نویسنده کتب حوزه دفاع مقدس:

دهه‌ هشتاد موج چاپ خاطرات دفاع مقدس بود/ لزوم پرهیز از اغراق و تقدس‌گرایی در تولید آثار دفاع مقدس

«مهدی نورمحمدزاده» گفت: فرهنگ دفاع مقدس از دهه هشتاد شمسی به رسمیت شناخته و موجی در حوزه چاپ خاطرات به وجود آمد.
کد خبر: ۳۶۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ - 22September 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان شرقی، «مهدی نورمحمدزاده» فعال فرهنگی تبریز و نویسنده کتب حوزه دفاع مقدس امروز در نشست فکرانه حسینیه هنر با محوریت دفاع مقدس اظهار داشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی اتاق‌های فکری در جهت حذف شهدا از تقویم تاریخی و حافظه ملت ایران شکل گرفت.

وی ادامه داد: دلایل بسیاری برای کم رنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت به بهانه‌های واهی مطرح می‌شد؛ برخی‌ها به طولانی شدن جنگ استناد می‌کردند و براین باور بودند که طولانی شدن جنگ حادثه‌ای تلخ را در ذهن مردم شکل داده است.

نویسنده کتب دفاع مقدس با بیان اینکه در سینمای دهه هفتاد، آثاری برای مقابله با این نوع تفکر خلق شد، فیلم‌های قارچ سمی و آژانس شیشه‌ای از جمله تولیدات هنری نامید که در مقابل تفکر حذف شهدا قد علم کردند و در زمان خود نیز تاثیر گذار بودند.

وی اذعان کرد: مقابله با تفکر حذف شهدا در حوزه‌های مختلف، باعث شد که عوامل این اتاق فکر نتوانند پروژه خود را به اتمام برسانند.

نورمحمدزاده با اشاره به اینکه شهید زدایی جدیدالخلق نیست و در برخی برهه‌ها تقابل با شهدا به صورت مستقیم انجام شده است، توضیح داد: پیش‌تر به بهانه‌های مختلفی از جمله زیباسازی شهرها آثار شهدا را به ترتیب از سطح جامعه و خیابان‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ دفاع مقدس از دهه هشتاد شمسی به رسمیت شناخته و اولین کنگره‌های شهدا در میانه‌های دهه هفتاد در شهرهای مختلف برگزار شد و در دهه هشتاد موجی در حوزه چاپ خاطرات به وجود آمد.

فعال فرهنگی تبریز با تاکید بر اینکه فاصله گرفتن از برخی روایات درباره شهدا که همراه با اغراق و تقدس گرایی خاص است می‌تواند در کاهش فرهنگ ایثار و شهادت موثر باشد، متذکر شد: برخی شهدا را چنان دست نیافتنی کرده‌اند که جوان امروزی نمی‌تواند الگو برداری کند؛ باید به سیره خود شهدا بازگردیم، جان مایه وصیت‌نامه شهدا خدمت به مردم است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار