عطوان بررسی کرد؛

ارتقای توان پهپادی انصارالله؛ پیام‌ها و پیامدهای آن‌ها بر ائتلاف متجاوز

گزارش‌های کارشناسان صنایع نظامی غرب حاکی‌ست، انصارالله یمن برای تولید پهپادهای پیشرفته خود حدود ۳۰۰ تا هزار دلار هزینه می‌کند که این مبلغ در مقایسه با موشک‌هایی که ائتلاف برای ساقط کردن آن‌ها استفاده می‌کند، ناچیز است.
کد خبر: ۳۴۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ - 22May 2019

ارتقای توان پهپادی انصارالله؛ پیام‌ها و پیامدهای آنها بر ائتلاف متجاوزبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به ارتقای توانمندی‌های نظامی انصارالله یمن پرداخته و اهداف بعدی حملات پهپادی یمنی را بررسی کرده است.

عطوان نوشته است: بعد از موفقیت هفت پهپاد متعلق به جنبش انصارالله یمن در پرواز بیش از یک‌هزار کیلومتر و هدف قرار دادن دو پالایشگاه نفت سعودی در غرب ریاض، سوال و یا سوال‌هایی درباره کیفیت توسعه توانمندی‌های تهاجمی این جنبش در مدت زمان کوتاه و نیز هویت هدف بعدی و یا به بیانی بهتر، غافلگیری‌های جدید آن، مطرح می‌شود.

انصارالله طی هفته‌های اخیر بر موشک‌های بالستیکی متمرکز شده‌ و تا کنون 218 موشک را برای حمله به اهدافی در عمق عربستان، از جمله فرودگاه «الملک عبدالعزیز» در جده و «الملک خالد» در ریاض، شلیک کرده‌ است. بارزترین موشک‌هایی که استفاده شده‌اند از نوع «برکان ام اچ» بود که پالایشگاهی در ساحل دریای سرخ را در سال 2017 هدف قرار داد و همچنین موشک‌‌های مدرن «بدر 1»، که چند روز پیش در حمله به پایگاه «الملک فیصل» در جیزان استفاده شدند و خسارات فراوانی به این مکان وارد کردند.

آخرین تحولی، که مایه نگرانی کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه یمن شده و نگرانی همپیمان غربی این ائتلاف را برانگیخته است، اعلان شدن هواپیماهای بدون سرنشین غول‌پیکری است که می‌توانند مواد منفجره با وزن حدود 100 کیلوگرم را حمل کنند و می‌تواند صدها کیلومتر را در ارتفاع پایین و با قدرت بالا طی کنند تا با این کار، پدافندهای هوایی را سردرگم کنند و با رسیدن به اهداف خود، آن‌ها را با دقت بالایی منفجر کنند. خطرناک‌ترین این نوع پهپادها، از نوع «قاصف 1» و «صماد 3» هستند.

غافلگیری بزرگی که پیش از حمله به تاسیسات نفتی در ژانویه، یعنی اوایل سال جاری میلادی، اتفاق افتاد زمانی بود که پهپاد انصارالله یک رزمایش نظامی در پایگاه استراتژی «العند» در استان «لحد» را هدف قرار داد و طی آن، مقر اصلی که در آن شمار زیادی از ژنرال‌های هوادار دولت مستعفی و فراری «عبد ربه منصور هادی» حضور داشتند را بمباران کرد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از آنها شد.

روز گذشته، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی- اماراتی اعلام کرد که نیروهای انصارالله یکی از تاسیسات حیاتی در شهر نجران را با پهپاد هدف قرار دادند و خساراتی بر آن وارد کردند. ولی او، این هدف یا حجم تلفات مادی و شمار قربانیان را اعلام نکرد.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کیفیت توسعه این نوع از پهپادهایی، که در مراحل نخست پس از رونمایی، بیشتر از یک کیلومتر را طی نمی‌کردند و حامل مواد منفجره نبودند، و تبدیل شدن آن به هواپیماهای غول‌‌پیکری که می‌توانند هزاران کیلومتر طی و کلاهک‌های انفجاری حمل کنند، مطرح می‌شود.

جنبش انصارالله «یگان پدافند هوایی» را جهت نظارت به این نوع سلاح خطرناک تشکیل داد. سخنگوی ائتلاف سعودی تأکید کرد که هواپیماهای ائتلاف کارخانه‌های تولید این نوع پهپادها را در صنعا و استان‌های شمالی هدف قرار دادند. امری که تأکید می‌کند این پهپادها، تولید داخلی یمن و با توانمندی‌های یمنی هستند و متعاقب آن، روایت‌هایی را رد می‌کند که می‌گوید این پهپادها از ایران و یا از لبنان( حزب‌الله) به یمن وارد می‌شود.

شایان ذکر است که طبق ارزیابی‌های کارشناسان در صنایع نظامی غرب، هزینه‌های تولید این هواپیماها حدود 300 تا هزار دلار است و این مبلغ در مقایسه با موشک‌هایی که ائتلاف برای ساقط کردن پهپادها- از جمله موشک «پاتریوت» که یک فروند آن 4 میلیون دلار ارزش دارد- استفاده می‌کند، ناچیز است.

به سوال مهم‌تر برمی‌گردیم؛ هدف بعدی این سلاح جدید و مرگبار کجا خواهد بود و آیا نظامی یا اقتصاد نفتی، مانند خطوط لوله نفت یا پالایشگاه‌ها و یا حتی بنادر خلیج‌فارس یا دریای سرخ، خواهد بود؟

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن( تحت کنترل انصارالله) چند روز پیش تأکید کرد که فهرست 300 هدف دیگر در عربستان سعودی، امارات و داخل یمن، مشخص شده است و آنها، در صورتی‌که جنگ علیه یمن ادامه یابد، در آینده‌ نزدیک هدف قرار گرفته خواهند شد.

اگر عملیات اخیر که چهار نفتکش غول‌پیکر را در بندر بزرگ «الفجیره» در خلیج عدن هدف قرار داد، منجر به افزایش بهای نفت و افزایش هزینه بیمه تانکرها شد و فراتر از آن، وضعیت ترس امنیتی ایجاد کرد، سوال اینجاست که وضعیت، در صورتی‌که انصارالله سیاست خویشتنداری را کنار بگذارد و پهپادهایش را عازم فرودگاه‌های امارات و سعودی و دیگر بنادر نفتی کند، چگونه خواهد شد؟

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار