معرکه‌گیری آمریکایی منهای اروپا

همزمان با استقرار ترامپ در کاخ سفید، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، شکاف میان اروپا و آمریکا تشدید شد.
کد خبر: ۳۴۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۸ - 21May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، همزمان با استقرار ترامپ در کاخ سفید، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، شکاف میان اروپا و آمریکا تشدید شد.

این شکاف، به‌ویژه در نوع برخورد با جمهوری اسلامی ایران، تمرکز بیشتری داشت. اینک با افزایش فشار‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، این شکاف عمیق‌تر نیز شده است.

شکست بزرگ برای آمریکا

ورود تحریک‌آمیز ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» آمریکا به آب‌های خلیج‌فارس خبری بود که رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی برایش ارائه کردند. بسیاری اعزام این ناو به منطقه را پیام آشکار واشنگتن برای ایجاد هراس در میان مقام‌های ایرانی ارزیابی کرده‌اند. ایلان گلدنبرگ، رییس اسبق میز ایران در پنتاگون و عضو ارشد اندیشکده آمریکایی «مرکز آمریکای جدید»، یکی از بی‌شمار تحلیلگران آمریکایی است که اعتقاد دارد تحرکات جدید واشنگتن در منطقه، چیزی جز تلاش برای ارعاب ایران و اثرگذاشتن بر محاسبات این کشور نیست.

دراین‌میان، برخی کشور‌های اروپایی حساب نیرو‌های دفاعی خود از این ناو را جدا کرده‌اند. یکی از این کشور‌ها اسپانیاست. مارگاریتا رابلز، وزیر دفاع اسپانیا، روز 24 اردیبهشت، دستور خروج موقت ناوچه اسپانیایی «مندز نونِز» با 215 ملوان را از گروه رزمی تحت فرماندهی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن صادر کرد. برخی منابع خبری اعلام کردند در پی تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا، وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرده این ناوچه در مأموریت ناوبری و گشت‌زنی بین‌المللی است و وارد نوع دیگری از مأموریت نخواهد شد.

دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد به‌دلیل اختلافات موجود میان اروپا و آمریکا بر سر ایران، «مادرید» ناو خود را به‌صورت موقت از تیم عملیاتی حاضر در خلیج فارس خارج می‌کند. گزارشگران شبکه «ای. بی. سی» نیز با استناد به منبع آگاه نظامی اسپانیا هشدار دادند این اقدام ممکن است موجب بروز بحران دیپلماتیک میان آمریکا و اسپانیا و از‌دست رفتن اعتماد آمریکا به اسپانیا شود.

ریچارد نفیو، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس امور تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا، با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود، به اقدام مادرید اشاره و تأکید کرد: «به‌لحاظ عملیاتی ارزش این ناو را نمی‌دانم؛ اما از لحاظ سیاسی و استراتژیک، این شکستی بزرگ برای آمریکا و نشانه‌ای از عمیق‌ترشدن شکاف بوده و بر بحران‌هایی دلالت می‌کند که در آینده رخ می‌دهند».

اشتباه ترامپ و بولتون

دولت آمریکا به‌رهبری ترامپ، اقدامات زیادی علیه ایران طراحی و اجرا کرده است. دولت ترامپ شهروندان ایرانی را از ورود به آمریکا منع کرد، به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد، چندین دور تحریم علیه ایران اعمال کرد، در اقدامی نامتعارف سپاه را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» قرار داد و درضمن، معافیت‌ها از کشور‌های خریدار نفت ایران را برداشت. همه این اقدامات البته یک هدف را بیشتر دنبال نمی‌کنند: کلنگی و آچمزکردن اقتصاد ایران و تشدید نارضایتی‌های اجتماعی در داخل.

هدف آمریکا در تشدید فشار‌های همه‌جانبه علیه ایران، البته با همراهی متحدان اروپایی این کشور مواجه نشده است. در‌همین‌باره، خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از یکی از مقام‌های دولت فرانسه نوشت: «تصور ترامپ و مشاوران ارشد او، نظیر جان بولتون، مبنی‌بر تسلیم‌شدن مقام‌های ایران دربرابر مذاکره براثر تشدید فشار علیه اقتصاد این کشور اشتباه است».

خاطره بد اروپایی‌ها از جنگ

فئودور کوکیانوف، رییس شورای سیاست‌گذاری خارجی و دفاعی روسیه گفته است ترامپ آدم جنگ‌طلبی نیست و دوست ندارد بجنگد؛ اما کشور‌های اروپایی تهدید‌های نظامی آمریکا علیه ایران را جدی گرفته‌اند. بااین‌حال، آنان خیال پیوستن به صف جنگ‌افروزی‌های ترامپ و مشاورانش را ندارند. یکی از عوامل مهمی که چشم‌روشن‌های اروپایی را به پدیده جنگ بدبین کرده، داشتن حافظه تاریخی مشوشی است که «بوش پسر» در جریان اعمال جنگ علیه افغانستان و عراق برایشان خلق کرد؛ جنگ‌هایی که دوتریلیون و 700 میلیارد دلار خرج روی دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گذاشت. بر‌این‌اساس، اروپایی‌ها با‌توجه‌به شرایط بغرنج اقتصادی که در آن گرفتار هستند، منطقا ورود به جنگ تازه را صلاح نمی‌دانند که یک طرفش ایران و طرف دیگرش آمریکا باشد.

نیویورک‌تایمز، رسانه منتقد ترامپ که رییس‌جمهوری آمریکا اخیرا آن را «جعلی‌تر از جعلی» خطاب کرد، در گزارشی با عنوان «اروپا به دولت ترامپ: دنبال جنگ با ایران هستید؟ روی ما حساب نکنید» نوشت: «اروپایی‌ها با‌توجه‌به خاطرات‌شان از آخرین جنگ فاجعه‌بار در عراق، اکنون در مخالفت با آنچه تلاش آمریکا برای تحریک ایران به آغاز جنگ می‌دانند، یکپارچه مخالف‌اند. با‌این‌حال، با وجود تنش در روابط اروپا و آمریکا در دوره ترامپ، مخالفت صریح با واشنگتن همچنان برای اروپایی‌ها دشوار است».

درادامه این گزارش آمده است: «درابتدا، حتی بریتانیای طرفدار آمریکا هم با دولت ترامپ همراهی نکرد. دراین‌باره، مقام‌های بریتانیا از یکی از ژنرال‌های انگلیسی دفاع کردند که گفته بود تهدید ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است». در بخش دیگری از این گزارش، به‌نقل از کوری شیک، مقام سابق پنتاگون و معاون کنونی مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، تأکید شد: «همه دولت‌های اروپایی معتقدند تهدید افزایش‌یافته ایران، واکنشی به خروج آمریکا از برجام و تلاش این کشور برای تسلیم ایران در سایر مسائل است».

اروپا راه فراری ندارد

با وجود آنکه اروپا و آمریکا به‌قول خودشان در «کنترل رفتار‌های نامتعارف جمهوری اسلامی» متفق‌القول و هم‌صدا هستند، در روش اعمالی برای رسیدن به این هدف مشترک، اصلا یک‌صدا نیستند. البته این همگونی و هم‌گرایی در دولت اوباما ایجاد شد؛ اما در شرایط کنونی و عصر استقرار ترامپ در کاخ‌سفید، اروپایی‌ها در دورترین موضع سیاسی خود به آمریکا در دهه‌های اخیر قرار گرفته‌اند. همه این‌ها در حالی است که اروپا با وجود همه پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیک، راهی جز هم‌پایی کج‌دارومریز با حاکمیت سیاسی آمریکا، فارغ از بودن یا نبودن ترامپ ندارد. این ناگزیری البته هزینه‌ای است که اروپا در ازای تأمین امنیتش از سوی آمریکا باید بپردازد که پس از جنگ جهانی دوم، شمایل قیمومیت به خود گرفت؛ موضوعی که آنان را به فکر تشکیل ارتش اروپایی انداخته است. آیا این سیاست‌های پرتنش و دور از عقلانیت آمریکا، هم‌پیمانان قدیمی را به‌سمت تشکیل نهاد امنیتی مجزایی از ناتو سوق خواهد داد؟

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار