داریوش ارجمند:

تولید کمدی‌های مبتذل به دلیل عدم نظارت/ وزارت ارشاد در مناطق محروم سینما بسازد

یک بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون عدم نظارت را دلیل تولید کمدی‌های مبتذل دانست و گفت: وظیفه ارشاد است که سالن‌های باکیفیت در مناطق محروم بسازد تا محصولات فرهنگی مجال دیده شدن پیدا کند.
کد خبر: ۳۵۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ - 18June 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به حرکت حوزه هنری در بازسازی و نوسازی سینماهای شهرستان‌ها اظهار داشت: با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفته است، اگر بر اساس درصد جمعیت بسنجیم، قطعا متوجه خواهیم شد که در شهرستان‌ها، هنوز سالن سینما خیلی کم داریم و باید باز هم نوسازی و پردیس‌سازی ادامه پیدا کند.

بازیگر «ناخدا خورشید» گفت: سینما مقوله مهمی در جهان است. سینماست که می‌تواند ملتی را به اوج و یا به ذلت بکشاند، یعنی قدرت عظیمی در سینما نهفته است و این قدرت وقتی بالفعل می‌شود که مخاطبان کل سینمای ما زیر پنج میلیون نباشد! باید کاری کرد که مخاطب بیشتری به سینما بیاید و این ممکن نیست مگر با افزودن بر حجم سالن‌های باکیفیت.

این بازیگر پیشکسوت افزود: سینمای ما را در جهان به نجابت و فرهنگ ایرانی می‌شناسند ولی مدتی‌ست که خودمان در داخل فضا را داده‌ایم به کمدی‌های مبتذل! چرا؟؟ چون متأسفانه نهادهای بالادستی ما چنان که باید به سینماداری نظارت و ورود نکرده‌اند. وظیفه ارشاد است که سالن‌های باکیفیت در مناطق محروم بسازد تا محصولات فرهنگی مجال دیده شدن پیدا کند. ارشاد برای سالن سازی به کمک حوزه هنری برود و بدانند که سینماسازی اصلی‌ترین شمول توسعه زیرساختی سینما است.

ارجمند با اشاره به عدم توجه به رشد سینمای دگراندیش ایرانی بیان داشت: کشورمان را به هنر عالی، شعر حافظ، نقاشی فرشچیان، سینمای امثال علی حاتمی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و داود میرباقری می‌شناسند. سینمای ما را یک سینمای پربار فرهنگی و پاک می‌دانند ولی در این سالها سینمای پاک مان را کدام کارگردان امتداد داده؟ دلیلش این است که مدیران کم کاری کردند. فیلمساز دگراندیش است که باید حمایت شود ولی مهرجویی مدت‌هاست بیکار است و بجایش هزاران سانس می‌دهند به کمدی‌هایی که معلوم نیست پول تولیدشان ازکجا آمده است.

داریوش ارجمند درباره نقش بخش خصوصی در توسعه سینماسازی به سوره سینما گفت: به نظر من وظیفه مردم است که به سینماسازی بخصوص در شهرستانها رسیدگی کنند. ما از بس گفتیم نهاد و نهاد، مردم را از وظیفه‌شان جدا کردیم. یعنی بخش خصوصی باید به سینماسازی ورود کند و کمک حال حوزه هنری و سینماشهر باشد. نمی‌شود که مدام از نهادهای دولتی انتظار داشت! چرا بخش خصوصی همان قدر که مثلا برای راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خوراک و پوشاک پیشقدم میشود برای سینماسازی جلو نمی آید؟! مگر تسهیلات فرهنگی شامل حال این حوزه نمی‌شود.

ارجمند ادامه داد: چطور بخش خصوصی می‌تواند وارد بازار سکه، ارز، مسکن و غیره شود و در کوتاه مدت اثرگذار باشد پس چرا به سمت سینماسازی نمی‌آید؟ البته منظورم آن بخش خصولتی نیست که به اسم کار فرهنگی، بیت المال را شخم می‌زند!! مدیران سینما اصلا نباید این جماعت را وارد سینما کنند چون اینها به اقتصاد، فرهنگ و اعتماد مردم آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زنند. مقام رهبری هم فرمودند که آن خصوصی سازی که ما می‌خواستیم، این خصوصی سازی نیست.

بازیگر فیلم «سگ کشی» تأکید کرد: هنر خوب، پدیده‌ای است که حتی می‌تواند پشتوانه یک ملت باشد مانند نقاشی‌های ونگوک. سینما هم این چنین است و وجود سینماهای خوب و در حد استاندارد بخصوص در شهرستانها، می‌تواند در ارتقای فرهنگی آن شهرستان، سهم به سزایی داشته باشد. بخصوص در این زمانه که شبکه‌های ماهواره‌ای ما را هدف قرار داده‌اند.

ارجمند در خاتمه بیان داشت: یک سینمای خوب و در حد استاندارد می‌تواند مخاطب را جذب کند. ملت ما با این فرهنگ غنی که داریم و در جهان به آن مشهور هستیم، لایق سینماهای خوب و در حد استاندارد در تمام ایران است. چه خوب که حوزه هنری بازسازی و نوسازی سینماهای شهرستانها را در دستور کار قرار داده و البته ارگان‌هایی مانند فارابی هم باید به جای بریز و بپاشهای بی‌حاصل بر سر تولید فیلم‌های کم مخاطب یا برگزاری جشنواره‌های بی‌حاصل به دنبال سینماسازی بخصوص در شهرستان‌ها باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار