عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اروپایی‌ها باید ثابت کنند که تصمیم‌شان مستقل از آمریکاست

وبگاه خبری العهد لبنان به نقل از «محمدجواد جمالی‌نوبندگانی» نوشت: راهبرد کنونی ایران در برابر غربی‌ها آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ - 09July 2019

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اروپایی‌ها باید ثابت کنند که تصمیم‌شان مستقل از آمریکاستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با وبگاه خبری العهد لبنان اظهار داشت که ایران غرب را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

نوبندگانی در این گفت‌‌وگو درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران چند سال پیش توافق موسوم به برنامه جامع مشترک را با کشورهای عضو گروه 1+5 به امضا رساند و طرف‌های این توافق می‌بایست به تعهدات خود که درباره آن توافق حاصل شده بود عمل می‌کردند.

وی افزود: در این راستا جمهوری اسلامی همه تعهدات خود را عملی کرد و قرار بود در دنیا شاهد فضای جدیدی باشیم، اما آمریکا در دوره اوباما تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و پای تعهدات خود نایستاد. طرف اروپایی هم فقط حرف می‌زند و می‌گوید این توافق خوبی است و ایران باید به آن پایبند باشد به جای اینکه اقدامات عملی نشان دهد فقط حرف می‌زند و کاری نمی‌کند.

جمالی تصریح کرد: بیش‌تر از یک سال پیش پس از خروج ترامپ از برجام اروپایی‌ها به ایران وعده دادند که ظرف چند هفته به تعهدات خود در چارچوب بند 11 برجام درباره خرید نفت و رفع تحریم‌های شرکت‌های پتروشیمی و پرداخت پول به ایران عمل می‌کنند، اما معلوم شد آنها هم متاسفانه وقت‌کشی می‌کنند.

به گفته عضو مجلس ایران، به نظر می‌رسد بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها توافقی اعلام نشده است، بلکه آنها اقدام به توزیع نقش کرده‌اند تا ایران از مزیای مثبت احتمالی برجام بهره نبرد، چیزی که ما امروز شاهدش هستیم.

نوبندگانی افزود: در مقطع اخیر در واکنش به رفتار طرف‌های دیگر برجام تصمیم گرفتیم دو ماده 26 و 36 برجام را اجرا کنیم، اما می‌بینیم برخی از این کشورها متاسفانه رفتار نادرستی پیش گرفته‌اند و از جمله اینکه شاهد دزدی دریایی اخیر انگلیس در جبل طارق بودیم. این رفتار اروپا فرار رو به جلوست.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد: همه در جمهوری اسلامی، احزاب و جریان‌های سیاسی، سه قوه و ملت ایران امروز یکصدا می‌خواهند در برابر رفتار غربی‌ها با همه قدرت مقاومت کنیم. کما اینکه غرب نخواهد توانست در اراده و مقاومت جمهوری اسلامی و ملت آن خللی وارد کند و ایران ثابت کرده که می‌تواند در سریع ترین زمان ممکن به فعالیت‌های هسته‌ای سابق خود بازگردد.

نوبندگانی گفت: مقاومت اراده و ایستادگی ایران، غربی‌ها و آمریکایی‌ها را وادار خواهد کرد از مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند. ایران در انتظار پاسخ مثبت اروپایی‌ها خواهد بود تابر اساس آن تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی ایران اروپایی‌ها باید ثابت کنند که تصمیم‌هایشان مستقل از آمریکاست در شرایطی که آنها از میزان اهمیت و تاثیر برجام در سطح بین المللی آگاهند. بنابراین اگر این توافق به گفته خودشان مهم است باید بهای آن را بدهند حتی اگر تحریم‌هایی علیه برخی شرکت‌های اروپایی اعمال شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار