دمشق: ترکیه توافق سوچی را اجرا نکرد/ با همیپمانان خود تروریست‌ها را نابود کردیم

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن انتقاد از حضور غیر قانونی ترکیه و آمریکا در سوریه، تأکید کرد که ترکیه به اشغال بخش‌هایی از سوریه ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۳۵۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ - 02August 2019

دمشق: ترکیه توافق سوچی را اجرا نکرد/ با همیپمانان خود تروریست‌ها را نابود کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که «بیانیه پایانی این دور [از مذاکرات آستانه]از نظر محتوای سیاسی و تحلیل وضعیت آن، برای سوریه بهتر است».

سیزدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه در «نور سلطان» پایتخت قزاقستان از پنجشنبه (روز گذشته) با حضور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، روسیه و نمایندگانی از دولت و مخالفان سوریه آغاز و امروز جمعه به کار خود پایان داد.

در این دور از مذاکرات، عراق و لبنان نیز نمایندگانی را به عنوان ناظر اعزام کردند و «گیر پدرسن» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به دلیل وضعیت نامساعد جسمانی، در این دور از مذاکرات حضور نداشت.

در بیانیه پایانی این مذاکرات، بر توافق همه طرفین برای کنار گذاشتن راهکار نظامی بحران سوریه، رعایت قطعنامه‌های بین‌المللی، رد اشغال جولان سوریه و رد همه طرح‌های تجزیه‌طلبانه تأکید و مقرر شد که نشست بعدی نیز در اکتبر برگزار شود.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از بشار الجعفری که ریاست هیئت سوری در این مذاکرات را بر عهده داشت، گزارش داد که دولت ترکیه «به صورت صادقانه و شفاف» توافق سوچی را اجرایی نمی‌کند.

به گفته الجعفری، بر اساس این توافق، باید گروه‌های تروریستی تا عمق ۲۰ کیلومتری عقب‌نشینی کنند و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین نیز از این منطقه خارج شود.

در پی توافقی که بین رؤسای جمهور ترکیه و روسیه حاصل شد، قرار بود طی سه مرحله تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح در ادلب خارج شوند.

قرار بود در مرحله نخست تا ۲۳ مهر ۱۳۹۷، یک منطقه عاری از سلاح در عمق ۱۵ کیلومتری در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم، تا ۱۹ آبان ۱۳۹۷، سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد. در مرحله سوم، تروریست‌ها می‌بایست از این منطقه خارج می‌شدند که تا به امروز، این اتفاق رخ نداده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در این نشست خبری تصریح کرد که دولت ترکیه «در راستای نقض توافقات آستانه که بر تمامیت ارضی، حاکمیت و سلامت اراضی سوریه تأکید دارد، ترکیه به اشغال بخش‌هایی از سوریه ادامه می‌دهد».

وی همچنین خاطر نشان کرد، تروریست‌های تحت حمایت ترکیه همچنان در حال سرقت آثار باستانی سوریه در منطقه «عفرین» (شمال سوریه) و انتقال آن به ترکیه هستند.

الجعفری ادامه داد: «سوریه با حمایت همپیمانان خود توانست داعش و بخش گسترده‌ای از حضور سایر گروه‌های تروریستی را از بین ببرد و هر آنچه ائتلاف [آمریکا موسوم به ضد داعش]می‌گوید، نادرست است».

این مسئول سوری با اشاره به مشترک بودن اهداف تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی در تخریب سوریه، اظهار داشت که ترکیه و آمریکا حق ندارند درباره یک وجب از خاک سوریه سخنی بگویند.

وی در پایان اعلام کرد که ترکیه و آمریکا با حضور غیر قانونی خود، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده‌اند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها