علی ناظری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«گرانی کاغذ» علت پراکندگی مخاطبین ادبیات دفاع مقدس/ نظارت بر قیمت کتاب ضعیف است

مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس، گرانی قیمت کاغذ را علت پراکندگی مخاطبین ادبیات دفاع مقدس دانست و گفت: من تا به حال سراغ ندارم که مسوولین جلسه‌ای برای کنترل قیمت کتاب برگزار کنند.
کد خبر: ۳۶۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۴ - 28September 2019

«علی ناظری» مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس و مدیر انتشارات فاتحان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‎‌پرس، با اشاره به مشکلات صنعت نشر اظهار داشت: طی حدود یک سال گذشته قیمت کاغذ همواره نوساناتی داشته و این نوسانات موجب شده تا همه ناشران با مشکلاتی روبرو شوند و در این میان نیز ناشران دفاع مقدس مستثنی نبوده‌اند؛ البته وزارت ارشاد نیز منفعل نبوده و بحث یارانه کاغذ را اعمال کرده تا بتواند قیمت‌ها را کنترل کند.

وی گفت: به گفته مسوولین وزارت ارشاد، نسبت به ناشران دفاع مقدس اهتمام ویژه وجود داشته و در همین راستا نیمی از کتاب‌های منتشر شده دفاع مقدس با کاغذ دولتی بوده است؛ البته این نکته قابل ذکر است که کاغذ دولتی به معنی کاغذ ارزان‌تر از بازار آزاد سال گذشته نیست؛ چراکه ما مثلاً اگر سال گذشته کاغذ را از بازار آزاد با بندی 87 هزار تومان خریداری می‌کردیم، امسال کاغذ دولتی را از وزارت ارشاد با بندی 120 هزار تومان خریداری می‌کنیم؛یعنی عملاً قیمت‌ کاغذ دولتی امسال به مراتب گران‌تر از کاغذ بازار آزاد سال گذشته است.

مدیر انتشارات فاتحان افزود: جمع‌بندی اتفاقات رخ داده در سال گذشته موجب شده تا قیمت تمام شده کتاب گرانتر شود و به همین دلیل ناشران نیز قیمت کتاب را افزایش داده‌اند. البته کنترلی بر قیمت کتاب وجود ندارد و قیمت کتاب خیلی گران‌تر از قیمت تمام شده آن می‌باشد که به دلیل هرج و مرجی است که در بین ناشران وجود دارد؛ برخی کاغذ یارانه‌ای و دولتی را دریافت کرده‌اند اما قیمت‌های آن‌ها براساس کاغذ بازار آزاد اعمال شده است!

مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که در بحث نظارت بر قیمت کتاب، آیا کنترل امکان پذیر است یا نه، گفت: بلاخره صنف و آقایانی که خودشان را اصناف نشر می‌دانند می‌توانند چنین کنترلی داشته باشند؛ از جمله خود ما به عنوان مجمع ناشران دفاع مقدس که مسوولیت تشکل‌های این حوزه را برعهده داریم خواهیم توانست چنین کنترلی را داشته باشیم. ناشران متوجه می‌شوند که با این اتفاقات در حال آسیب‌زدن به یکدیگرند چراکه این هرج و مرج‌ها آسیب‌زاست.

ناظری تصریح کرد: یکی از آسیب‌های بازار نابسامان کنونی پراکنده شدن مخاطب و کم شدن خرید کتاب است. اگر مخاطب خیلی هم علاقمند باشد به دنبال خرید کتاب‌های ارزان خواهد رفت و از خرید کتاب‌های گران‌قیمت صرف‌نظر می‌کند و بالاخره چنین آسیب‌هایی به ناشران و مخاطبین وارد خواهد شد. باید اجماعی بین ارشاد و تشکل‌های نشر وجود داشته باشد تا این اوضاع کنترل شود. من تا به حال سراغ ندارم که مسوولین جلسه‌ای برای کنترل قیمت کتاب برگزار کنند تا نظارتی بر مجموعه‌هایی که کاغذ دولتی دریافت کرده‌اند و حتماً برخی از آن‌ها، کتاب را گران می‌فروشند اعمال شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار