دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش جوانان در پیشبرد اهداف چشم‌اندازهای پیش‌روی انقلاب اسلامی

توجه ویژه به نقش جوانان در مدیریت کشور و ایجاد تحول در اداره آن جهت نیل به اهداف بلند چشم‌اندازهای پیش رو، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در بیانیه گام دوم هم متبلور شد و ضرورت جهت‌گیری مسئولان برای پررنگ‌ کردن نقش جوانان را آشکارتر کرد.
کد خبر: ۳۴۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹ - 09June 2019

نقش جوانان در پیشبرد اهداف چشم‌اندازهای پیش‌روی انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده تا کشورمان در قیاس با کشورهای همسایه و حتی برخی کشورهای اروپای متمایز باشد، دارا بودن جمعیتی جوان است که همواره تهدیدات را به فرصت‌ تبدیل کرده. توجه به این سرمایه عظیم قطعا می‌تواند در کم شدن مشکلات جاری کشور که عمده آن‌ها در زمینه اقتصادی است، موثر باشد. کشورمان در حالی از این سرمایه بهره‌مند است که فقر این پتانسیل در برخی از کشورها باعث بروز و تشدید چالش‌های آن‌ها شده است.

مسئله جوانان و حضور این قشر باانگیزه، متخصص و کارآمد در عرصه‌های مدیریتی کشور، بی‌شک در رونق عرصه‌های مهم تاثیرات غیرقابل انکاری دارد؛ مسئله جوانان و برنامه‌ریزی برای به کارگیری این ثروت هنگفت به قدری حائز اهمیت است که بارها مقام معظم رهبری، مسوولان نظام را به فراهم ساختن زمینه‌ای برای حضور حداکثری نسل جوان به میدان کار و کوشش در جهت رونق دادن به عرصه‌های مختلف کشور و خنثی و بی اثر کردن توطئه‌های غربی‌ها توصیه و تاکید کرده‌اند.

اعتماد به جوانان، راه حل مسائل کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی به قدری مرتفع شدن مشکلات جاری کشور را در گرو حضور نسل جوان در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌دانند که در بیانیه گام دوم که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین چراغ راه و راهکار ایشان به مسوولان برای برون‌رفت از مشکلات و حرکت به سمت قله‌های موفقیت و پیشرفت‌ها را توجه به جوانان دانسته و آنها را مخاطبان اصلی خود قرار دادند.

مقام معظم رهبری در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «بیانیه گام دوم، یک ترسیم کلی از گذشته و حال و آینده‌ی انقلاب است. چهار نقطه‌ی اصلی که در بیانیه مورد تأکید بوده، «عظمت حادثه‌ی انقلاب و ماندگاری آن»، «عظمت راه طی‌شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «چشم‌انداز پیش روی انقلاب» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است. ما یک حرکت عمومی لازم داریم برای رسیدن به چشم انداز. این حرکت طبعاً با محوریت جوان متعهد انجام می‌شود. جوان هم لزوماً ۲۲ و ۲۵ ساله نیست. منظورم این است که ۳۵ ساله‌ها و ۴۰ ساله‌ها هم جوانند. اینها می‌توانند در نظام مدیریت کشور، تحول عظیم ایجاد کنند.»

در دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان به نقش مهم و بی‌بدلیل جوانان در دوران قبل از انقلاب برای سرنگونی حکومت طاغوت اشاره کردند و گفتند: «آن چیزی که ما از شما بچه‌های دانشجو انتظار داریم این است که خودجوش و خودکار باشید؛ مثل دوران طاغوت که ما هم واقعاً خودجوش کار می‌کردیم، منتظر این نباشید که شما را وارد کار کنند. آن روز کسی بالاسر ما نبود؛ گاهی اعلامیه‌ای از امام می‌آمد و خونی در رگهای ما جاری می‌شد. موانع هم زیاد بود؛ کتک بود، زندان بود، گرسنگی بود و موانع پولی بود. جوانان هم امروز این‌جوری باید حرکت کنند. اگر شما امروز این‌جور عمل کنید، توطئه‌های نرم دشمن که مهم‌ترینش فلج کردن نسل جوان است، خنثی می‌شود. اگر شما جوانان این‌جوری پیش بروید و زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید، غصه‌های شما تمام می‌شود و این غصه‌ها فقط مخصوص شما نیست.»

بی‌تفاوتی و خونسردی جایز نیست

یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری به نسل جوان امروز پرهیز از غفلت، سهل‌انگاری و تلاش برای آبادانی کشور در تمام زمینه‌هاست، ایشان در خصوص نقش نسل جوان در مبارزه با مشکلات کشور می‌فرمایند: «در حرکت عظیم ملت ایران، نسل جوان باید پیشرو باشد. برای نسل جوان - به خصوص نسل جوان دانشجو - بی‌تفاوتی و خونسردی جایز نیست. آن جوانی که به سرنوشت کشور نیاندیشد و حوادث و خصومت‌هایی را که نسبت به کشورش در دنیا سازماندهی می‌شود، نبیند و نسبت به آنها نجوشد و نخروشد، آن جوان لایق این نیست که نام جوان شهروند یک ملت انقلابی را روی خودش بگذارد. روح جوان، آن روح پر تپشی است که در سختی‌ها، به داد کشور و ملت رسید و آنها را نجات داد.

مسئله جوانان و بکارگیری این قشر پرشور و پر تلاش در عرصه‌های مدیریت کشور تا قبل از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شد، چندان مورد توجه مسوولان قرار نداشت؛ علاقه وافر برخی مدیران و مسوولان به میز و صندلی‌هایشان به قدری از حضور جوان متخصص و کارآمد به میدان اقدام و عمل ممانعت می‌کرد که گویی مسوولان سالخورده، وارث انقلاب هستند و تمام مشکلات جاری کشور صرفا با حضور آنها مرتفع خواهد شد.

در همین زمینه، سهراب گیلانی نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با توجه به حضور گسترده جوانان در دوران دفاع مقدس به دفاع‌پرس گفت: نه اینکه جنگ می‌طلبید که جوانان در خط مقدم نبرد با دشمن حضور داشته باشند، بلکه اعتقادات، باور قلبی به جهاد در راه خدا و دفاع از کشور اصلی‌ترین موضوعی بود که منجر به حضور گسترده جوانان در جنگ شده بود. اراده نسل جوان برای عقب راندن و شکست دشمن به قدری قوی و جدی بود که مورد توجه ویژه حضرت امام (ره) نیز قرار گرفت.

گیلانی با بیان اینکه اگر بگوییم جنگ را جوانان اداره می‌کردند، بی‌راه نگفته‌ایم، ادامه داد: ۳۶ هزار شهید از مجموع ۲۰۰ هزار شهید دوران دفاع مقدس را دانش آموزان تشکیل دادند که این آمار قابل توجه، مصداق جان برکف بودن نسل جوان ما در راه قرآن و اسلام و دفاع از ملت و کشور است.

این یادگار دوران هشت سال دفاع مقدس با توجه به این نکته که جوانان دیروز ما در دوران جنگ تحمیلی در مقابل رژیم بعث عراق و تمام متحدانش برای دفاع از خاک کشورمان سنگ تمام گذاشتند، اذعان کرد: امروز که دشمنان قسم‌خورده ما شبانه‌روز برای ضربه زدن به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی سخت تلاش می‌کنند، چه کسانی بهتر از جوانان می‌توانند بدخواهان نظام و انقلاب را زمین‌گیر کرده و گوشمالی دهند؟ مسوولانی که امروز سالیان سال است که به میز و صندلی‌های مدیریتی خود تکیه زده و برایشان دل کندن از ریاست و قدرت سخت است، مگر عملکرد نسل جوان حاضر در دوران هشت سال دفاع مقدس را ندیدند؟ مگر شاهد مدیریت و چگونگی مواجهه آن‌ها با بحران‌های حاصل از اقدامات دشمنان نبودند؟ مگر جز این بود که ما از اعتماد به نسل جوان در دوران جنگ تحمیلی موفقیت، سربلندی، پیروزی و غرور ملی به ارمغان آوردیم؛ امروز اگر خواهان نابودی تمام توطئه‌های دشمنان هستیم باید از حضور نسل جوان در تمام عرصه‌ها بهره‌مند شویم؛ مسوولانی که سالیان سال است در لباس‌های مختلف به ملت و کشور خدمت کرده‌اند، امروز باید تجربیات ارزشمند خود را به نسل جوان متخصص، کارآمد، هوشیار، بصیر و باانگیزه منتقل کنند تا شاهد موفقیت‌ها و پیروزی‌های عظیمی از جنس پیروزی و سربلندی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشیم.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حضور جوانان در عرصه‌های مهم و مختلف کشور گفت: نقطه شروع فعالیت‌های انقلابی در سال ۴۲ که در بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، مرهون مجاهدت‌های بی وقفه جوانان و تفکر ولایی و انقلابی آن‌ها بود؛ اینکه پیروزی ما در مقابل دشمنان ارتباط مستقیمی با حضور جوانان دارد، یک واقعیت تاریخی است؛ چراکه اگر تاریخ کشورمان و به خصوص دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که رمز مهم ما در عمده موفقیت‌ها میدان دادن به جوانانی بود که در راه خدمت به ملت و کشور سر از پا نمی‌شناختند. مقام معظم رهبری وقتی در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را محور و مخاطبان اصلی این بیانیه که در مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران یعنی در ۴۰ سالگی انقلاب صادر کرده‌اند، قرار می‌دهند، نشان از بزرگی و اهمیت این مسئله دارد که باید قاطعانه مورد توجه تمام مسوولان هم قرار گیرد.

همچنین، هدایت‌الله خادمی نماینده مردم شهرستان‌های ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع‌پرس، با اشاره به مشکلات جاری کشور خصوصا در بخش اقتصادی، اظهار داشت: ضعف در مدیریت، عدم برنامه‌ریزی و بی‌انگیزه بودن برخی مسوولان باعث شده تا آنها در انجام وظایف محوله شان موفق نباشند؛ وظایفی که اگر به خوبی انجام شده بود، ما شاهد وضعیت نامساعد کشور نبودیم.

وی با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اجرای دقیق و صحیح آن را امری ضروری عنوان کرد و افزود: مجلس در تصویب قانون و قانون در نحوه اجرا با کسی تعارف ندارد؛ لذا با اجرای دقیق و صریح این قانون، عرصه برای حضور جوانان خلاق، متخصص و کارآمد مهیا می‌شود.

خادمی با توجه به این نکته که برخی مسوولان همزمان چند پست مدیریتی را اشغال کرده‌اند، گفت: آیا در کشور ما قحط‌الرجال آمده که دولت پست‌های مدیریتی و اثرگذار را به تعدادی معدود و آنهم سالخورده محول می‌کند؟

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم توجه ویژه‌ای به نسل جوان داشته و حضور آنها در عرصه‌های مدیریتی را عامل تاثیرگذار در راستای خلاصی کشور از معضلات و مشکلات جاری دانسته‌اند، افزود: قوای سه‌گانه موظف هستند برای اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت عنوان گام دوم انقلاب به ویژه در خصوص توصیه‌های ایشان برای به کارگیری جوانان متخصص و کارشناس در پست‌های کلیدی اهتمام ورزند.

خجسته، نظام پیرسالار اداری را یکی از چالش‌های بزرگ کشور دانست و گفت: مسوولان باید در وهله اول در تحقق منویات رهبری در بیانیه گام دوم، از قانون منع بکارگیری بازنشستگان تمکین کنند؛ چراکه این امر باعث می‌شود حضور نسل جوان در میدان گسترده‌تر شود.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با توجه به این نکته که اعتماد به جوانان منجر به شکوفایی و تحول اساسی در حوزه‎های مختلف کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس مگر جوانان برای دفاع از وجب به وجب خاک کشور جهاد نکردند؟ نباید اعتماد به این قشر از جامعه صرفا در دوران جنگ و بحران باشد و ما باید در حال حاضر که کشور در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با غربی‌ها قرار دارد، از تفکر، تدبیر و برنامه‌ریزی های آنها الهام بگیریم.

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی با بیان اینکه برخی مدیران و مسوولان تشنه قدرت و وابسته به میز و صندلی‌های مدیریتی هستند، گفت: مجلس در راستای بهبود وضعیت کنونی کشور و کم شدن دغدغه‌های مردم با کسی تعارف ندارد و در حقیقت طراحی و اجرا کردن قانون کناره‎گیری مسوولان و مدیران خسته و ناکارآمد از سِمت‎هایشان در راستای خدمت‎رسانی به کشور و مردم بود؛ لذا اطاعت بی‌چون و چرا از این قانون اولین گام در تحقق منویات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است.

گزارش‌گر: علیرضا آخوندی

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار