ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف:

«اروپا» اگر تعهداتش را عمل کند، ادامه حیات برجام را تضمین می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: فرصت کوتاهی برای باقی ماندگان در برجام هست و در این خصوص اگر کشورهای اروپایی تعهداتشان را اجرایی کنند ما می‌توانیم ادامه حیات برجام را تضمین کنیم.
کد خبر: ۳۴۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ - 08May 2019

اروپا تعهداتش را عمل کند، ادامه حیات برجام را تضمین می کنیمبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه خارجه کشورمان که در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود لاوروف، اظهار داشت: امروز ایران و روسیه موضوعات بسیار گوناگون را مورد بررسی قرار دادند و روابط دوجانبه ما امروز در حوزه‌های مختلفی در حال پیشرفت است، از جمله ساخت فاز دو و سه نیروگاه هسته‌ای بوشهر، علی رغم همه کارشکنی‌های آمریکا که همچنان در حال ادامه است.

وی گفت: در خصوص ایزوتوپ‌های پایدار همکاری‌های ما ادامه دارد و سایر همکاری‌هایی که ما با دوستان روسی در حوزه صنعت هسته‌ای علیرغم اقدامات آمریکا داریم هم همچنان به قوت خودش باقی هست.

ظریف بیان کرد: همانطور که وزیر خارجه روسیه هم گفت، ایران و روسیه دیدگاه‌های مشترک زیادی در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دارند. در افغانستان خواهان صلح به دست افغانی‌ها هستیم. ایران و روسیه مشورت‌های بسیار خوبی به صورت دو جانبه و چند جانبه در مورد افغانستان داشتند، امیدواریم این رایزنی‌ها برای ایجاد صلح و ثبات در کشور افغانستان کمک کند.

وزیر امور خارجه افزود: در موضوع سوریه دو کشور ایران و روسیه در کنار مردم سوریه و در مقابله با تروریسم موفقیت‌های بیشماری را داشته و پس از آن در کنار ترکیه برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همکاری کردیم. اکنون هم اطمینان داریم که گفتگوهای سه‌جانبه آستانه تنها راه حل سیاسی حل بحران سوریه است.

وی با بیان اینکه امیدواریم دیگران هم این واقعیات را به رسمیت بشناسند و تلاش نکنند به دلیل برخی کوتاه بینی‌ها و ملاحظات سیاسی روند گفتگوهای آستانه را با مخاطراتی روبرو کنند، تصریح کرد: گفتگوهای روند آستانه با سرعت خوبی در حال پیش روی است.

ظریف خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعاتی که امروز با طرف روسی انجام دادیم، تحولات شمال آفریقا و یمن و اقدامات مخربی است که آمریکا در این منطقه و جهان دارد. دولت کنونی آمریکا ظاهراً هیچ گونه تعهدی به هیچ توافق بین‌المللی ندارد و یکی پس از دیگری از توافقنامه‌ها خارج می‌شود. خروج از برجام، توافق نفتا، خروج از یونسکو و سایر توافقنامه‌های بین‌المللی جمله اقداماتی بوده که دولت آمریکا در ماه‌های گذشته انجام داده و این نشان می‌دهد که ما با یک دولت قانون شکن مواجه هستیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: همان طور که وزیر خارجه روسیه هم گفت، برای ما برجام اهمیت زیادی دارد و همچنین برای جامعه بین‌المللی هم اهمیت زیادی داشت، لذا ایران علیرغم اقدامات یک سال گذشته آمریکا، با انجام تعهدات خود در چارچوب برجام باقی مانده است. در تصمیمی که امروز ایران اتخاذ کرده است تصمیم ما برای اجرای برجام است و این بر خلاف اقدامات آمریکا است که با خروج از برجام انجام داده‌اند.

وی افزود: اقداماتی که ما انجام می‌دهیم همان چیزی است که بر اساس مواد ۲۶ و ۲۷ برجام حق آن را داریم، ضمن آنکه بر اساس تحریم‌های جدیدی که دولت آمریکا در تاریخ چهار می آن را اجرایی کرد، به واقع اجرای آن مفاد را غیرممکن کرده است و این نشان دهنده آن است که آمریکا به دنبال تداوم برخورد مخرب با برجام است.

ظریف با اشاره به نقش روسیه به عنوان یک عضو مؤثر در رسیدن به برجام همواره مورد تشویق و تأیید ما بوده است، تصریح کرد: امروز هم نقشه روسیه در گروه باقی مانده از برجام نقش برجسته‌ای است. دوستان روس ما در کنار دوستان چینی ما همکاری‌های خود را با ایران ادامه دادند همان طور که حقوق بین‌الملل آنها را موظف کرده که این همکاری‌ها را بتوانند داشته باشند.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: اعضای اروپایی برجام تا کنون توانستند به تعهدات خود در قالب برجام عمل کنند، الان یک فرصت کوتاهی هست برای باقی ماندگان در برجام و به خصوص کشورهای اروپایی که تعهداتی که آقای لاوروف به آن اشاره کرد و وزرای خارجه اروپا هم پیش از این به آن اشاره داشتند را اجرایی کنند اگر این تعهدات اجرایی شود، ما می‌توانیم ادامه حیات برجام را تضمین کنیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار