 05May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در چهارمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم قونیه، فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی با حضور این کارگردان و با استقبال تماشاگران، به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم نیز تندیس «بهترین کارگردان» این جشنواره به مجید مجیدی اهدا شد و او به سوالات حاضران پاسخ داد.

مجیدی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی از حضور در شهر مولانا اظهار داشت: آثار مولانا میراث جهانی و در ادبیات ما جاری و ساری است، ریشه هنر ما در ادبیات آن قرار دارد و مدیون مولانا، سعدی، فردوسی، عطار و حافظ است. بدون شک هنر و سینمای معاصر ایران مدیون ریشه‌هایی است که در ادبیات و معنویت این آثار است و ادبیات معنوی و عرفانی ایران برآمده از روح شاعرانگی است.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در خانه هر ایرانی در کنار قرآن کریم، دیوان مولانا و حافظ است، گفت: ادبیات فارسی هیچ وقت کهنه نمی‌شود و فناناپذیر است؛ زیرا با پیام قرآن پیوند دارد. این روح شاعرانگی، سینمای ایران را جلا داده و پیام‌ های زیبایی را در چهار دهه اخیر به دنیا ارائه داده است.

کارگردان فیلم سینمایی «رنگ خدا» در ادامه این نشست درباره اینکه چه نیازی به ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بود؟ گفت: متاسفانه اسلام هراسی توسط گروه‌های تندرو در منطقه به وجود آمده، همچنین گروه تروریستی داعش با حمایت غرب پدید آمده که چهره‌ای دروغین از اسلام را ارائه می‌دهد و دامنه این اسلام هراسی به قدری گسترده شد که تصور کشورهای ناآشنا با اسلام از این دین محدود به داعش است.

مجیدی افزود: در زمانه‌ای به سر می‌بریم که داعش، اسلام را گروگان گرفته و دین اسلام نزد امت خودش، مظلوم است. در این زمانه عربستان از داعش و گروه‌های تکفیری حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۰ در دانمارک مراسم تقدیر و بزرگداشتی برایم تدارک دیدند تا گزیده فیلم‌هایم نمایش داده شود، گفت: این مراسم با انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام (ص) در رسانه‌های دانمارک مصادف شد، وقتی این اهانت صورت گرفت با یک پارادوکس روبرو شدم؛ در کشوری که به پیامبر خاتم توهین شده، چطور برای فیلم‌های من بزرگداشت می‌گیرند و جایزه می‌دهند. همان موقع نامه‌ای به رئیس جشنواره نوشتم که متاسفانه نمی‌توانم جایزه را دریافت کنم، زیرا در کشور شما به باور دینی من و چند میلیارد مسلمان توهین شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «باران» ادامه داد: آن زمان به این فکر افتادم به عنوان یک هنرمند مسلمان در مورد وجوه رحمه للعالمین پیامبر اکرم (ص)، فیلمی بسازم. خداوند به من توفیق داد حاصل عمر و تجربه خود را صرف ساختن این فیلم کنم.

مجیدی به آماری درباره ساخت فیلم ها درباره پیامبران اشاره کرد و گفت: 200 فیلم در مورد حضرت عیسی (ع)، 100 فیلم درباره حضرت موسی (ع)، درباره بقیه پیامبران حدود 70 فیلم و در مورد بودا نزدیک 40 فیلم ساخته شده و در مورد آخرین فرستاده خدا تنها 2 فیلم ساخته شده است.

جهان شرق صحبت های زیادی برای غرب دارد

این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه فیلم «محمد رسول‌آلله (ص)» با فشار و دلار عربستان برای عدم نمایش روبرو شد، گفت: باید از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل حمایت ویژه‌ برای نمایش فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» در کشور ترکیه، تشکر کنم.

وی تاکید کرد: فیلم پیامبر اسلام برای قرن‌ها باقی خواهد ماند و نسل‌های مختلف این فیلم را خواهند دید، زیرا در مورد وجود مبارک حضرت پیامبر (ص) است. به زیرساخت‌های این فیلم به طور اساسی فکر کردیم که نهایتا شهرک سینمایی مکه و مدینه در ایران ایجاد شد.

مجیدی در ادامه خطاب به جوانان گفت: جهان شرق صحبت‌های فراوانی برای دنیای غرب دارد، گنجینه‌ها و ذخایر دنیای شرق دستمایه خوب و ارزشمندی برای ساخت فیلم‌های سینمایی معناگراست.

وی تاکید کرد: اکثر اوقات ناراحت می‌شوم فیلمسازان کشورهای مسلمان فیلمی می‌سازند که حرفی برای گفتن ندارد و باب سلیقه برخی جشنواره‌های خارجی است این افراد متاسفانه به ذخایر فرهنگ شرقی پشت می‌کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «آواز گنجشک‌ها» با بیان اینکه جشنواره فیلم قونیه جشنواره جوانی است، افزود: در این جشنواره باید جوانان را تشویق کرد که معنویت دنیای شرق را به دنیا معرفی کنند.

وی ادامه داد: جوانان هنرمند کشورهای اسلامی گنج‌هایی در دست دارند که می‌توانند به پشتوانه آن خاک را به کیمیا تبدیل کنند. عزّت، معرفت و ارزش‌های انسانی در فطرت آدمی نهفته است و فیلمی چون «بچه‌های آسمان» در عین سادگی از کرامت انسانی حرف می‌زند.

مجیدی ادامه داد: این فیلم در 21 سال گذشته در مهم‌ترین رویدادهای سینمایی جهان به نمایش درآمده و شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی دنیا این فیلم را بارها نمایش داده‌اند. هنرمندان و ادیبان در دنیای شرق، فطرت بشری را زنده کرده‌اند و به همین دلیل است که سروده‌های مولانا در همه جهان مخاطب وسیعی دارد.

فیلم ها در طول زمان اثر خود را دارند

وی درباره اینکه سینمای مجید مجیدی بر سینمای آمریکا و اروپا تاثیر داشته است؟ گفت: من چنین ادعایی ندارم. بنده فیلم خودم را می‌سازم و معتقدم فیلم‌ها در طول زمان اثر خود را بر مخاطب می‌گذارند. اما خوشحالم فیلم‌های من از مرز جشنواره‌ها عبور کرده و به نمایش عمومی در آمده و با مردم دنیا ارتباط برقرار کرده است.

این کارگردان سینما افزود: همواره به جوان‌ها توصیه می‌کنم که باید فیلم‌های شما با مردم دنیا ارتباط برقرار کند و توقف در جشنواره‌ها خطرناک است. از آفت‌های سینمای هر کشوری این است که فیلم‌ها در جشنواره توقف کند و به عرصه اکران جهانی راه نیابند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان هنرمندان شرق حرف بسیاری برای دنیای امروز داریم، ادامه داد: یکی از فیلمسازان هالیوود به من می‌گفت سینمای ما در آمریکا به لحاظ تکنیکی و صنعتی رشد کرده و توسعه یافته اما در مضمون و محتوا به گنجینه‌های شرق نیاز داریم.

مجیدی در پاسخ به اینکه آیا تا به حال به فکر ساخت فیلمی درباره زندگی مولانا بوده اید؟ توضیح داد: فیلم در مورد زندگینامه مولانا نه، اما در فیلم‌های ایرانی اندیشه‌های این شاعران موج می‌زند، خودم سعی می‌کنم با زبان امروز اندیشه‌های بزرگانی چون مولانا را در آثارم منتقل کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» ادامه داد: البته معتقدم این تفکر باید در سیستم آموزشی کشورهای شرقی وارد شود و فرزندان ما در دانشگاه و مدرسه با اندیشه این بزرگان آشنا شوند و زندگی آنها با روح معنویت عجین شود.

وی با بیان اینکه وقتی از مولانا صحبت می‌کنیم مراسم آیینی مرتبط با مولانا به نظر می‌آید اما خوب می‌دانیم آبشخور اصلی اندیشه و آثار مولانا، قرآن است، گفت: جدی از مسئولان ترکیه می‌خواهم جوانان را با اندیشه‌های معنوی مولوی و در رأس آن سوره‌های قرآن بیشتر آشنا کنند و جوانان با قرآن انس بگیرند، وقتی هم آثار این شاعر را مطالعه می‌کنند سوره‌ای از قرآن را به روح مولانا تقدیم کنند.

مجیدی افزود: در سالروز ولادت و وفات مولانا از قاریان جهانی قرآن دعوت به عمل آید تا قونیه به شهری قرآنی تبدیل شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها