مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

اسناد دفاع مقدس باید در دسترس محققین باشد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، در دسترس قرار دادن اسناد مربوط به دفاع مقدس و تولید آثار پژوهشی، ادبی و هنری در این حوزه را امری ضروری برشمرد و این حرکت را مانع از تحریف دفاع مقدس خواند.
کد خبر: ۳۶۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ - 24September 2019

به گزارش دفاع­‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی در مراسم رونمایی از مجموعه نشریه‌ها و مجموعه موضوعی دوره دفاع مقدس موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی که امروز در موزه قرآن حرم رضوی برگزار شد، با تأکید بر لزوم دستیابی آسان به منابع و اسناد هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: دغدغه مشترک پیشکسوتان و حماسه‌سازان دفاع مقدس این است که این رویداد بزرگ در لابه‌لای حوادث تاریخ فراموش نشود و دشمنان آن را تحریف نکنند.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب تأکید دارند که در حوزه دفاع مقدس خاطرات و تجارب به قدری باید ثبت شود که برای 200، 300 سال آینده انقلاب هم ذخیره معنوی و استراتژیک داشته باشیم.

یوسفعلی‌زاده از بخشی دیگر از بیانات حضرت امام خامنه‌ای در این خصوص یاد کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند که سال‌های دفاع مقدس به مثابه گنج ماست و ما باید هرچه بیشتر از این گنجینه در تولید آثار فاخر ادبی، تألیف کتاب‌های عمیق علمی‌پژوهشی و تولید نمایشنامه، فیلم و سریال استفاده کنیم و دفاع مقدس را ماندگار کنیم چراکه تا این اندیشه‌ها و مضامین، لباس هنر نپوشند، ماندگاری‌شان تضمین نمی‌شود.

وی افزود: دشمن تلاش می‌کند تا این صفحه روشن ایستادگی، مقاومت و رشادت را از مقابل دیدگان ما کنار بگذارد و به جای آن کتاب مذاکره و کوتاه آمدن را جلوی ما باز کند و این ارزش‌های دفاع مقدس است که به ما نهیب می‌زند دچار این غفلت نشویم.

این مسئوول خاطرنشان کرد: لازمه این هوشیاری این است که اسناد، سوابق و داشته‌های تاریخی را از آرشیوها خارج کنیم، بر روی دست بگیریم و اجازه ندهیم تحریف شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، اقدام آستان قدس رضوی در ایجاد آرشیو اسناد و مطبوعات و رونمایی از آنها را ارزشمند خواند و گفت: این اقدام بزرگی است و این اسناد می‌تواند منبع صدها پژوهش شود.

یوسفعلی­‌زاده در این ارتباط، اندیشمندان و پژوهشگران را مخاطب خود قرار داد و گفت: من از صاحبان اندیشه دعوت می‌کنم که از این اسناد استفاده کنند و روایت‌گر حقایق دفاع مقدس باشند.

گفتنی است در این مراسم با عنوان بیست‌وهفتمین سه‌شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها