گزارش تحلیلی؛

توقف قراردادها با تل آویو؛ تهدیدات توخالی و دروغین یا واقعی؟

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته در حالی از توقف اجرای قراردادهای امضا شده با رژیم صهونیستی سخن گفت که تحلیلگران نسبت به عملی شدن آن به دیده تردید می‌نگرند.
کد خبر: ۳۵۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ - 26July 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «مهر»؛ آرمان فلسطین این روزها بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر قرار دارد زیرا از یکسو رژیم صهیونیستی جنایات خود را علیه فلسطینی‌ها تشدید کرده و از سوی دیگر روند عادی سازی برخی کشورهای عربی با صهیونیست‌ها روند پرشتابی پیدا کرده است.

رژیم صهیونیستی طی چند روز اخیر گسترده‌ترین عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ها را از سال ۱۹۶۷ تاکنون در منطقه وادی الحمص صور باهر در شهرک قدس اشغالی کلید زده‌اند؛ اقدامی که واکنش‌های اعتراض‌آمیز سازمان‌های بین المللی، کشورهای اروپایی، احزاب و دولت‌ها را به دنبال داشته است. دادگاه رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی به سود ارتش این رژیم رأی را برای تخریب منازل فلسطینی‌ها در این منطقه صادر کرد. رژیم صهیونیستی از مسائل امنیتی به بهانه اخراج فلسطینی‌ها از اراضی مادری آنان استفاده می‌کند تا شهرک‌سازی‌های خود را در این مناطق گسترش دهد.

جنایت رژیم صهیونیستی در ویران‌سازی منازل فلسطینی‌ها با همکاری کشورهای عربی و شتاب این کشورها برای عادی سازی روابط با این رژیم همزمان شده است. کشورهای عربی با این اقدامات خود به صهیونیست‌ها چراغ سبزی را نشان داده‌اند تا به جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین ادامه دهد. عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی زمینه را برای ارتش این رژیم فراهم کرده است تا دست به تخریب منازل فلسطینی‌ها بزند.

توقف قراردادها با تل آویو؛ تهدیدات توخالی و دروغین یا واقعی؟

عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ها ادامه طرح یهودی سازی قدس از طریق تغییر ساختار جمعیتی این شهر است. نشست اقتصادی بحرین با هدف پیش بردن طرح معامله قرن که با هزینه عربستان برگزار شد چراغ سبزی به صهیونیست‌ها برای این اقدام بود. رژیم صهیونیستی با این طرح‌ها می‌خواهد قدس را از پیرامون خود جدا کند و این شهر را از میز مذاکرات خارج سازد.

شمشیری که علیه فلسطینی‌ها کشیده شده است

ویران سازی ده‌ها منزل در منطقه وادی الحمص بخشی از قوانینی است که رژیم اشغالگر برای کاهش تعداد فلسطینی‌ها در شهر قدس آغاز کرده است. این قانون شمشیری است که علیه مردم فلسطین کشیده شده است. این جنایت‌ها در فلسطین اجرایی کردن بندهایی از طرح «معامله قرن» است. این اقدام بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی توافقنامه اسلو را نادیده گرفته است. این جنایت بار دیگر میخ را بر تابوت توافق نامه‌ها کوبید.

در واکنش به این تحرکات رژیم صهیونیستی، محمود عباس روز گذشته پس از نشست رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: «پس از رایزنی‌ها تصمیم گرفتیم اجرای تمام قراردادهای امضا شده با اسرائیل را متوقف کنیم؛ ما در برابر برنامه‌ها و تلاش‌هایی که هدف از آن، تغییر حقایق موجود به ویژه در قدس اشغالی است، تسلیم نخواهیم شد. ما تسلیم معامله ننگ و عار نخواهیم شد. بدون احقاق حقوق ملت فلسطین، هیچ صلح و امنیتی در منطقه و دنیا وجود نخواهد داشت».

تحلیلگران جهان عرب با دیده تردید به این موضع گیری و تصمیم محمود عباس می‌نگرند و آن‌را به مثابه جوهری بر روی کاغذ می‌دانند.

اما تحلیلگران جهان عرب با دیده تردید به این موضع گیری و تصمیم محمود عباس می‌نگرند و آن‌را به مثابه جوهری بر روی کاغذ می‌دانند و گواه آن‌را هم کثرت اعلام این موضوع می‌دانند که هیچ گاه از مرحله حرف فراتر نرفته است و هیچگاه به وعده‌ای که داده عمل نکرده است.

«عبدالستار قاسم» از جمله این تحلیلگران است. وی گفت: «محمود عباس بارها اعلام کرده است که توافقات با اشغالگران را متوقف می‌کند اما هیچ تصمیمی عملی نشده است. شورای مرکزی تصمیم به قطع روابط با اشغالگران و توقف هماهنگی امنیتی گرفت اما هرگز عملی نشد.

وی می‌افزاید: این تصمیمات فاقد پشتوانه سیاسی است. نیت واقعی نزد تشکیلات خودگردان برای توقف توافقات با اسرائیل وجود ندارد. تشکیلات خودگردان از کلمه توقف و نه لغو سخن می‌گوید و این به مفهوم آن است که حتی اگر به فرض، اقدام اجرایی هم انجام دهد؛ زمینه را برای بازگشت دوباره به توافقات باز می‌گذارد.

توقف قراردادها با تل آویو؛ تهدیدات توخالی و دروغین یا واقعی؟

قاسم تاکید کرد: حرفهای محمود عباس شامل توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران نمی‌شود. حرف‌هایش مبهم است. ما زمانی که تغییر در رویکرد سیاسی و میدانی در کرانه باختری را مشاهده کنیم، می‌توانیم این حرف‌ها را باور کنیم. هدف فرونشاندن خشم فلسطینی هاست که به دنبال تحولات صور باهر در قدس اشغالی ایجاد شده است».

تشکیلات خودگردان در اجرای تهدیداتش و توقف قراردادهای امضا شده با اشغالگران اسرائیلی جدی نیست.

«مصطفی الصواف» دیگر تحلیلگر جهان عرب هم نیز با عبدالستار قاسم هم نظر است. وی گفت: «تشکیلات خودگردان در اجرای تهدیداتش و توقف قراردادهای امضا شده با اشغالگران اسرائیلی جدی نیست‌.

وی می‌افزاید: سوالات زیادی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا عباس خواهان توقف همه قراردادهاست؟ قراردادهایی که وی خواهان توقف آن است کدامند؟ آیا توافق اسلو را می‌خواهد متوقف کند؟ آیا می‌خواهد از به رسمیت شناختن اشغالگران اسرائیلی بازگردد؟ آیا هماهنگی امنیتی را متوقف خواهد کرد؟ سقف زمانی برای عملی کردن آن چگونه است؟ این سوالات نیاز به پاسخ روشن و دقیق دارد. موضع گیری کلی نشان دهنده این است که تشکیلات خودگردان و رهبران آن مایل به اجرای این تهدیدات نیستند.

الصواف تاکید کرد: این تصمیم محمود عباس هم مانند دیگر تصمیماتش که اتخاذ شده است هرگز عملی نخواهد شد. تصمیمات وی و رهبران تشکیلات خودگردان گواه تحول جدیدی نیست. تصمیمی در این سطح نیاز به نیات واقعی از سوی تشکیلات خودگردان برای رهایی از قراردادهای امضا شده با اشغالگران؛ به سرو سامان دادن به اوضاع داخلی فلسطینی و در رأس آن وحدت ملی و رفع موانع مقاومت در برابر اشغالگران در کرانه باختری نیاز دارد. این گام محمود عباس به مثابه فریبی بیش نیست».

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب درباره این باره در رأی الیوم آورده است: «چند بار این حرفهای تکراری را طی سالهای گذشته شنیده‌ایم؟! چند بار از همین عبارت‌ها و تهدیدات و کلمات استفاده شده است و تشکیلات خودگردان چند بار نشست شورای ملی, شورای مرکزی, کنفرانس عمومی جنبش «فتح» و شورای اجرایی و مرکزی را برگزار و اعلام کرده است از توافقنامه‌های اسلو خارج خواهد شد و به رسمیت شناختن اسرائیل را پس خواهد گرفت و هماهنگی امنیتی با آن را متوقف خواهد کرد؟!

نمایشی خنده دار و آکنده از دروغ و تمسخر

وی می‌نویسد: به سبب این نمایش خنده دار و تهدیداتی که در آینده اجرا خواهد شد، هیبت تشکیلات خودگردان فلسطینی و ملت فلسطین (در کرانه باختری رود اردن) از بین رفته است زیرا هیچیک از این تهدیدها اجرا نمی‌شود در حالی که قتل, تخریب و شهرک سازی ها و اقدامات اسرائیل ضد مردم ما در اراضی اشغالی بی وقفه و فزاینده ادامه دارد بی آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین کاری انجام دهد گویا تشکیلات از میراث مقاومت که بزرگترین میراث در تاریخ منطقه است چیزی به ارث نبرده است.

عطوان ادامه داد: اسرائیل کرانه باختری را بلعیده و برای الحاق آن به اسرائیل برنامه ریزی می‌کند و تشکیلات خودگردان فلسطینی مایه مضحکه و خنده و حکمرانی اش نیز به یک دروغ و تمسخر تبدیل شده است و با همه این اوصاف عناوین پرطمراقی مانند نخست وزیر, وزیران, سخنگویان رسمی, اعضای مجلس, شورای ملی, شورای مرکزی, و شورای انقلابی و غیره … گوش فلک را کر کرده است.

این تحلیلگر می‌افزاید: رهبران محترم به سخنان خودشان احترام می‌گذارند و اگر تهدید کنند به اجرا در می‌آورند و ثابت می‌کنند که از پس مسئولیت بر می آیند اما آنان (تشکیلات خودگردان فلسطینی) که نماینده ملت فلسطین هستند و به نام آن صحبت می‌کنند حتی یک حرف از حرف‌هایی را که زده‌اند اجرا نکرده‌اند.

عطوان تاکید کرد: از شما خواهش می‌کنیم در قدر و قواره و در حد و اندازه فداکاری‌های ملت فلسطین, خون‌های شهدا، مبارزه خانواده‌ها و تاریخ بزرگ ملت فلسطین در مقاومت باشید و از این تهدیدات توخالی و دروغین دست بردارید و اگر نمی‌توانید این تهدیدات را اجرا کنید لا اقل سکوت کنید و به عیش و نوشتان از قِبَلِ لقب‌ها, سمتها و مناصبی در قالب دروغ و فریبی به نام تشکیلات خودگردان فلسطینی به پایتختی رام الله ادامه دهید. هر کس می‌خواهد نماینده ملت فلسطین باشد و از طرف آن حرف بزند باید الگو و نمونه باشد و وقتی حرف می‌زند عمل کند و حتی بدون آنکه تهدید کند کارش را انجام دهد».

توقف قراردادها با تل آویو؛ تهدیدات توخالی و دروغین یا واقعی؟

به هر حال آنچه ملت فلسطین نیاز دارد اقدام عملی و وحدت برای مقابله با تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی است و وعده و شعار مشکلی از مشکلات بی شمار و مصائب ملت فلسطین حل نخواهد کرد. فلسطینی‌ها به توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران و لغو قراردادها و توافقات با صهیونیست‌ها و روی آوردن به گزینه مقاومت نیاز دارند زیرا رژیم صهیونیست فقط زبان زور را می فهمد و ادامه روند سازش و امیدوار بودن به مذاکره با رژیمی که توسعه طلب است راه به جایی نمی‌برد. اگر قرار بود که مذاکرات نتیجه دهد تا به حال نتیجه می‌داد، اگر قرار بود که تل آویو در سایه تلاش‌های سازش به جنایات خود علیه فلسطینی‌ها پایان دهد که اینگونه می‌شد. تنها گزینه‌ای که سبب می‌شود صهیونیست‌ها به عقب بنشینند مقاومت و تصمیمات کوبنده علیه تل آویو است. صهیونیست‌ها با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال تحقق همه آمال خود هستند و مقابله با نیات خبیث و توسعه طلبانه صهیونیست‌ها تنها با وحدت و اقدامات عملی محقق خواهد شد. باید نَه واقعی به توافقات ننگین گفته شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار