در نشست «جبهه گفتمانی نخبگان حوزه زن و دفاع مقدس» مطرح شد؛

دفاع مقدس پدیده‌ای به وسعت تاریخ است/ زنان ایران تاریخ‌ساز شدند

نشست «جبهه گفتمانی نخبگان حوزه زن و دفاع مقدس» امروز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ - 01October 2019

دفاع مقدس پدیده‌ای به وسعت تاریخ است/ زنان ایران تاریخ‌ساز شدندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نخستین نشست جبهه گفتمانی نخبگان حوزه زن و دفاع مقدس در سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با حضور «معصومه حکیمیان» معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان، «محمود دامغانی» کارشناس مسئول امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، پدر شهید «مهدی ذاکرحسینی» و جمعی از زنان نخبه در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

مجتهدزاده: زنان ایران تاریخ‌ساز شدند

مریم مجتهدزاده با بیان اینکه هدف از این نشست تشکیل یک جمع نخبگانی است، اظهار داشت: زنان نقش پیش‌برنده‌ای در پشتیبانی از صحنه‌های دفاع مقدس داشتند. اگر حضور و تشویق آنان نبود، شاهد حضور با شور و اشتیاق رزمندگان نبودیم. زنان منافع ملی را به منافع شخصی ارجح دانستند.

وی افزود: ما در دوران دفاع مقدس شاهد سبک زندگی اسلامی در میان خانواده ها بودیم. توجه به اقتصاد مقاومتی، گفتمان ایثار و همدلی و وحدت بین مردم و انسجام را در میان ملت شاهد بودیم. این دوران باید بازنمایی و جانمایی شود و در اختیار نسل جوان قرار گیرد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یک گنج است که نخبگان باید در استخراج این گنج کوشا باشند.

مجتهدزاده عنوان کرد: در به تصویر کشیدن دفاع مقدس نباید تنها به ازخودگذشتگی و ایثار رزمندگان اکتفا کنیم، بلکه در آن دوران ما چهره واقعی نظام سلطه را آشکار کردیم. باید وحشی‌گیری و استانداردهای دوگانه دشمن را که در دوران دفاع مقدس آشکار شد، به جهان نشان دهیم.

وی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد زن را در حاشیه نشان دهد اما زنان در دفاع مقدس تعریف جدیدی از زن را که به عنوان نسل سوم زن مسلمان است، ارائه کردند. ما باید زن نه شرقی و نه غربی را به جهان معرفی کنیم.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس در پایان گفت: زنان ایران تاریخ‌ساز شدند. ما با کمک نخبگان باید این زن مسلمان را به عنوان الگو در جبهه مقاومت و سپس جهان معرفی کنیم.

دامغانی: موزه جنگ میدانی شده است

محمود دامغانی کارشناس مسئول امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این جمله امام راحل که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود»، اظهار داشت: اگر زنان ایران نبودند، دفاع مقدس اینگونه سرافراز نمی‌شد. همچنین اگر زنان مردان و پسرانشان را به جبهه نمی‌فرستادند، امروز شاهد ایجاد الگو برای معرفی به نسل جوان نبودیم.

وی افزود: لایه لایه جنگ ما یک گنج است. جبهه مقاومت با استفاده از این گنج پیشرفت‌های خوبی کرده است و امروز مقابل ظلم می‌ایستد.

کارشناس مسئول امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: باید این گنج را در اختیار جوانان قرار دهیم تا نگذاریم آینده نسبت به دفاع مقدس به گونه ای نگاه کند که انگار اتفاقی نیافتاده است.

دامغانی بیان کرد: وقتی نمایندگان روسی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و یادمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند، گفتند که شما موزه جنگ را میدانی کرده‌اید.

حکیمیان: دفاع مقدس پدیده‌ای به وسعت تاریخ است

معصومه حکیمیان معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان اظهار داشت: در کار فرهنگی برای حوزه دفاع مقدس باید به سه مقوله توجه کنیم. مخاطب، محتوا و ارائه. قبل از اینکه کار فرهنگی را آغاز کنیم باید مخاطب‌هایمان را شناسایی کنیم. بدانیم چه سلایقی دارند. متاسفانه در موضوع مخاطب شناسی توجه کمی شده است. در آثار دفاع مقدسی باید رد پای مهندسی مخاطب را در آثار هنری ببینیم.

وی افزود: مقوله دوم بحث مهندسی محتوا است. محتوا نباید در هم ریخته و بدون ابتدا و انتها باشد. باید در آثار رفتار و عملکردش را در سطح فراملی تنظیم کنیم. باید بدانیم که سلیقه و تفکرات جوان امروز با جوان 20 ساله پیش فرق دارید. ما باید براساس شرایط ذهنی، عقیدتی، سلیقه و ... جوان امروز اثر تولید کنیم.

حکیمیان خاطرنشان کرد: ما باید محتوا را به نوعی به جوانان ارائه کنیم که موضوع بحث برایش نهادینه شود. باید یک جوان بداند که دفاع مقدس در هشت سال خلاصه نمی‌شود. دفاع مقدس پدیده‌ای به قدمت تاریخ است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان تصریح کرد: اگر جوانی به فرهنگ بیگانه و بی‌بند و باری کشیده می‌شود، مقصر ما هستیم نه آن جوان. اگر ما اسلام، فرهنگ حسینی، فرهنگ زهرایی، فرهنگ زینبی، فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس و... را برای جوان تبیین کنیم، او به امور خلاف، گرایش پیدا نمی‌کند. پس کم‌کاری خودمان را به گردن جوانان نیاندازیم. ابتدا خودمان را در هر اشتباهی سرزنش کنیم.

وی عنوان کرد: در عصر جدید باید موضوعات را واقع‌بینانه بیان کنیم. یکی از ضعف‌های ما این است که عَلَم امام حسین‌ (ع) را بلند کرده اما با فرهنگ دیگری زندگی می‌کنیم. خوب است که عاشق حسین باشیم و عزاداری کنیم اما باید فرهنگ حسینی را ترویج دهیم. در مورد شهدا هم همینگونه است، نباید فقط اسم و عکس شهید را به دیوارها بزنیم ولی سبک زندگی آن‌ها را در زندگی‌مان عملی نکنیم.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم بخش نخبگان فصل‌نامه زنان و حماسه رونمایی شد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار