در محفل «اتفاق ترانه» مطرح شد؛

چراغعلی: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است

یک آهنگساز گفت: موسیقی از خود موسیقی ضربه خورده و این ساده‌ترین راه آسیب زدن به یک هنر است.
کد خبر: ۳۵۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ - 23June 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی و نهمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با حضور میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و غلامرضا صنعتگر و سروش بخشش خواننده پاپ و جمعی از ترانه سرایان و اهالی موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

حامد عسکری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیال انگیز بودن ترانه اظهار داشت: ترانه باید تصویری خیال انگیز را در قالب کلمات ادا کند و هنر ترانه سرا نیز در این است که محتوایی را تولید کند که خود گرامیداشت زبان نیز هست.

وی افزود: همچنین ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانه سرا نیز باید به این بیاندیشد که آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه کرده است یا نه؟!

در ادامه زهرا یاقوت به شعرخوانی پرداخت و عسکری با اشاره به نکاتی درباره غزل این شاعر عنوان کرد: ردیف و قافیه می‌تواند به گونه ای عمیق‌تر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را که به ذهن می رسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.

وی در ادامه از محمدرضا چراغعلی دعوت به حضور روی سن کرد. این آهنگساز با اشاره به فعالیت های اخیر خود گفت: این روزها متاسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی کارهایی را انجام می دهم که قابل دفاع نیستند.

وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت کرده است و نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور می کردند جریان موسیقی پاپ می تواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه 50 باشد اما امروزه نه کلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در این گونه موسیقی به پای آن دوران نمی رسد.

چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان کرد: بهترین راه ضربه زدن به یک هنرضربه درونی است و متاسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجه ای برای تولید ندارند و آن هایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خواننده های خوبی نیستند!

وی به تجربه همکاری با بابک بیات در دهه 70 و بیشتر شدن تدریجی فرصت های کاری اش از دهه 70 به بعد اشاره کرد و درباره راهکار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام 70 میلیون هزینه می برد. حال تصور کنید با تولید متوسط روزانه 120 قطعه موسیقی در ایران و 15 هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امکان اگر به واسطه راه اندازی شبکه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار می گرفت که کارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.

این آهنگساز با بیان یک توصیه به شاعران و ترانه سرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است که باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانه سرا باید به نحوه اجرا شدن اش توسط خواننده نیز فکر کند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساسا مشکل ترانه ها از زمانی شروع شد که خوانندگان شروع به انتخاب ترانه کردند در حالیکه این روند باید در همکاری بین خواننده، آهنگساز و ترانه سرا و همفکری آن ها شکل بگیرد.

بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانه خوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همکاری با حامد عسکری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعه ای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیرا فشار خون 32 را تجربه کردم که رکورد دنیا را زدم(باخنده). تیمی 18 نفره از پزشکان تلاش کردند این وضعیت را کنترل کنند.

وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشکان او را جواب کرده اند و پدر بزرگم از پدرم می خواهد که مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا(ع) می‌خواهد که اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاکنون که 43 سال از عمرم می‌گذرد، من غلام رضا(ع) هستم.

صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.  محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبه‌های هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها