کوروس احمدی:

ادبیات آئینی با الهام از انقلاب موجب بازآفرینی مفاهیم حق طلبی شد

شاعر برجسته کشورمان گفت: ادبیات آئینی بعد از انقلاب از خود انقلاب و دفاع مقدس بهره جست و همین موجب بازآفرینی و تکرار مفاهیم شهادت، آزادی خواهی و حق طلبی شد.
کد خبر: ۳۶۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ - 03September 2019

ادبیات آئینی با الهام از انقلاب موجب بازآفرینی مفاهیم حق طلبی شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کوروس احمدی»  شاعر، پژوهشگر، منتقد ادبی و مدیر فرهنگی در مورد موضوع تاریخ ادبیات آئینی و مبارزه با استعمار  اظهار داشت: ادبیات آئینی مشتمل بر تاریخ، فرهنگ، فلسفه و عناصر کلی زندگی جامعه ایرانی است. ما ادبیات آئینی را از ابتدا با شعر و به ویژه شعر عاشورایی و با شاعری چون کسایی مروزی آغاز کردیم. شعر آئینی در گذر زمان ماحصل تلاش هایی است که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته و گونه ای از شعر را تشکیل داده که ما آن را به عنوان ادبیات عاشورایی و یا شعر آئینی می شناسیم.

احمدی با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از تولید ادبیات یا شعر آئینی در چهل سال اخیر به اندازه کل تاریخ ادبیات گذشته ما بوده به رادیو گفتگو گفت: 120 نفر از شاعران ممتاز تاریخ ادبیات درباره واقعه عاشورا و حادثه کربلا شعر گفته اند اما طی همین چهل سال اخیر با شکل گیری شعر آئینی و مطرح شدن موضوعاتی چون مهدویت و عاشورا و انتظار در محافل شعری و پژوهشها، ما از نظر کمی و کیفی به اندازه گذشته تلاش کردیم.

این منتقد ادبی با اشاره به اینکه شاعران در گذشته بیشتر نظم می نوشتند و آثار حوزه عاشورایی بیشتر تصویرسازی بود افزود: واقعه کربلا در قالب ترکیب بندها و به صورت روایی و داستانی تصویر سازی می شد اما بعد از انقلاب تلاش هایی در جهت توسعه معناگرایی به جای تصویرسازی عاشورا انجام گرفت. کربلا و عاشورا یک مسئله جهانی و تراژدی انسانی است و تفاوت حماسه های معروف جهان با حادثه کربلا نیز از همین موضوع نشأت می گیرد، به عبارتی در حماسه حسینی یک جنبه مقدس بین رابطه انسان با خدا شکل می گیرد اما حماسه های دیگر، جنبه زمینی دارند.

پژوهشگر ادبی با اشاره به سیر تحولات ادبیات در دوره های مختلف ایران یادآور شد: ادبیات در دوره سامانیان و غزنویان یک ادبیات بزمی و رزمی بود اما در قرن پنج و شش تبدیل به ادبیات عرفانی شد. ادبیات از حمله مغول به بعد نیز جنبه انتقادی به خود گرفت و در دوره مشروطه سیاسی و ملی شد. هم اکنون نیز الزاما نباید ادبیات و مسائل عقیدتی و شالوده اساسی تفکر مردم را به واسطه عصر دیجیتال دستخوش تغییر و تحولات کنیم. متاسفانه عده ای از ادبیات برای فریب مخاطب و جمع کردن فالوور از ترفندهای هنجار گریز یا هنجار شکن استفاده می کنند.

این شاعر با اشاره به مهم ترین ویژگی های مثبت ادبیات آئینی معاصر بیان داشت: ادبیات آئینی بعد از انقلاب از خود انقلاب و دفاع مقدس بهره جست و همین موجب بازآفرینی و تکرار مفاهیم شهادت، آزادی خواهی و حق طلبی شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار