گزارش؛

نیروی راهبردی ارتش در مسیر پیشرفت و اقتدار

نیروی دریایی شناور نظامی نای بند در بندرعباس را در اختیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی قرار داده که هر ماه یک گشت تحقیقاتی با این شناور انجام می شود.
کد خبر: ۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳ - 23September 2013

نیروی راهبردی ارتش در مسیر پیشرفت و اقتدار

خبرگزاری دفاع مقدس- سید محمد مشکوة الممالک: هشت سال دفاع مقدس ملت ایران تاثیرات گسترده ای در جهان اسلام و نظام بین الملل داشت. دفاع مقدس حقانیت نظام جمهوری اسلامی و مقاومت ملت ایران را به رخ دنیا کشید. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی تا پای جان ایستادگی کردند و به فرمان های رهبر خود لبیک گفتند. حال و هوای هفته دفاع مقدس و مواجهه شدن با این عبارت زیبای مقام معظم رهبری که فرمودند: «کشور ما یک کشور دریایی است و حقیقتاً یک نیروی دریایی برجسته و ممتاز دارد.» این انگیزه را در ما ایجاد کرد که پیرامون فعالیت های نیروی دریایی ارتش و موسسه های وابسته گزارشی را تهیه کنیم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

*همکاری نزدیک نیروی دریایی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی

«عباس عینعلی» کارشناس فیزیک دریا در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری می گوید: این پژوهشگاه چهار پایگاه تحقیقاتی در شهرهای بوشهر، بندر عباس، چابهار و نوشهر دارد و ساختمان مرکزی آن در تهران است. علم اقیانوس شناسی چهار شاخه دارد؛ فیزیک دریا، زمین شناسی دریا، زیست شناسی دریا و شیمی دریا. این پژوهشگاه مراکز وابسته ای دارد که بخش فناوری و مهندسی دریا یکی از آنان است.

عینعلی در ادامه میافزاید: در این پژوهشگاه وسایل تحقیقاتی و پژوهشی موجود است که  ما با استفاده از آنها می توانیم اطلاعاتی راجع به اقیانوس ها در اعماق مختلف حتی تا دو هزار متر داشته باشیم. همچنین دستگاهی داریم که جریان سنج و موج سنج است و سرعت جریان آب را در لایه های مختلف اندازه گیری می کند. این دستگاه را اگر در کف دریا قرار دهیم می تواند مشخصه های امواج نظیر ارتفاع موج، طول موج و ... را به ما بدهد.

وی درباره دیگر دستگاه های این پژوهشگاه گفت: دستگاه دیگری به نام ctd وجود دارد که برای اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب دریا استفاده می شود، این دستگاه پارامترهای هدایت الکتریکی، دما، فشار و عمق آب را اندازه گیری می کند. دستگاه دیگری داریم که نمونه بردار آب است و نمونه  آب را از اعماق مختلف دریا برای ما می آورد، این دستگاه حتی تا هزار متر نیز قابلیت فعالیت دارد و در هر عمق دلخواه نمونه آب را بدون تبادل با اطراف برای ما فراهم می آورد.

عینعلی در رابطه با ارتباط کاری این دانشگاه با ارتش تصریح می کند: همکاری های ما بسیار نزدیک است، نیروی دریایی شناور نظامی نای بند در بندرعباس را در اختیار پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی قرار داده و ما هر ماه یک گشت تحقیقاتی با این شناور انجام می دهیم. این شناور گشت به عنوان بزرگترین گشت تحقیقاتی دریایی خلیج فارس و دریای عمان از سال گذشته کار خود را آغاز کرده که تا کنون ادامه دارد. در این گشت تحقیقاتی پارامترهایی نظیر اندازه گیریهای فیزیکی، شیمیایی آب، نمونه برداری از بستر دریا، بررسی رسوبات و ترکیبات شیمیایی دریا و مواد مغذی موجود در دریا انجام می شود. در دریای خزر هم خصوصا در نواحی ساحلی فعالیت هایی را داریم، هم اکنون پروژه ای با نام مانیتورینگ سواحل جنوبی دریای خزر در حال انجام است و نمونه برداری زیستی از ساحل هم به صورت مکرر انجام می شود. در زمینه ارتباط بین نیروی دریایی ارتش و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی اینگونه است که شناخت دریاها و سلطه بر پیکره دریاها احتیاج به شناخت علمی و پارامتر های فیزیکی، شیمیایی و فنی آب است که ما باید مشخصات امواج، نحوه تشکیل این امواج، مناطق امن از لحاظ دریا نوردی و مناطق مناسب برای ارتباطات زیر آبی را شناسایی کرده و در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دهیم.
 
*هدف ما استفاده از توانمندی های دانشجویان نخبه است

«تیمور مظفری» ناوبان یکم از سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش نیز میگوید: پیرو فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده بیشتر از نیروهای نخبه و استعدادهای درخشان، نیروهای مسلح  طرحی را به عنوان کسر خدمت همکاران تحقیقاتی پیاده کردند، نیروی دریایی هم مثل تمامی نیروهای دیگر از این طرح استقبال کرد و در حال حاضر دانشجویان یا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به بالا را به عنوان همکار تحقیقاتی می پذیریم، این همکاران تحقیقاتی ما به دو گروه تقسیم می شوند؛ اول نخبه ها، دوم  استعدادهای درخشان. نخبه ها کسانی هستند که از طرف بنیاد نخبگان نیروهای مسلح انتخاب شده و به ما معرفی می شوند آن ها یک طرح تحقیقاتی را برای ما به مدت یک سال انجام داده و حقوق هم دریافت می کنند و  همان یک طرح جایگزین کل خدمت آن ها می شود. اما استعدادهای برتر یا درخشان افرادی هستند که از بین فارغ التحصیلان و دانشجویان شناسایی می کنیم، اینها حقوقی دریافت نخواهند کرد و به ازای یک طرح تحقیقاتی که انجام می دهند، مدتی کسر خدمت به آنها اعطاء می کنیم که از دو ماه تا کل خدمتشان را می تواند شامل شود. آن ها باید طرح خود را در مدت هشت ماه تا یکسال انجام دهند، معمولاً وقتی این عزیزان می آیند استاد راهنما و استاد مشاوری را برای آن ها در نظر می گیریم. خودمان هم به آنها کمک می کنیم و هر امکاناتی که نیاز داشته باشند در اختیار آن ها قرار می دهیم. ضمناً همکار تحقیقاتی لزوماً نباید پیش ما باشد، بلکه می تواند در کنار زندگی عادی خود این طرح را انجام دهد.

مظفری در رابطه با این طرح های تحقیقاتی نیز میگوید: از اواخر سال 88 که این کار شروع شد تا کنون 548 نفر را جذب کردیم و 218عنوان طرح انجام شده و به تصویب رسیده است.

وی هدف از این کار را استفاده از توانمندی های دانشجویان نخبه و درخشان سراسر کشور دانسته و میافزاید: طرح های جمع آوری شده، در کتابخانه های ما نگهداری می شود و ما از آنها استفاده می کنیم. این احتمال وجود دارد که برخی از این طرح ها پروژه ای شده و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما را بالا ببرد. به عنوان مثال طرح ساخت یک نمونه آنتن را به فردی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برق و مخابرات بود پیشنهاد کردیم و انجام داد. طرح خیلی خوبی بود و ما که معمولاً شش تا هشت ماه کسری خدمت می دهیم، به این فرد 18ماه کسری خدمت دادیم.
 
* خودباوری رمز موفقیت است

«مهندس شیرویی» مدیر عامل شرکت دانش بنیان کیان صنعت نیز میگوید: این شرکت در زمینه های مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای پروژه های علمی و تحقیقاتی فعالیت می کند. همچنین با صنایع دریایی در بحث گروه شناورهای زیر سطحی، طراحی و ساخت یونیت سرمایش و گرمایش اتاق فشار غواصی و مکانیزم های مکانیکی همکاری داریم. سابقه شرکت در تعامل با سازمان انرژی اتمی نزدیک به 30 سال است ولی با صنایع دریایی حدود 7-8 سال است که به صورت زیر سطحی  کار می کنیم.

شیرویی در ادامه میافزاید: در مقوله تکنولوژی های برتر هنوز فرصت های بی شماری برای کار داریم، البته خوشبختانه جهش ایران در این چند سال خیلی خوب بوده و در مواردی  پا به پای دنیا پیش می رویم. با توجه به موقعیت نخبگانی که در کشور داریم، خیلی قدرتمند ظاهر شدیم و امکان دارد گام هایی جلوتر از اروپا هم برداریم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان صنعت خاطر نشان میکند: با امیر سرتیپ سیاری و امیر سرتیپ غلام زاده هم در این باره صحبت کردیم، خیلی استقبال کردند. خصوصا ً در بحث آموزش. مثال ساده تر این بحث مانند این است که سابقاً در تشریح پزشکی حتما باید از اجساد انسان های مرده استفاده می کردیم که خودش باعث مشکلات عدیده ای می شد اما خوشبختانه با این فناوری می توانیم این تشریح و کالبد شکافی را خیلی راحت و قابل لمس داشته باشیم در حالی که دیگر آن خطرات روحی روانی و مشکلات جانبی را نداریم. در بحث صنعت هم اینگونه است، در مورد قطعات به خاطر تحریم نتوانسیم آن قطعات را بدست بیاوریم ولی بعضاً توانستیم آن قطعات را طراحی کرده و بسازیم و به چنین موفقیت هایی برسیم.

مهندس شیرویی درباره پیشینه این  شرکت گفت: شرکت ما بنیان علمی دارد و با نگرش دانش وارد عرصه صنعت شدیم. با توجه به شعارهای مرتبط با خودکفایی که در مملکت حاکم شده بود تصمیم گرفتیم به کلمه خودکفایی جامع عمل بپوشانیم چرا که این واژه به معنی آن است که  باید در مقابل کشورهای بیگانه حرفی برای گفتن داشته باشیم. برای رسیدن به این مهم شناسایی نقاط ضعف خیلی مهم بود و ما حدود بیست سال کارمان همین بود، کارهایی که برای خیلی از قسمت ها مشکل و یا امکان و بستر آن فراهم نبود را اجرا می کردیم، چرا که شعار شرکت ما این بود: «خود باوری رمز موفقیت است.» ابتدا خود را باور کردیم بعد در جهت ساخت قدم برداشتیم، بیشتر سعی کردیم با امکاناتی که داریم کارهای نشدنی را اجرا کنیم.  پیرو این مسائل کم کم تجربیات خود را به همراه دانش به خدمت گرفتیم. تیم علمی ما را تحصیل کرده های دانشگاهی و مجربین کامل کردند و ما وارد شهرک تحقیقاتی اصفهان شدیم که ریشه دانش بنیان دارد. در حال حاضر ارتباط مستقیمی با تمامی دانشگاه های مرتبط داریم. با توجه به اینکه صنعت دانشگاهی تئوریک بوده و اجرایی نیست، ما جنبه عملی آن را  پیاده سازی کردیم و خیلی از طرح های دانشگاهی را اجرایی کردیم. ما در خدمت دانشجویان و نخبگان هستیم و برای ایجاد امکانات به جهت اجرای طرح های آزمایشی و عملیاتی آنها حاضر به همکاری هستیم.
 
*دستاوردهایی ساخت بچه های دانشگاه امام خمینی (ره)

«سهیل یداللهی» دانشجوی سال دوم مدیریت در دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر راجع به دستاوردهای این دانشگاه اینطور میگوید: نوعی زیر دریایی داریم که توسط بچه های این دانشگاه ساخته شده است. یک  زیردریایی مسابقه ای که  دارای یک موتور و دو مخزن هوا است. هنگامی که داخل مخزن هوا، آب برود، زیر دریایی به صورت خودکار به زیر آب می رود. وقتی می خواهند زیر دریایی را بالا بیاورند مخزن های آب را باز می کنند و زیر دریایی بالا می آید. این زیردریایی در مسابقات هم شرکت کرده و یک مقام دومی و یک مقام سومی مسابقات را نیز کسب کرده است.

 یداللهی از دیگر دستاورد این دانشگاه می گوید: این دستاورد نوعی قایق تندرو است که  کاملاً دست ساز است، ابتکاری که در آن استفاده شده این است که  دو موتور دارد. بیشتر برای ردیابی و رادار در داخل دریا استفاده می شود و می تواند برای فیلم برداری و شناسایی مرزهای آبی دشمن نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
*رقابت با برندهای معتبر دنیا
 
مهندس «سمیه اصلانی» نماینده شرکت بسپار سازه بندر هم در رابطه با فعالیت های این شرکت و همکاری با نیروی دریایی ارتش میگوید: شرکت ما در شهر اصفهان است و تولیدات ما شامل انواع لاستیک های دریایی، صعنتی، سازه های فلزی دریایی و انواع قطعات پلیمری است. زمینه کاری ما تولید ضربه گیرهای اسکله و انواع سازه هایی است که در دریا، بنادر و شناورهای مختلف  کاربرد دارد.

وی در همین رابطه می افزاید: شرکت بسپار سازه بندر جزء سه شرکتی که تولید کننده اکثر قطعات مورد استفاده در بنادر است. قاعدتاً این محصولات شامل انواع ضربه گیرهای اسکله و برخی از قطعات مثل شاکسل ها نیز می باشد که تولید این شاکسل ها به صورت انحصاری در اختیار شرکت ما است.

اصلانی ضمن معرفی دیگر محصولات این شرکت  از لوله های لایروب نام برد و تصریح میکند: این لوله ها که در موارد دریایی استفاده می شوند از تولیدات انحصاری  شرکت بسپار سازه بندر است. با توجه به این که اکثر لوله های لایروب از خارج از کشور وارد شده است و در حال حاضر  کشور ما در شرایط تحریم به سر می برد، لذا هدف شرکت ما از تولید این محصول کاهش هزینه های واردات و تولید مقرون به صرفه تر آن بوده و این قطعات را اولین بار در ایران تولید کرده است.

نماینده شرکت بسپار سازه بندر در پایان خاطر نشان می کند: در دنیا هشت شرکت تولید کننده ضربه گیرها هستند و شرکت ما جزء این هشت شرکت تولید کننده است. با توجه به کیفیت محصولات تولیدی، شرکت ما در رقابت با برند های معتبر دنیا بسیار قوی عمل می کند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار