در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

تاکید امام خامنه‌ای بر نگارش تاریخ مشروطه/ تطهیر پهلوی‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت، تاکیدات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) را علت پرداختن به تاریخ مشروطه توسط این موسسه دانست و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل هجمه‌ای که نسبت به تاریخ، تحریف آن و تطهیر پهلوی‌ها مخصوصاً در مراکز علمی و دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، ضرورت پرداختن به مسئله تاریخ مشروطه از گذشته بیشتر است.
کد خبر: ۳۵۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲ - 05August 2019

احمد عطایی مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اهمیت نگارش تاریخ مشروطه اظهار داشت: شباهت‌های دوران مشروطه با انقلاب اسلامی موجب اهمیت این موضوع تاریخی است. امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیاناتشان مکرراً بر مسئله مشروطه و عبرت‌گیری و درس آموزی از آن تاکید داشته‌اند که بخاطر وجود همین شباهت‌هاست.

وی تاثیرگذاری نقش علما را یکی از شباهت‌های دوران مشروطه با انقلاب اسلامی دانست و گفت: علما سردمدار حرکت مشروطه و انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ وجود دولت‌های بیگانه، اعمال نظر، فشارها و دخالت‌های آن‌ها برای ایجاد انحراف در این دو حرکت‌ از جمله دیگر شباهت‌های این برهه‌های تاریخی است که در مشروطه بنا به دلایلی موفق شدند اما در انقلاب اسلامی با اینکه نهضت آزادی به عنوان دولت موقت روی کار آمد اما با درایت و قاطعیت حضرت امام (ره) موفق نشدند.

ادامه جریان «منورالفکرها» به عنوان پایگاه دشمنان

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شباهت‌های این دو اتفاق، وجود عناصری به نام «منورالفکرها» است که تلاش می‌کنند تا به عنوان پایگاه‌ داخلی دشمنان بیرونی فعالیت داشته باشند. این جریان را رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام «تقی‌زده‌ها» یاد کردند؛ تقی‌زاده یکی از عناصری است که در نهضت مشروطه فعال بود و بیش از 80 سال در فعالیت‌های سیاسی کشور حضور داشت و به بیگانه خدمت می‌کرد. تقی‌زاده‌های امروز نیز دنباله‌روی مشی فعالیت‌های همان تقی‌زده هستند اما با تجربیات جدید که موجب شده فعالیت‌های آشکاری را انجام ندهند اما نفوذ در ارکان کشور و تغییر تصمیم‌گیری‌ها در مراکز تصمیم‌گیری از جمله کارهایی است که این جریان انجام می‌دهد.

این پژوهشگر تاریخ تاکید کرد: مشابهت‌های تاریخی دوران مشروطه و انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند تا ما این مقطع تاریخی را با دقت تمام مطالعه کنیم و از آن عبرت و درس‌های لازم را فراگیریم.

عطایی درخصوص اهتمام تاریخ‌نگاران نسبت به نگارش دوران مشروطه عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم درخصوص مشروطه کار زیادی صورت گرفته اما اندک کتاب‌هایی که نوشته شده، آثار خوبی است که البته عناوین آن‌ها مستقیماً مربوط به مشروطه نیست. مثلاً کتاب «تاریخ معاصر ایران» اثری است که توسط موسسه تحقیقات تاریخ معاصر چاپ شده که درآن مفصل به مسئله مشروطه پرداخته شده است. «بحران مشروطیت در ایران» اثری دیگری است که حسین آبادیان آن را به سرانجام رسانده که دست‌های پنهان در این اتفاقات را به خوبی نشان داده است. «بست‌نشینی مشروطه‌خواهان در سفارت انگلیس» کتاب دیگری است که رسول جعفریان درآن به یک مقطعی از تاریخ مشروطه پرداخته است.

تاریخ‌نگاران درباره مشروطه کم‌کاری کرده‌اند

وی به کم‌کاری تاریخ‌نگاران درباره دوران مشروطه اشاره کرد و گفت: ما کتابی درباره مشروطه از نگاه انقلاب اسلامی نداریم و کتاب‌هایی که در این موضوع نوشته شده عمدتاً نهضت مشروطه را یک نهضت وطنی می‌دانند که انحرافی در آن نبوده و عدالت‌خواهی علما که تبدیل به هیچ شد را نفی می‌کنند. این کتاب‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته و چاپ شده‌اند اما بعد از انقلاب، عمدتاً آثاری که در این زمینه به چاپ رسیده، کارهای فاخری نبوده‌اند.

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت گفت: فصلنامه تاریخ معاصر که توسط موسسه تحقیقات منتشر می‌شود، مصاحبه‌های زیادی را با افراد مختلف برای روشن کردن عمق وقایع تاریخ مشروطه انجام داده اما خیلی پراکنده است و تمرکزی بر مشروطه ندارد و همین مسئله موجب اعتراض رهبر معظم انقلاب اسلامی شد. ایشان در دیدار با ستاد پاسداشت صدمین سالگرد مشروطه بیانات مهمی فرمودند که می‌فرمایند «چرا ما تاریخ جامعی درباره مشروطه نداریم؟» کارهایی درباره مشروطه انجام شده اما این فعالیت‌ها درحدی که انقلاب اسلامی باید به آن می‌پرداخت، نبوده‌اند.

ماموریت مستقیم امام خمینی (ره) به حمید روحانی برای نگارش تاریخ

عطایی نوشتن تاریخ را یکی از تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) دانست و افزود: حضرت امام خمینی (ره) به دلیل اهمیت و تاکیدی که برای نگارش تاریخ قائل بودند، حجت‌الاسلام حمید روحانی را مامور نگارش تاریخ انقلاب کردند و مسیر را برای ایشان مشخص کردند و فرمودند «تاریخ نگاران بیگانه آن طوری می‌نویسند که اربابانشان می‌خواهند» و دستور دادند نگارش تاریخ معاصر را با صدا و تصویر همراه کنید تا دیگران نتوانند در تاریخ انقلاب تحریف ایجاد کنند. ایشان به طور رسمی برای تاریخ‌نگاری حکم صادر کردند بنابراین از همان زمان تاریخ نگاری مطرح بود و حضرت آقا نیز بر این مسئله تاکید داشتند.

وی به جمله مهمی از حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: امام (ره) می‌فرمایند «عبرت بگیرید از این حوادث تاریخ، تاریخ معلم انسان است. تعلیم بگیرید از این حوادثی که در دنیا واقع می‌شود» امام خمینی (ره) در این جمله به اهمیت تاریخ و چرایی مطالعه آن اشاره دارند. همان چیزی که حضرت امیر (ع) در وصیت به امام حسن مجتبی (ع) درباره اهمیت تاریخ می‌فرمایند «تاریخ دلایل فرود، نزول و شکست حکومت‌ها و دلایل پیروزی و مقامت ملت‌ها را بیان می‌کند».

تاکید رهبری بر مطالعه تاریخ بخاطر افزایش قدرت تحلیل در فتنه‌ها

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت افزود: رهبر انقلاب می‌فرمایند «من همیشه به جوانان و محصلین، طلاب و دیگران می‌گویم تاریخ را جدی بگیرید و با دقت آن را مطالعه کنید و ببنید چه اتفاقی افتاد است. عبرت از گذشتگان درس قرآن است» مطالعه تاریخ از نگاه رهبری بخاطر افزایش قدرت تحلیل مورد تاکید است چراکه با قدرت تحلیل در فتنه‌ها حق و باطل شناخته می‌شود.

عطایی کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» را حاصل پنج سال پژوهش دانست و گفت: در دیدار ستاد یکصدمین سال بزرگداشت نهضت مشروطه با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان فرمودند «ما کتاب جامعی درباره مشروطه نداریم که نقش علما، بیگانگان و منورالفکرها را نشان داده باشد» ما در موسسه قدرولایت پس از این بیانات، برای نوشتن کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» اقدام کردیم. در این زمینه کارهای خوبی منتشر شده اما در سال‌های اخیر به دلیل هجمه‌ای که نسبت به تاریخ، تحریف آن و تطهیر پهلوی‌ها مخصوصاً در مراکز علمی و دانشگاه‌ها صورت گرفته این مسئله حساس‌تر شد و ضرورت بیشتری برای پرداختن به آن وجود داشت.

وی بیان کرد: ما خودمان را موظف می‌دانیم که در چارچوب اشارات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در زمینه‌های مختلف کار کنیم. حضرت آقا در زمینه «گام دوم انقلاب» به سه بخش وضعیت گذشته، آنچه انقلاب اسلامی انجام داده و تمدن‌سازی که نقطه آرمانی انقلاب اسلامی است، اشاره فرمودند که دراین زمینه لازم است در بخش اول به تاریخ پهلوی و وضعیت مشروطه پرداخته شود چراکه تاریخ پُر از درس و عبرت است که امیدوارم اهل قلم به میدان بیایند چراکه وظیفه ما ناشران و اهل قلم این است که مطالبه‌های ایشان را در گام دوم انقلاب محقق کنیم.

تطهیر پهلوی‌ها در مراکز علمی و دانشگاهی

مدیر مسوول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت گفت: یکی از درس‌های بسیار مهمی که می‌توان از مطالعه تاریخ مشروطه داشت، ایجاد اختلافی است که در بین علما انجام شد. پس از اختلاف‌هایی که انجمن‌های سری بین علمای تهران و مراجع نجف ایجاد کردند بود که توانستند شیخ فضل‌الله نوری را در تهران و در جلوی دیدگان مردم به دار بزنند. این یکی از درس‌های بسیار مهمی است که می‌توان از وجود نفوذی‌هایی گرفت که به شکل تشکیلاتی و غیر تشکیلاتی ذهن علما را نسبت به هم بد می‌کردند. و درس دیگری که امروز قابل استفاده است بحث حرکت روشنفکری و شناخت عمق این حرکت است. شیخ فضل‌الله عمیقاً این حرکت را می‌شناخت اما دیگران متوجه آن نبودند و با هجمه‌هایی که انجام شد کار به جایی رسید که مردم نسبت به حرکت مشروطه بدبین شدند و نهایتاً این حرکت منجر به حکومت رضاخان شد لذا این اتفاقات برای ما عبرت است.

وی گفت: کتاب «در مشروطه چه گذشته؟» یک کار پژوهشی است که در پنج جلد منتشر شده و کسانی که می‌خواهند عمیقاً موضوع مشروطه را با اسناد مطالعه کنند، این کار یک اثر جامع و کامل است. همین کتاب با بخشی از اسناد و تصاویر و فشرده‌سازی متن با عنوان «مشروطه از آغاز تا سرانجام» منتشر شد. در کنار این آثار، دو کتاب داستانی مستند «عینک شیخ» به اُفت و خیزهای بین جناح روشن‌فکری و علما، به ویژه شخص شیخ فضل‌الله نوری می‌پردازد. «من تقی‌‎‎زاده هستم» اثری دیگری است که به شکل روایتگری از زبان تقی‌‎زاده و از ابتدای نهضت مشروطه تا 15 خرداد 1342 نگارش شده است. جلد اول این اثر منتشر شده و جلد دوم آن که مربوط به دوران پهلوی است در حال تدوین می‌باشد که در آینده منتشر خواهد شد.

عطایی از فراخوان همکاری موسسه قدرولایت با نویسندگان خبر داد و گفت: ما در فراخوان عمومی اعلام کرده‌ایم تا علاقمندانی از اهالی قلم که توان همکاری دارند ما را در بحث تاریخ کمک کنند تا آثاری را برای قشرهای مختلف تولید کنیم چراکه ما برای سنین مختلف از جمله مقاطع دبستان اثر مناسبی را نداریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار