جزئیات چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه جزئیات چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۶۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ - 23September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام «سیدمصطفی حسینی» رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام «علی مغنی» رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور در سازمان اوقاف برگزار شد.

در این نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به رشد مسابقات سراسری قرآن کریم طی ۴۲ دوره برگزاری اظهار داشت: این رقابت‌ها بزرگترین رویداد تبلیغ ترویجی قرآن است که در سطوح مختلف از مرحله شهرستانی تا مرحله بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی به برگزاری مسابقات کتابت قرآن برای اولین‌بار اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین‌بار مسابقات کتابت قرآن در کنار مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می‌شود و مرحله مقدماتی آن طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد و برگزیدگان در اصفهان با هم رقابت می‌کنند، همچنین بخش معارفی مسابقات در رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد و این بخش یکی از بخش‌های جذاب و پرطرفدار رقابت‌ها تبدیل شده است.

برگزاری مسابقات امسال در دو بخش مجزای مقدماتی و نهایی

حسینی درخصوص دیگر تحولات مسابقات قرآن کریم گفت: سال گذشته آیین نامه رقابت‌ها تغییراتی داشت و امسال این آیین‌نامه به تثبیت رسید. همچنین مسابقات امسال در دو بخش مجزا شامل مراحل مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود و این شیوه باعث شده فرصت بهره‌مندی از بُعد آموزشی رقابت‌ها نیز فراهم شود و داوران فرصت دارند تا نسبت به اجرای هر شرکت‌کننده تحلیل خود را ارائه دهند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تقویت بعد رسانه‌ای رقابت‌ها را یکی دیگر از تحولات آن برشمرد و گفت: با این کار فرصت خوبی پیدا شده تا بتوانیم از طریق رسانه شرکت‌کنندگان را به خوبی معرفی کنیم و در بازه زمانی مختلف رقابت آنها را نمایش دهیم. البته با وجود رشد مسابقات در حوزه استعدادیابی نمی‌توان فقط به این رقابت‌ها اکتفا کرد بلکه باید در این زمینه از روش‌های نوین استعدادیابی استفاده کنیم و روش‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم. در این راستا تلاش می‌کنیم تا طی فراخوانی در روزهای آینده پیشنهادات را برای گرایش مسابقات به این حوزه اخذ کنیم.

وی برگزاری مسابقات با شیوه‌های طولانی کنونی را امری خسته‌کننده دانست و گفت: شاید اگر فعالان قرآنی و اساتید را هم ساعت‌ها در سالن مسابقات بنشانیم و انتظار داشته باشیم با هیجان به تلاوت‌ها گوش دهند آنها هم خسته شوند پس در این زمینه نیازمند این هستیم که به دنبال نوآوری باشیم تا هر چه بیشتر بتوان مسابقات قرآن کریم را جذاب‌تر کرد.

لزوم رفع محدودیت حضور قاریان بین‌المللی در مسابقات قرآن

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محدودیت حضور برگزیدگان ادوار گذشته در مسابقات به چه صورت است، گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه در ستاد عالی مسابقات و با خرد جمعی کارشناسان انجام می‌شود اگر در این زمینه قرار بود من تصمیم بگیرم مطمئن باشید محدودیت حضور در مسابقات قرآن را برای همه بر می‌داشتم، زیرا همانطور که یک ورزشکار می‌تواند سال‌های مختلف در عرصه رقابت حضور داشته باشد و عناوین مختلف کسب کند یک قهرمان قرآنی هم باید بتواند چندین دوره در مسابقات حضور داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص موضوع استقبال ضعیف مخاطبان از برگزاری مسابقات قرآن افزود: استان‌هایی که میزبانی را می‌پذیرند تلاش می‌کنند سالن مسابقات خالی نباشد در این زمینه استان اصفهان قطب قرآنی است و بیشترین حافظ قرآن را دارد و برنامه‌ریزی خوبی برای حضور مخاطبان در سالن رقابت‌ها صورت گرفته است. اما آنچه مهم است این است که باید قبول کنیم مسابقات قرآن نمایشگاه قرآن و رویدادهایی از این دست بخشی از منظومه قرآنی است و نیاز است زیرساخت‌های آن را گروه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف انجام دهند.

وی ادامه داد: در کشور مصر شاهد هستیم وقتی یک قاری قرآن در کرسی تلاوت قرار می‌گیرد مخاطبان زیادی به استقبال او می‌آیند و ساعت‌ها پای رحل قرآن می‌نشیند و تلاوت را گوش می‌دهند. این اتفاق در کشور ما رخ می‌دهد؟ البته فراموش نکنیم که چنین اتفاقی در محافل اهل بیت (ع) خصوصاً امام حسین علیه‌السلام رخ می‌دهد و این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عربی بودن قرآن کریم است. این که مستمع بداند آنچه که گوش می‌دهد چیست بسیار در جذاب شدن تلاوت قرآن تاثیر دارد.

حسینی رسانه را در جذب مخاطب به قرآن کریم بسیار موثر دانست و گفت: در دهه‌های ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شاهد بودیم رسانه چگونه جواد فروغی و سید محمدحسین طباطبایی را در جامعه مطرح و این افراد به معروفترین شهروندان تبدیل شدند حال سؤال اینجاست چرا این اتفاقات امروز رخ نمی‌دهد؟ و چرا رسانه‌های ما قهرمانان قرآنی را به این شکل به مردم معرفی و شناسایی نمی‌کنند؟ چرا همه انعکاس فعالیت‌های قرآنی به شبکه قرآن محدود شده؟ متأسفانه درخصوص یک موضوع ورزشی همه شبکه‌های تلویزیونی پای کار هستند و اخبار و اطلاعات آن را منتشر می‌کنند اما درخصوص یک رقابت قرآنی هیچ کدام از شبکه‌ها علاقه‌ای برای انعکاس ندارند.

چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان

در ادامه حجت‌الاسلام علی مقنی رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور به ارائه جزئیاتی از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و گفت: این رقابت ها از ساعت ۱۰ صبح روز ۱۶ مهرماه در دانشگاه اصفهان آغاز می‌شود و تا روز ۱۱ مهرماه در بخش برادران ادامه دارد. همچنین بخش خواهران از روز ۱۱ مهر آغاز و تا ۱۹ مهر برگزار می‌شود.

وی چابک‌سازی و جذاب‌کردن مسابقات را از جمله برنامه‌های در دستور کار دانست و گفت: تا سال قبل مرحله نهایی رشته معارف خانم‌ها و آقایان در کنار مسابقات مرحله نهایی برگزار می‌شد اما امسال مسابقات معارف را به صورت تولیدی در قم برگزار کردیم که انشاءالله بعد از پایان ماه صفر از شبکه قرآن پخش می‌شود.

۶۰ نفر از برترین اساتید مسابقات سراسری قرآن کریم را داوری می‌کنند

وی به قضاوت ۶۰ داور در این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: امسال ۶۰ نفر از برترین اساتید برادر و ۴۵ داور خانم در مسابقات قضاوت می‌کنند.

مغنی از انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات مختلف بین‌المللی در مسابقات سراسری خبر داد و گفت: شاید اصلی‌ترین جایزه مسابقات سراسری قرآن کریم موضوع انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات جمهوری اسلامی و مسابقات کشور مالزی است که این دو نماینده بلافاصله پس از اعلام نتایج مسابقات سراسری قرآن کریم معرفی می‌شوند. همچنین تا قبل از برگزاری مسابقات به شیوه سطح‌بندی نفرات اول تا پنجم جوایزی را دریافت می‌کردند اما طی سال‌های اخیر مسابقات، برگزیدگان در سه سطح ممتاز عالی و شایسته تقدیر رتبه‌بندی می‌شوند که هیچ محدودیتی در هیچ سطح وجود ندارد مثلاً ممکن است در سطح ممتاز ۶ نفر در سطح عالی ۵ نفر در سطح شایسته تقدیر هم چند نفر انتخاب شوند که این هم یکی دیگر از مزایای مسابقات با شیوه جدید است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار