سقوط مجسمه‌های محمدرضا پهلوی از میادین یزد در محرم ۵۷

در محرم سال ۱۳۵۷ فصل نوینی از مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی ورق خورد و اتفاقات ماندگاری در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شد.
کد خبر: ۳۶۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ - 05September 2019

سقوط مجسمه‌های محمدرضا پهلوی از میادین یزد در محرم ۵۷به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، در محرم سال ۱۳۵۷ فصل نوینی از مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی ورق خورد و در ماه پیروزی خون بر شمشیر، مردم در سراسر کشور علیرغم محدودیت‌های شدید امنیتی، با برقراری پیوند بین مراسم عزاداری و فعالیت‌های سیاسی، پرشورتر از قبل در صحنه حاضر شدند.

در محرم آن سال، مردم شهر یزد تحت زعامت شهید آیت‌الله صدوقی، به طور منظم دسته‌های بزرگی به راه می‌انداختند و ضمن عزاداری سالار شهیدان، به مبارزه با رژیم پهلوی می‌پرداختند. محمود صلاحی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است حال هوای ایام محرم ۵۷ در یزد را این چنین توصیف می‌کند: «مرحوم شیخ محمد صدوقی به مناسبت ماه محرم اعلامیه‌ای خطاب به مردم صادر کرد و طی آن وضعیت سیاسی کشور را تشریح نمود. او همچنین از مردم خواست محرم آن سال مردم به صورت یکپارچه و در یک صف واحد به عزاداری امام حسین (ع) و یارانشان بپردازند و از پراکندگی و جدایی پرهیز نمایند.»

صلاحی روایت می‌کند: «رژیم پهلوی که حکومت نظامی اعلام کرده بود، از ترس گسترش دامنه فعالیت‌ها علیه خود اعلام کرد: هرگونه مراسم و مجالس عزاداری باید با هماهنگی مراکز شهربانی و کلانتری‌ها در کل کشور باشد و به هیچ وجه اجازه­ برگزاری مراسم بدون هماهنگی با این مراکز داده نخواهد شد؛ اما مردم و مبارزان فعال با شنیدن این خبر به مقابله با آن برخاستند و بدون مراجعه به شهربانی‌ها و کلانتری‌ها بی هیچ ترس و واهمه‌ای در دسته‌های منظم و یکپارچه مراسم عزاداری برگزار کردند. در هر مجلس سوگواری، وعاظ و سخنرانان به تشریح جنایات پهلوی پرداخته و در مقایسه محمدرضا شاه با یزید، او را «یزید زمان» خطاب می‌کردند؛ بنابراین امواج گسترده انقلاب اسلامی در محرم اوج گرفت.»

محمود صلاحی ادامه می‌دهد: «در محرم ۵۷ دیگر تظاهرات و راهپیمایی­‌ها مختص چند شهر بزرگ نبود، بلکه در اقصی نقاط کشور حتی شهر‌های کوچک تا روستا‌ها نیز اقدامات ضد رژیم پهلوی دیده می‌­شد. در تاسوعای سال ۵۷ جمعیتی بیش از یک هزار تن با سردادن شعار‌هایی علیه رژیم پهلوی دست به راهپیمایی در خیابان‌های اصلی یزد زدند که حضرات آیات صدوقی و خاتمی و بسیاری از روحانیون مبارز و فعالان انقلابی دیگر در صف اول آن حضور داشتند. این حرکت در روز عاشورای حسینی نیز ادامه داشت و مردم خشمگین در نقاط مختلف یزد ضمن راهپیمایی گسترده، مجسمه شاه را از میادین پایین کشیده و منهدم کردند.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار