دریادار تنگسیری:

عملکرد بیگانگان در خلیج فارس حاکی از اهمیت منطقه برای آن‌ها است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اعضای بسیج قوه مقننه گزارشی از رویارویی نظامیان ایران و بیگانگان و عملکرد این نیرو در آب‌های خلیج فارس ارائه کرد.
کد خبر: ۳۶۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ - 25September 2019

عملکرد بیگانگان در خلیج فارس حاکی از اهمیت منطقه برای آنها استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه سوم مهر) در مجلس شورای اسلامی و در جمع اعضای بسیج قوه مقننه به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس صورت گرفت با اشاره به یک سال و نیم درگیری مستقیم ایران و آمریکا در آب های خلیج فارس، اظهار داشت: عملکرد بیگانگان در منطقه حاکی از اهمیت منطقه برای آنها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه به تاریخچه حضور بیگانگان در خلیج فارس اشاره کرد و اظهار داشت: پرتغالی ها به عنوان اولین بیگانگانی که در خلیج فارس حضور یافتند، از سال ۱۵۰۵ میلادی به مدت ۱۱۷ سال در ایران و در حاشیه خلیج فارس اقامت کرده و قلعه و دژ نظامی ساختند.

وی افزود: از آنجایی که در زمان صفویان و حضور پرتغالی ها در ایران، هنوز نفت کشف نشده بود، مشخص می شود منطقه خلیج فارس دارای اهمیت بیش از وجود نفت در این منطقه است و ارزش بسیار زیادی برای سایر کشورها دارد چنانچه در حال حاضر نیز ناوهای آمریکایی خلیج فارس را رها نمی کنند با اینکه هر ناو به صورت روزانه مبلغی معادل ۲.۵ میلیون دلار هزینه دارد.

دریادار تنگسیری در ادامه به مقابله جمهوری اسلامی با بیگانگان در خلیج فارس پرداخت و یادآور شد: در سال ۶۶ ناو آمریکایی استارک وارد خلیج فارس شد و خلبان بعثی به اشتباه این ناو را مورد هدف قرار داد که هزینه زیادی برای آمریکایی ها در بر داشت، پس از آن کشتی سونگاری آمریکا در همان سال مورد هدف نیروی دریایی سپاه واقع و منهدم شد و نفتکش سی اویل سیتی و کشتی بریشتون و ناو ساموئل بی رابرتز نیز از جمله ادوات آمریکایی بودند که در منطقه منهدم شدند.

وی افزود: بعد از آن در سال ۲۰۰۷ بود که ۴ تفنگدار آمریکایی در حال ورود به خلیج فارس بازداشت شدند و در سال های ۸۱ و ۸۶ نیز تفنگداران انگلیسی مورد بازداشت نظامیان ایران قرار گرفتند و ۲۴ کانادایی نیز طی درگیری دیگری دستگیر شدند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها حضور غیرقانونی دیگری نیز در خلیج فارس در سال ۹۴ داشتند که طی آن ۱۰ ملوان بازداشت شدند و آخرین مأموریت نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس نیز برای توقیف نفتکش استنا ایمپرو بود که با نقض قوانین بین المللی وارد آب های ایران شده بود.

در این دیدار همچنین بیانیه ۱۶۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از بسیج قوه مقننه قرائت شد.

در پایان این مراسم نیز لاریجانی با لوح تقدیری از دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تشکر و قدردانی کرد و سرهنگ هاشمی فرمانده بسیج قوه مقننه نیز با اعطای لوح تقدیر از زحمات رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیر به عمل آورد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم از کتاب گزارش تحلیلی از «برنامه راهبردی بنیاد ملی علوم آمریکا برای سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲» رونمایی کرد.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار