نگاهی به زندگی پربار سردار شهید «فعال»؛

پرواز به مقصد بهشت در «ارتفاعات الموت»

سردار شهید «رحیم فعال» سوار بر بالگرد بر فراز ارتفاعات الموت برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده می‌رفت، اما با سقوط این بالگرد، بر اثر جراحات شدید و با تنی سوخته، اما با ۲ بال زیبای الهی، به‌سوی معبود خود رهسپار شد.
کد خبر: ۳۵۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ - 02July 2019

پرواز به مقصد بهشت در ارتفاعات الموتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: سردار سرتیپ پاسدار شهید رحیم فعال مسکین در اول اسفند سال ۱۳۳۹ در شهر ارومیه در دامان خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود.

دوران انقلاب اسلامی همزمان با دوران نوجوانی او بود، اما شهید رحیم فعال با درکی والا که از انقلاب و امام (ره) داشت، همزمان با تحصیل در کتابخانه کار می‌کرد و با مبارزات گروه فدائیان اسلام آشنا شد. وی همگام با مردم ارومیه در تظاهرات شرکت می‌کرد و در کنار امام جمعه فقید ارومیه مجاهد فقیه آیت الله حاج شیخ غلامرضا حسنی، در جلسات ایشان حضوری فعال داشت.

با آغاز انقلاب شکوهمند اسلامی، با تلاش مخلصانه در صحنه‌های مبارزات مردم ارومیه با رژیم ستمشاهی حضور پیدا کرد و با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به صف پاسداران انقلاب اسلامی پیوست.

بسیار شجاع و دلاور مردی تاریخی بود که در صحنه‌های پرخاطره دفاع از انقلاب و دفاع مقدس، حماسه‌ها آفرید. او که همیشه بخاطر عشق به انقلاب و امام جانفشانی می‌کرد، در مبارزه‌ای بی‌امان با ضدانقلابیان در شهرستان پیرانشهر با عنوان فرمانده کمیته انقلاب اسلامی به افتخار جانبازی نائل آمده بود.

با علاقه و استعدادی که داشت، تحصیلاتش را تا کارشناسی ارشد دافوس و سپس دانشجویی دکتری علوم استراتژیک دفاعی ادامه داد و بخاطر هوش و درایت بالایش، عهده‌دار مسئولیت‌های مختلفی در نیروی انتظامی همچون رئیس ستاد کمیته انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، رئیس بازرسی فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی و جانشین فرماندهی انتظامی استان‌های اردبیل، معاون هماهنگ کننده و جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان و جانشین فرمانده انتظامی استان فارس شد.

سردار رشید اسلام شهید سرتیپ فعال، در دوران مسوولیتش در سمت‌های مختلف به‌ویژه در استان اصفهان و فارس، خدمات ارزنده و بی‌شائبه‌ای در زمینه‌های مختلف انجام داده است. همچنین ایده و طراحی ایشان در مجتمع انتظامی که به نام خود شهید مزین شد نیز شایان ذکر است.

در مسؤولیت‌های خود همواره سربازی سختکوش، شجاع و نسبت به زیردستان مهربان و رئوف بود. رنج دوری از زادگاه خود را به قصد قرب الی الله به خود هموار ساخت و راهی استان‌های اردبیل، اصفهان، فارس و قزوین شد، او برای تمام مردم این استان‌ها، چهره‌ای آشنا، دلسوز و فداکار بود.

سال ۶۱ ازدواج کرد و ماحصل آن ۲ فرزند پسر و یک دختر بود. در سال ۷۹ به سوریه و عراق سفر کرد و در سال ۸۱ به همراه همسرشان به توفیق انجام مناسک حج تمتع نایل آمد. در همان سال بود که زیارت حضرات معصومین (علیهم السلام) را تکمیل کرد.

سیمای مصمم این سردار دلاور اسلام نشان از تعهد و ایمان وی داشت. سردار فعال سال ۸۳ با حکم فرمانده وقت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به سمت فرمانده انتظامی استان قزوین منصوب شد. تنها یک هفته بود که به عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین فعالیت می‌کرد که زلزله‌ای در قزوین رخ می‌دهد که ایشان از عصر جمعه هشتم خرداد ۸۳ تا بامداد شنبه نهم خرداد ۸۳ به سرکشی و حضور در آن مناطق پرداخت.

شهید رحیم فعال همراه چند تن از مسئولین استانی، روز نهم خرداد سال ۸۳ به امدادرسانی زلزله زدگان قزوین و ارتفاعات الموت رفت که در این ماموریت بر اثر سانحه هوایی با قلبی مالامال از عشق به معبود دعوت حق را لبیک گفت و به یاران شهیدش پیوست. سانحه‌ای هوایی در ارتفاعات الموت قزوین که هیچ‌گاه از خاطر کسی فراموش نخواهد شد.

پیکر پاکش طی مراسم باشکوهی در قزوین، تهران و در نهایت در ارومیه تشییع و در کنار سایر شهدای عزیز آرام گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها