اعتراض فلسطینی‌های آمریکا؛

رام‌الله: دموکراسی با نژادپرستی جمع نمی‌شود

ممانعت رژیم صهیونیستی از سفر دو عضو مسلمان کنگره آمریکا به کرانه باختری، با خشم فلسطینی‌ها و حتی جامعه فلسطینی‌های مقیم آمریکا روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۳۵۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ - 16August 2019

اعتراض فلسطینی‌های آمریکا؛ رام‌الله: دموکراسی با نژادپرستی جمع نمی‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چند نهاد فلسطینی در ایالات متحده، در بیانیه‌ای مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم کردند که مانع سفر «رشیده طلیب» و «الهان عمر» دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا از سرزمین‌های فلسطین اشغالی برای اطلاع از شرایط انسانی ملت فلسطین شدند.

بر اساس بیانیه مذکور، این در حالی است که هفته گذشته ده‌ها عضو کنگره در قالب تور‌های گردشگری به اسرائیل سفر کردند و خرج و تمهیدات سفر آن‌ها را لابی حامی اسرائیل یعنی آیپک پرداخت کرد.

در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به القدس العربی رسیده است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تبانی با نخست وزیر رژیم افراطی اسرائیل برای ممانعت از ورود دو عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده به مناطق فلسطین اشغالی متهم و تاکید شد: این اقدام نقض مصونیت پارلمانی آن‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق و قانون اساسی آمریکاست که اجازه تحریک علیه آمریکایی‌ها در کشور‌هایی خارجی را نمی‌دهد.

این بیانیه افزود: این ممنوعیت که به توصیه رئیس جمهور آمریکا انجام شد، نشان دهنده ائتلاف آمریکا و اسرائیل در پنهان کردن جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین است و همچنین نشان می‌دهد دولت‌های افراطی هر دو کشور در مورد سیاست‌های تبعیض نژادی توافق دارند.

سازمان‌های امضا کننده این بیانیه از کنگره آمریکا خواستند که در برابر تصمیم رژیم راستگرای افراطی اسرائیل برای جلوگیری از ورود دو عضو مجلس نمایندگان به دلیل مواضع سیاسی آن دو در مخالفت با ادامه نقض حقوق بشر و اشغالگری توسط اسرائیل موضع صریح و جامعی را اتخاذ کند.

در این بیانیه که شورای فلسطین در آمریکا صادر کرد و به امضای اغلب نهاد‌های جامعه فلسطینیان مقیم آمریکا رسید آمده است: این ممنوعیت در ادامه فعالیت نژادپرستانه ترامپ علیه این دو نماینده است، زیرا آن دو را به نفرت از ایالات متحده و اسرائیل متهم می‌کند و اعضای کنگره باید موضعی علنی علیه این تصمیم اسرائیل بگیرند؛ زیرا واکنش ندادن به آن به معنای تایید رفتار‌های نژادپرستانه و استبدادی اسرائیل است.

واکنش رام الله

به گزارش وبگاه خبری غزه الان، «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم در واکنش به این تصمیم آمریکا گفت: تصمیم اسرائیل و اظهارات تحریک آمیز علیه طلیب و عمر نشان دهنده ترس از رسوایی اشغالگران و رفتار‌های ظالمانه آن‌ها در حق ملت و خاک فلسطین پیش روی مردم آمریکا و جهانیان است.

اشتیه گفت: اسرائیل با هر کس که رویکرد اشغالگری آن را قبول نکند، می‌جنگد و سعی در خاموش کردن و ترساندن صدا‌های آزادی دارد که خواستار صلح و تحقق حقوق مردم فلسطین هستند.

وی افزود: تصمیم اسرائیل علیه عمر و طالب تأیید می‌کند که نژادپرستی و دموکراسی نمی‌توانند با هم هماهنگ باشند.

رشیده طلیب هم پس از تصمیم رژیم صهیونیستی در ممانعت از سفر وی و همکارش به سرزمین‌های اشغالی و فلسطین تصویری از مادربزرگ فلسطینی خود را که در کرانه باختری زندگی می‌کند در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد.

طلیب در کنار این تصویر نوشت: تصمیم اسرائیل در ممانعت از دیدار نوه با مادر بزرگ نشانه ضعف و هراس از افشای واقعیت‌هایی است که برای فلسطینی‌ها رخ می‌دهد.

طلیب که نخستین آمریکایی فلسطینی تباری است که به کنگره آمریکا راه پیدا کرده است تصمیم اسرائیل را توهین خواند و گفت: نتانیاهو تصمیم ترامپ درباره ممنوعیت سفر مسلمانان را اجرا کرد.

نتانیاهو درباره دلیل منع سفر این دو عضو کنگره آمریکا ادعا کرد که برنامه سفر آن‌ها نشان داده که هدف آسیب رساندن به اسرائیل و افزایش ناآرامی‌ها علیه آن است.

الهان عمر عضو دیگر کنگره آمریکا هم که از سفر به سرزمین‌های اشغالی فلسطین منع شده است در بیانیه‌ای گفت: تصمیم اسرائیل در ممانعت از این بازدید توهین به ارزش‌های دموکراتیک است و با توجه به مقاومت نتانیاهو در برابر تلاش‌های صلح اتفاقی عجیب و غریب نیست.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها