مجتهدزاده در برنامه «کرسی روایتگری دفاع مقدس»:

زنان در دفاع مقدس تعریف جدیدی از زن ارائه دادند

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: زنان تعریف جدیدی از زن ارائه دادند. زنی که در تمام عرصه‌ها حضور دارد و هویت پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۶۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ - 25September 2019

زنان در دفاع مقدس تعریف جدیدی از زن نه شرقی نه غربی ارائه کردندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، برنامه کرسی روایتگری دفاع مقدس با حضور مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

مریم مجتهدزاده در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم اظهار داشت: اگر بخواهیم نقش زنان در دفاع مقدس را تبیین کنیم باید وقایع رخ‌داده از سال ۵۷ تا ۶۷ را بررسی کنیم. زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ابرقدرت‌ها دست خود را از منافع کشورمان کوتاه دیدند، از این رو توطئه‌هایی را برنامه‌ریزی و با تجهیز کردن صدام او را برای حمله به ایران آماده کردند.

وی افزود: عراق و حامیانش گمان می‌کردند که ایران انقلابی هنوز استحکامات لازم را ندارد و تصرف آن چند روزه امکان‌پذیر است، اما آن‌ها در محاسبات‌شان نقش رهبری امام خمینی (ره) و ایستادگی مردم و پشتیبانی آن‌ها از نظام جمهوری اسلامی را در نظر نگرفته بودند.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: جنگ که آغاز شد از تمام اقشار به میدان آمدند. دختران جوان که تا آن زمان جنازه ندیده بودند، حالا به میدان آمده و شهدا را به خاک می‌سپردند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس عنوان کرد: جنگ ابعاد مختلفی دارد. دو چهره آن که مشهود است را برایتان بیان می‌کنم. ابتدا باید از کسانی گفت که از حقوق بشر حمایت می‌کنند، اما در خفا مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند. در سردشت مردم با بمب‌های شیمیایی آلمانی مسموم شدند و همچنان عوارض آن پایدار مانده است. این صحنه را باید به تصویر بکشیم تا جهانیان بدانند که ابرقدرت‌ها چه چهره زشتی دارند.

وی ادامه داد: در شرایطی که ابرقدرت‌ها به رژیم بعث کمک‌های نظامی، نیروی انسانی و اطلاعاتی می‌کردند، ما در تحریم بودیم. آن‌ها حتی خرید سیم خاردار را از ما دریغ کردند. با وجود تحریم‌ها، جوانان ۲۰ ساله ما توانستند بدون اینکه در کلاس‌های نظامی شرکت کرده باشند، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌ها را طراحی و اجرا کنند. این جوانان نشان دادند که با خودباوری و ایمان استعداد‌ها به فعلیت می‌رسد. این‌ها از برکات دوران دفاع مقدس است.

مجتهدزاده با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب زینبی است، گفت: زنان در دوران دفاع مقدس همدوش مردان در میدان‌های رزم حضور داشتند. اگر این زنان نبودند امروز گفتمان ایثار در کشور به وجود نمی‌آمد. زمانی که دشمن با جنگ هشت ساله دریافت نمی‌تواند در جنگ سخت ما را شکست دهد، جنگ دیگری تحت عنوان جنگ نرم را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: اگر ایستادگی، ازخودگذشتگی، شجاعت و غیرت زنان و مردان کشورمان نبود، ما باید شاهد صحنه‌هایی بودیم که در جنگ داعش و عراق مشاهده کردیم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: زنان روحیه ایثار را با روح شجاعت درآمیختند و تعریف جدیدی از زن ارائه دادند. زنی که در تمام عرصه‌ها حضور دارد و هویت پیدا کرده است.

مجتهدزاده با اشاره به جنگ نرم، عنوان کرد: وظیفه داریم که با بیان خاطرات شهدا، گنج هشت سال دوران دفاع مقدس را استخراج کنیم تا جوانان به خودباوری برسند. هنر بهترین قالب برای نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، باطل السحر تمام توطئه‌ها علیه مسلمانان است. خون شهدا جامعه را زنده نگه می‌دارد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در پایان گفت: برخی از کشور‌ها از هیچ برای خودشان اسطوره و هویت می‌سازند در حالی که ما شهدا را داریم که بهترین الگو برای جوانان هستند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار