اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان در یمن بر سر چیست؟

المیادین نوشت: اختلاف میان امارات و عربستان در یمن احتمالا به این برمی‌گردد که بن زاید معتقد است ائتلاف سعودی جنگ در یمن را باخته و حالا وقت توزیع غنایم رسیده است.
کد خبر: ۳۵۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ - 06July 2019

اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان در یمن بر سر چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس وبگاه خبری شبکه تلویزیونی «المیادین» در گزارشی با عنوان «اختلاف بین بن سلمان و بن زاید در یمن چیست»، نوشت: گزارش‌های پیاپی غربی‌ها درباره خروج امارات از جنگ در یمن شاید عجولانه بوده باشد؛ اما اختلاف میان امارات و عربستان در یمن می‌تواند به این برگردد که بن زاید معتقد است ائتلاف سعودی جنگ در یمن را باخته و حالا وقت توزیع غنایم رسیده است.

در مقدمه این یادداشت آمده است: مطمئنا پس از اینکه کاردار سفارت امارات در تهران در اعتراض به برخاستن پهپاد آمریکایی از خاک کشورش احضار شد، امارات عربی متحده شروع به خارج کردن نیروهایش از خاک یمن کرد. موضوعی که روزنامه وال استریت ژورنال را به این نتیجه رساند که امارات از بیم پاسخ ایران به امارات در صورت حمله نظامی آمریکا علیه ایران سعی در بی‌طرف کردن خود در یمن دارد.

قاسم عزالدین نویسنده این یادداشت نوشت: احتیاط امارات عربی متحده در این زمینه منطقی است؛ اما در صورت تجاوز آمریکا از قلمرو امارات این کشور مطمئنا با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: اختلافات عربستان سعودی و امارات، در سال گذشته پس از شکست جنگ الحدیده شروع شد که در آن ائتلاف سعودی، به ویژه نیروهای تحت حمایت امارات عربی متحده، در نفوذ به منطقه الحدیده ناکام ماندند درحالی‌که عربستان سعودی روی اشغال این منطقه برای باز کردن راه رسیدن به صنعا و توقف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی به جیزان، عسیر و أبها حساب کرده بود در این زمینه رسانه‌های غیر دولتی عربستان موضوع نقش امارات در نجات حوثی‌ها را مطرح کردند.

المیادین آورده است: با این حال، ناتوانی امارات عربی متحده و عربستان سعودی در اشغال الحدیده در نتیجه مقاومت ارتش و کمیته‌ای مردمی معلوم کرد که تجاوز عربستان به یمن وارد مرحله‌ای از تحولات استراتژیک می‌شود که نشانه افول ائتلاف و صعود ارتش و کمیته‌های مردمی است. از آن لحظه، ارتش و کمیته‌های مردمی ابتکار عمل را در دست گرفتند و با هدف گرفتن عمق عربستان و همچنین حملات روزانه خود به جنوب این کشور به تجاوز ائتلاف سعودی پاسخ دادند.

این وبگاه خبری افزود: در مورد تجاوز مشترک به یمن جاه طلبی‌ها و منافع عربستان و امارات در یمن متفاوت است و هر کدام تمایل دارند به گروه‌های خاص خود در یمن تکیه کنند. عربستان از زمانی که دو منطقه یمنی جیزان و عسیر را به خاک خود ملحق کرده از وضعیت شمال یمن و بخصوص منطقه صعده به ستوه آمده است از همین رو عربستان روی قبایل نزیک به حزب التجمع للاصلاح رقیب تاریخی قدرت در شمال یمن و متحد سابق کنگره ملی حساب کرده و هنوز هم روی این رابطه تاریخی و «علی محسن الاحمر» در جایگاه فرماندهی نیروهای موسوم به نیروهای دولت مشروع یمن حساب کرده است.

المیادین نوشت: بر خلاف عربستان، امارات از آغاز حمله به یمن به دنبال توسعه نفوذ و منافع حیاتی خود از بندر عدن تا شبوه و مجمع‌الجزایر سقطری و حتی شاخل آفریقا و ساحل دریای سرخ بوده است و در این راه روی استفاده از گروه‌های دشمن حزب اصلاح و اخوان المسلمین از کهنه کاران حزب کنگره خلق و گروه‌های سلفی نزدیک به القاعده و جدایی طلبان جنوب حساب کرد.

این وبگاه خبری افزود: نیروهای کمربند امنیتی که امارات در عدن تشکیل داد شامل گروه‌های سلفی و گروه‌هایی از شورای انتقالی در جنوب یمن بود که در استان‌های عدن، لحج، أبین و الضالع فعالیت می‌کنند و شمار آن‌ها بالغ بر 10 هزار جنگجوست؛ در مقابل امارات به نیروهای نخبه حضرموت در منطقه المکلا هم برای تسلط بر بنادر نفت خیز المکلا و الضبّة اتکا کرد و همچنین بر نیروهای نخبه شبوه برای تسلط بر بندر و منطقه غنی از نفت و گازی که می‌تواند قواعد انرژی در حوزه خلیج فارس را دگرگون کند.

المیادین آورد: نیروهای اماراتی و سامانه موشک‌های پاتریوت از مأرب خارج شدند تا نیروهای سعودی در این پایگاه القاعده مستقر شوند. تانک و بالگردهای تهاجمی با صدها سرباز از ساحل دریای سرخ و نزدیکی الحدیده خارج شدند تا نظامیان سعودی وارد شوند با رسیدن نیروهای سعودی به مأرب هواپیماهای شناسایی ارتش و کمیته‌های مردمی به مقابله با آن‌ها پرداخته و سامانه پاتریوت را به محض اینکه جای سامانه اماراتی مستقر شد بمباران کردند. بی تردید محمد بن سلمان خروج بن زاید از مأرب را به مثابه کمینی می‌بیند؛ اما بن زاید که شاهد افول قدرت ائتلاف در حمله به یمن است فریاد آن ژنرال را در حین اعلام شکست در جنگ به یاد می‌آورد که خطاب به نظامیانش گفت حواستان جمع باشد از این جنگ غنایمی را برگیرید که وزنش کم اما بهایش بیشتر باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها